Diriwayatkan dari Abu Said, ia berkata : Adalah
Nabi (S.A.W.). pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha keluar ke
mushalla ( padang untuk solat ), maka pertama yang beliau kerjakan
adalah solat, kemudian setelah selesai beliau berdiri menghadap kepada
manusia sedang manusia masih duduk tertib pada Saf mereka, lalu beliau
memberi nasihat dan wasiat (khutbah ) apabila beliau hendak mengutus
tentera atau ingin memerintahkan sesuatu yang telah beliau putuskan,
beliau perintahkan setelah selesai beliau pergi. (H.R. : Al-Bukhary dan
Muslim )
Telah berkata Jaabir
(R.A.): Saya menyaksikan solat 'ied bersama Nabi (S.A.W.). Beliau
memulai solat sebelum khutbah tanpa azan dan tanpa iqamah, setelah
selesai beliau berdiri bertekan atas Bilal, lalu memerintahkan manusia
supaya bertaqwa kepada Allah, mendorong mereka untuk taat, menasihati
manusia dan memperingatkan mereka, setelah selesai beliau turun
mendatangi saf wanita dan selanjutnya beliau memperingatkan mereka. (H.R
: Muslim )
Diriwayatkan dari Ibnu Umar (R.A.). ia
berkata : Umar mendapati pakaian tebal dari sutera yang dijual, lalu
beliau mengambilnya dan membawa kepada Rasulullah (S.A.W.). lalu berkata
: Ya Rasulullah belilah pakaian ini dan berhiaslah dengannya untuk hari
raya dan untuk menerima utusan. Maka beliaupun menjawab : Sesungguhnya
pakaian ini adalah bagian orang-orang yang tidak punya bagian di akhirat
(yakni orang kafir). ( H.R Bukhary dan Muslim )
Diriwayatkan
dari Ummu 'Atiyah (R.A.). ia berkata : Rasulullah (S.A.W.).
memerintahkan kami keluar pada Aidilfitri dan Aidiladha semua
gadis-gadis, wanita-wanita yang haid, wanita-wanita yang tinggal dalam
kamarnya. Adapun wanita yang sedang haid mengasingkan diri dari mushalla
(tempat solat 'ied ), mereka meyaksikan kebaikan dan mendengarkan
dakwah kaum muslimin (mendengarkan khutbah ). Saya berkata : Yaa
Rasulullah bagaimana dengan kami yang tidak mempunyai jilbab? Beliau
bersabda: Supaya saudaaranya meminjamkan kepadanya dari jilbabnya. (H.R :
Jama'ah)
Diriwayatkan dari Anas bin Malik (R.A.). ia
berkata : Adalah Nabi (S.A.W.). Tidak berangkat menuju mushalla kecuali
beliau memakan beberapa biji kurma, dan beliau memakannya dalam jumlah
bilangan ganjil. (H.R. : Al-Bukhary dan Muslim )
Diriwayatkan
dari Burayaidah (R.A.). ia berkata : Adalah Nabi (S.A.W.) keluar untuk
solat Aidilfitri sehingga makan terlebih dahulu dan tidak makan pada
solat Aidiladha sehingga beliau kembali dari solat 'ied. ( H.R : Ibnu
Majah, At-Tirmidzi dan Ahmad)
Diriwayatkan dari Ibnu
Abbas (R.A.). ia berkata : Bahwasanya Nabi (S.A.W.). keluar untuk solat
Aidilfitri dua raka'at, tidak solat sunah sebelumnya dan tidak pula
sesudahnya. (H.R : Bukhary dan Muslim )
Diriwayatkan dari
Jaabir (R.A.). ia berkata : Adalah Nabi (S.A.W.) apabila keluar untuk
solat 'ied ke mushalla, beliau menyelisihkan jalan (yakni waktu
berangkat melalui satu jalan dan waktu kembali melalui jalan yang lain
). (H.R : Bukhary )
Diriwayatkan dari Yazid bin Khumair
Arrahbiyyi (R.A.). ia berkata : Sesungguhnya Abdullah bin Busri seorang
sahabat nabi (S.A.W.). keluar bersama manusia untuk solat Aidilfitri
atau Aidiladha, maka beliau mengingkari keterlambatan imam, lalu berkata
: Sesungguhnya kami dahulu ( pada zaman Nabi (S.A.W.) pada jam-jam
seperti ini sudah selesai mengerjakan solat 'ied. Pada waktu ia berkata
