Sebenarnya, ujian-ujian yang Allah berikan ini sama ada kepada saya atau yang lain, adalah untuk menguatkan jiwa, iman dan keteguhan manusia menghadapi cabaran getir dan mengukuhkan lagi kebergantungan kepada-Nya. Ketika menghadapinya terasa cukup sakit namun setelah berjaya melintasinya, ianya cukup nikmat. Pengalaman pahit umpama ‘universiti terbaik’ hidup kita selama ini. Dan setiap ujian yang diberikan, adalah sesuai dengan kemampuan seseorang. Masalah-masalah saya, tidak diberikan dan berbeza kepada orang lain kerana khuatir mereka tidak dapat menanggungnya.
Begitu juga masalah mereka, tidak diberikan kepada saya, khuatir saya hilang punca dan tidak upaya menahan bebannya. Dan ujian Allah adalah berdasarkan kemampuan manusia seperti firmannya: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya” (Al-Baqarah: 286) Begitulah Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasihani. Adakala hidup ini dilalui dengan pelbagai himpitan, masalah, ujian namun kita tidak keseorangan dalam menghadapinya. Allah itu kan ada, mendengar rintihan kita. Jika kita rasa, kita susah betapa ramai lagi yang tak pernah kenal erti apa itu lampu, pendingin hawa atau makanan enak menjilat rasa. Atau sekadar menjamah pucuk-pucuk paku di belakang rumah atau sayur ulaman di kaki longkang. Baju lusuh bertukar warna, menjadi teman di Hari Raya. Mereka lebih derita dan lara.
Jikalau kita rasa hebat, sebenarnya ramailah lagi, jauh lebih hebat daripada kita. Esok kita hebat, lusa mungkin kita merempat. Belum tahu, justeru pintalah pada yang Esa agar perjalanan hidup kita sentiasa direstu dan dilindungi selalu. Terus-terang saya katakan, di sebalik cabaran, dugaan dan asakan yang mendatang, adakalanya saya juga ‘frust’ dan tewas. Kecewa umpama ‘mati’ sebelum mati. Api juang adakala naik menjulang namun lazimnya padam dan kecundang. Di sebalik tulisan status saya dan rintangan yang dihadapi, mahu sahaja saya berhenti daripada mencebis kata-kata namun puluhan feedback yang saya terima, menghidupkan saya semula. Semua ini dengan hidayah dan kekuatan yang Allah berikan. Kata seorang tua kepada saya, sebanyak mana orang menyukai kita, mungkin sebanyak itulah orang membenci kita. Justeru janganlah kita mendabik dada, kerana dunia ini pinjaman semata-mata.
Ada pembaca yang menceriakan terdiri dari Muslim & Non-Muslim juga, ada yang lebih susah hidupnya dan lebih hebat pengorbanannya malah tidak kurang juga yang menegur dan mengkritik saya. Sesungguhnya, pandangan, dan teguran pembaca dan cerita-cerita mereka, menyuntik semangat di dada yang adakalanya kecundang secara tiba-tiba. Syukur kepada Allah, memberi kekuatan kepada saya dan terima kasih kepada pembaca dan pengkritik yang telah menyedarkan lena dan duka saya yang panjang. Inilah medan dakwah saya & kekasih hati saya. firman Allah yg bermaksud; “Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata “innalillahi wa inna ilaihi raji’un” (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali).” (Al-Baqarah: 155-156). Benarlah firman Allah.
Pages
"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....
Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."aurat

Wednesday, April 11, 2012
Hati Itu Milik Allah...
Sungguh tak sangka. begitu cepat masa berlalu. terlalu cepat. sehingga tiada masa ini untuk muhasabah diri sendiri. syukur ujian datang lagi. ujian rasa untuk menyedarkan aku semula. lalai dan leka.itulah aku.
takkan pernah hadir sesuatu rasa dalam diri kita jika bukan dengan izin-Nya. cuma kita perlu bijak untuk mengespretasikan rasa itu kepada umum. itulah lemahnya aku. untuk mengawal sendiri rasa yang hadir dalam jiwa. sayang, rindu, marah, kecewa, itulah rasa yang ada kini.
teringat pesan seorang teman. “hati ini milik Allah. Allah yang pegang hati kita. Dia berkuasa untuk membolak balik kan rasa. Dia juga yang berkuasa untuk mengubah perasaan yang ada”. sungguh aku lupa tentang kuasa Allah yang satu ini. Hanya Dia yang berkuasa untuk mengubah segala.
Terpana dan insaf aku bila teringat kata kata ini. jauh sungguh aku pergi. sering lupa. syukur Allah sayang aku. Dia uji aku. berkali kali dan berbakul bakul tanpa henti. dan aku masih ambil lewa di sini. seharusnya aku kembali pada-Nya. berungguh dan istiqamah. tapi aku tetap ambil lewa.
Dan sesungguhnya andai rasa ini juga datang dari-Nya. sujud syukur aku. kerana masih di beri peluang untuk lihat dunia yang masih tak nampak penghujungnya. dan andai rasa ini juga jalan untuk mengubah cara ku, ku pohon agar ikhlaskan hati aku dan lembutkan hati aku untuk terus dekat dengan-Mu.
aku tahu. Allah uji kerana aku mampu. Allah uji aku kerana Dia sayang aku. cuma aku kadang kadang terlalu ngada ngada mahu bermanja. ah! aku kuat dan aku mampu. tak perlu tangis dan mengadu pada mereka yang tidak rasa. hanya Allah yang tahu apa aku rasa. dan sepatutnya pada Dia saja aku mengadu dan menangis segala.
p/s:: hati, kuatlah sayang. jangan menangis lagi.
Apa Itu Kebaikan Di Dunia?
RABBANA ATINA FIDDUNYA HASANAH..... .
"Wahai Tuhan Kami... Kurniakanlah kepada kami kebaikan didunia dan di akhirat, dan jauhkanlah kami dari azab api neraka"... .
adalah antara doa yang sering kita ulang-ulangkan saban hari selepas solat fardhu.. Tapi apakah sebenarnya Kebaikan didunia yang dimaksudkan itu?
1. Mendapat taufik dan hidayah Allah
Orang yang mendapat taufik dan hidayah ertinya dia seorang yang
dibantu oleh Allah untuk mengamalkan islam. Islam beerti selamat. Orang islam kalau kekal mendapat taufik dan hidayah dari Allah, akan selamat didunia dan akhirat.
Sabda nabi s.a.w.:"Sungguh beruntung orang yang beragama Islam"(Riwayat Muslim).
2. Diberi kefahaman agama.
Untuk amalkan Islam kefahaman tentang Islam juga dikira telah mendapat kebaikan didunia. Orang islam yang tidak diberi kefahaman tentang Islam oleh Allah akan mengamalkan apa yang disangkanya dari ajaran Islam tetapi sebenarnya menyeleweng dari Islam. Hidup tak akan benar-benar selamat dan tak mampu menyelamatkan orang lain.
Sabda nabi: "Sesiapa yang Allah mengkehendaki kebaikan kepadanya, Dia akan menjadikannya faham dalam agama." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
3. Dapat berbuat amalan soleh.
Dengan kefahaman agama yang Allah beri, seseorang itu dapat berbuat amal soleh. Ini juga merupakan kebaikan di dunia kerana hidup akan terisi perkara baik dan tidak terumbang-ambing.
Firman Allah:"Orang- orang yang berbuat baik didunia ini memperolehi 'hasanah' (kebaikan). Dan bumi Allah itu adalah luas"(Az-Zumar: 10).
4. Mendapat Ilmu yang bermanfaat.
Ilmu yang bermanfaat adalah panduan untuk mengisi hidup dengan perkara-perkara yang baik dan selamat.
Sebab itu Nabi s.a.w: "Ya Allah ya Tuhanku, berilah manfaat kepadaku dari apa-apa yang engkau ajarkan kepadaku dan ajarkanlah daku apa-apa yang bermanfaat buat diriku."