demikian adalah pada solat Dhuha. (H.R. : Abu Daud dan Ibnu Majah)
Diriwayatkan
dari Abi Umair bin Anas, diriwayatkan dari seora)ng pamannya dari
golongan Anshar, ia berkata: Mereka berkata: Karena tertutup awan maka
tidak terlihat oleh kami hilal Syawal, maka pada pagi harinya kami masih
tetap puasa, kemudian datanglah satu kafilah berkendaraan di akhir
siang, mereka bersaksi di hadapan asulullah (S.A.W.).bahawa mereka
kelmarin melihat hilal. Maka Rasulullah (S.A.W.). memerintahkan semua
manusia ( ummat Islam ) agar berbuka pada hari itu dan keluar menunaikan
solat 'ied pada hari esoknya. (H.R. : Lima kecuali At-Tirmidzi)
Diriwayatkan
dari Azzuhri, ia berkata : Adalah manusia (para) sahabat) bertakbir
pada hari raya ketika mereka keluar dari rumah-rumah mereka menuju
tempat solat 'ied sampai mereka tiba di mushalla ( tempat solat 'ied )
dan terus bertakbir sampai imam datang, apabila imam telah datang,
mereka diam dan apabila imam bertakbir maka merekapun ikut bertakbir.
(H.R.: Ibnu Abi Syaibah)
Diriwayatkan bahawa Ibnu Mas'ud
(R.A.). bertakbir pada hari-hari tasyriq dengan lafadz sbb: (artinya):
Allah maha besar, Allah maha besar, tidak ada Illah melainkan Allah dan
Allah maha besar, Allah maha besar dan bagiNya segala puji. (H.R. Ibnu
Abi Syaibah dengan sanad shahih )
Diriwayatkan dari Amru
bin Syu'aib, dari ayahnya, dari neneknya, ia berkata : Sesungguhnya Nabi
(S.A.W.). bertakbir pada solat 'ied dua belas kali takbir. dalam
raka'at pertama tujuh kali takbir dan pada raka'at yang kedua lima kali
takbir dan tidak solat sunnah sebelumnya dan juga sesudahnya. (H.R. :
Amad dan Ibnu Majah )
Diriwayatkan dari Samuroh, ia
berkata: Adalah Nabi (S.A.W.). dalam solat kedua hari raya beliau
membaca: Sabihisma rabbikal A'la dan hal ataka haditsul ghosiah. (H.R. :
Ahmad )
Diriwayatkan dari Abu Waqid Allaitsi, ia berkata
: Umar bin Khaththab telah menanyakan kepadaku tentang apa yang dibaca
oleh Nabi (S.A.W.). Waktu solat 'ied . Aku menjawab : beliau membaca
surah (qtarabatissa'ah ) dan ( Qaaf walqur'anul majid). (H.R. : Muslim )
Diriwayatkan dari Zaid bin Arqom (R.A.). ia berkata :
Nabi (S.A.W.). Mendirikan solat 'ied, kemudian beliau memberikan
ruhkshah / kemudahan dalam menunaikan solat Jumaat, kemudian beliau
bersabda : Barang siapa yang mahu solat Jumaat, maka kerjakanlah. (H.R. :
Imam yang lima kecuali At-Tirmidzi )
Diriwayatkan dari
Abu Hurairah (R.A.). bahwasanya Nabi (S.A.W.). bersabda pada hari kamu
ini, telah berkumpul dua hari raya (hari Jumaat dan hari raya), maka
barang siapa yang suka solat Jum'at, maka solatnya diberi pahala sedang
kami akan melaksanakan solat Jum'at. (H.R: Abu Daud
)KESIMPULANHadits-hadits tersebut memberi pelajaran kepada kita tentang
adab-adab solat hari raya sbb : Pakaian pada saat mendirikan solat kedua
hari raya disunnahkan memakai pakaian yang paling bagus. (Dalil: 3
)Makana. Sebelum berangkat solat Aidilfitri disunnahkan makan terlebih
dahulu, jika terdapat beberapa butir kurma, jika tidak ada maka makanan
apa saja.b. Sebaliknya pada Aidiladha, disunahkan tidak makan terlebih
dahulu sampai selesai solat Aidiladha. (Dalil: 5 dan 6 )Mendengungkan
takbir a. Pada hari raya Aidilfitri, takbir didengungkan sejak keluar
dari rumah menuju ke tempat solat dan sesampainya di tempat solat terus
dilanjutkan takbir didengungkan sampai solat dimulai. (Dalil : 11 )b.