(Riwayat at-Tabrani)
5. Mendapat pasangan hidup yang soleh/solehah, zuriat penyejuk hati,sahabat yang solihin.
Kebahagiaan hidup adalah perkara yang semua orang impikan.
Sabda Nabi: "Empat dari tanda-tanda kebahagiaan seseorang: Isterinya solehah, anak-anaknya abrar (soleh), teman-temannya orang soleh dan sumber rezekinya di negeri sendiri."
(Riwayat ad-Dailami dari Ali .a).
Isteri atau suami yang baik membantu seseorang mendekatkan diri kepada Allah. Anak-anak yang baik akan terus memberi manfaat setelah kematian kita. Pahala amalan baiknya hasil didikan kita dan doa mereka akan terus mengalir kepada kita. Sahabat yang baik akan membawa kita kepada jalan hidup yang selamat. Mereka tempat kita berkongsi masalah dan kegagalan, bukan hanya berkongsi senang dan kejayaan.
6. Kesihatan dan kesejahteraan.
Dengan mempunyai kesihatan yang baik, banyak perkara yang dapat dilakukan dalam hidup ini. Kesihatan juga sering dikaitkan dengan kesejahteraan hidup.
Nabi s.a.w memohon:"Ya Allah, afiatkanlah tubuhku dan afiatkanlah pendengaranku. " (Riwayat Ibnu Syaibah)
7. Panjang Umur dalam ketaatan.
Hampir setiap orang mahu hidup lama kecuali orang yang putus asa dengan hidup (na'uzubillah) .
Sabda nabi s.a.w: "Sesungguhnya sehabis-habis kebahagiaan itu ialah panjang umur dalam mentaati Allah."
(Riwayat Khotib daripada Abdullah dari bapanya).
8. Mendapat rezeki yang halal.
Nabi s.a.w menekankan agar umatnya berusaha mendapatkan rezeki halal kerana ia memberkatkan hidup. Dalam satu hadis, baginda mengatakan bahawa mencari rezeki yang halal itu satu jihad.
Malah sabdanya: "Amalan yang paling utama itu ialah mencari rezeki dari sumber yang halal." (Riwayat al-Hakim).
9. Beroleh keimanan dan ketaqwaan.
Dengan iman dan taqwa, seseorang itu mulia disisi Allah dan manusia.
Sabda nabi: "Semulia-mulia manusia adalah orang yang paling bertaqwa diantara kamu." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
10. Banyak mengingati Allah s.w.t.
Nikmat paling besar yang manusia cari-cari dalam hidup ialah nikmat ketenangan.
Firman Allah: "Sesungguhnya dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang." (Ar-ra'ad:28) .
Sabda Nabi s.a.w:"Aku berpesan kepada kamu semua supaya mengingati Allah, kerana hal itu dapat menghiburkan hati kamu dari segala kesulitan duniawi." (Riwayat ad-Dailami).
11. Berjaya menyucikan jiwa dari mazmumah.
Hidup tak akan tenang jika hati penuh hasad dengki, tamak, takut, benci dan pelbagai sifat mazmumah lain. Tidak hairanlah dikatakan orang yang bersih hatinya daripada sifat mazmumah ini adalah orang yang mendapat kebaikan didunia. Bila menghadapi musibah, dia sabar dan bersangka baik dengan Allah. Bila dapat nikmat, dia bersyukur. Hatinya tak pernah keluh-kesah.
Firman Allah:"Sesungguhnya berjaya dan beruntunglah orang yang menyucikan jiwanya." (Al-A'lah:14)
12. Mati dalam kebaikan (Husnul Khotimah).
Ini merupakan penutup segala kebaikan di dunia.
Firman Allah s.w.t:
"…demikian Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertaqwa, iaitu orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka) Salamun 'Alaik." (Riwayat Abu Na'im).