Pada hari raya Aidiladha, takbir boleh didengungkan sejak Shubuh hari
Arafah (9 Dzul Hijjah ) hingga akhir hari tasyriq ( 13 Dzulhijjah ).
(Dalil: 12) Jalan yang dilalui Disunnahkan membedakan jalan yang dilalui
waktu berangkat solat hari raya dengan jalan yang dilalui di waktu
pulang dari solat 'ied ( yakni waktu berangkat melalui satu jalan,
sedang waktu pulang melalui jalan yang lain ). (Dalil: 8 )Bila terlambat
mengetahui tibanya hari raya Apabila datangnya berita tibanya hari raya
sudah tengah hari atau petang hari, maka hari itu diwajibkan berbuka
sedang pelaksanaan solat hari raya dilakukan pada hari esoknya. (Dalil :
10 )Yang menghadiri solat 'ied Solat 'ied disunnahkan untuk dihadiri
oleh orang dewasa, baik lelaki maupun wanita, baik wanita yang suci dari
haid maupun wanita yang sedang haid dan juga kanak-kanak baik laki-laki
maupun wanita. Wanita yang sedang haid tidak ikut solat, tetapi hadir
untuk mendengarkan khutbah 'ied. (Dalil: 4 )Tempat solat 'ied Solat 'ied
lebih afdhal (utama) diadakan di mushalla iaitu suatu padang yang di
sediakan untuk solat 'ied, kecuali ada uzur hujan maka solat diadakan di
masjid. Mengadakan solat 'ied di masjid pada hal tidak ada hujan
sementara lapangan (padang ) tersedia, maka ini kurang afdhal karena
menyelisihi amalan Rasulullah (S.A.W.). yang selalu mengadakan solat
'ied di mushalla (padang tempat solat ), kecuali sekali dua kali beliau
mengadakan di masjid karena hujan. (Dalil: 1 dan 8 )Cara solat 'ieda.
solat 'ied dua rakaat, tanpa azan dan iqamah dan tanpa solat sunnah
sebelumnya dan sesudahnya. (Dalil: 1,2 dan 7 )b. Pada rakaat pertama
setelah takbiratul ihraam sebelum membaca Al-Fatihah, ditambah 7 kali
takbir. Sedang pada raka'at yang kedua sebelum membaca Al-Fatihah dengan
takbir lima kali. (Dalil: 13 )c. Setelah membaca Fatihah pada rakaat
pertama di sunnahkan membaca surah (sabihisma rabbikal a'la/surat ke 87 )
atau surat iqtarabatissa'ah / surat ke 54 ). Dan setelah membaca
Al-Fatihah pada raka'at yang kedua disunnahkan membaca surat (Hal Ataka
Haditsul Ghaasyiyah/surat ke 88 ) atau membaca surat (Qaaf walqur'anul
majid/surat ke 50 ).(Dalil : 15)d. Setelah selesai solat, imam berdiri
menghadap makmum dan berkhutbah memberi nasihat-nasihat dan
wasiat-wasiat, atau perintah-perintah penting.e. Khutbah hari raya ini
boleh diadakan khusus untuk laki-laki kemudian khusus untuk wanita.f.
Khutbah hari raya ini tidak diselingi duduk. (Dalil: 1 dan 2 )Waktu
solat Solat 'ied diadakan setelah matahari naik, tetapi sebelum masuk
waktu solat Dhuha. (Dalil: 9 )Hari raya jatuh pada hari Jum'at. Bila
hari raya jatuh pada hari Jum'at, maka solat Jum'at menjadi sunnah,
boleh diadakan dan boleh tidak, tetapi untuk pemuka umat atau imam
masjid jami' sebaiknya tetap mengadakan solat Jum'at. (dalil: 16 dan 17 )
|
No comments:
Post a Comment