Kebaikan di dunia itu sebenarnya milik hamba-hambaNya yang taat, hamba yang lebih utamakan akhirat dari dunia. Dalam surah an-Nahl:22, dinyatakan bahawa Allah mengurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s hasanah di atas kehidupan dunia. Ayat ini menjadi dalil bahawa ada kebaikan duniawi yang Allah beri kepada hamba-hambaNya yang dikehendaki.
"Wahai Tuhan Kami... Kurniakanlah kepada kami kebaikan didunia dan di akhirat, dan jauhkanlah kami dari azab api neraka"... .
adalah antara doa yang sering kita ulang-ulangkan saban hari selepas solat fardhu.. Tapi apakah sebenarnya Kebaikan didunia yang dimaksudkan itu?
1. Mendapat taufik dan hidayah Allah
Orang yang mendapat taufik dan hidayah ertinya dia seorang yang
dibantu oleh Allah untuk mengamalkan islam. Islam beerti selamat. Orang islam kalau kekal mendapat taufik dan hidayah dari Allah, akan selamat didunia dan akhirat.
Sabda nabi s.a.w.:"Sungguh beruntung orang yang beragama Islam"(Riwayat Muslim).
2. Diberi kefahaman agama.
Untuk amalkan Islam kefahaman tentang Islam juga dikira telah mendapat kebaikan didunia. Orang islam yang tidak diberi kefahaman tentang Islam oleh Allah akan mengamalkan apa yang disangkanya dari ajaran Islam tetapi sebenarnya menyeleweng dari Islam. Hidup tak akan benar-benar selamat dan tak mampu menyelamatkan orang lain.
Sabda nabi: "Sesiapa yang Allah mengkehendaki kebaikan kepadanya, Dia akan menjadikannya faham dalam agama." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
3. Dapat berbuat amalan soleh.
Dengan kefahaman agama yang Allah beri, seseorang itu dapat berbuat amal soleh. Ini juga merupakan kebaikan di dunia kerana hidup akan terisi perkara baik dan tidak terumbang-ambing.
Firman Allah:"Orang- orang yang berbuat baik didunia ini memperolehi 'hasanah' (kebaikan). Dan bumi Allah itu adalah luas"(Az-Zumar: 10).
4. Mendapat Ilmu yang bermanfaat.
Ilmu yang bermanfaat adalah panduan untuk mengisi hidup dengan perkara-perkara yang baik dan selamat.
Sebab itu Nabi s.a.w: "Ya Allah ya Tuhanku, berilah manfaat kepadaku dari apa-apa yang engkau ajarkan kepadaku dan ajarkanlah daku apa-apa yang bermanfaat buat diriku."
(Riwayat at-Tabrani)
5. Mendapat pasangan hidup yang soleh/solehah, zuriat penyejuk hati,sahabat yang solihin.
Kebahagiaan hidup adalah perkara yang semua orang impikan.
Sabda Nabi: "Empat dari tanda-tanda kebahagiaan seseorang: Isterinya solehah, anak-anaknya abrar (soleh), teman-temannya orang soleh dan sumber rezekinya di negeri sendiri."
(Riwayat ad-Dailami dari Ali .a).
Isteri atau suami yang baik membantu seseorang mendekatkan diri kepada Allah. Anak-anak yang baik akan terus memberi manfaat setelah kematian kita. Pahala amalan baiknya hasil didikan kita dan doa mereka akan terus mengalir kepada kita. Sahabat yang baik akan membawa kita kepada jalan hidup yang selamat. Mereka tempat kita berkongsi masalah dan kegagalan, bukan hanya berkongsi senang dan kejayaan.
6. Kesihatan dan kesejahteraan.
Dengan mempunyai kesihatan yang baik, banyak perkara yang dapat dilakukan dalam hidup ini. Kesihatan juga sering dikaitkan dengan kesejahteraan hidup.
Nabi s.a.w memohon:"Ya Allah, afiatkanlah tubuhku dan afiatkanlah pendengaranku. " (Riwayat Ibnu Syaibah)
7. Panjang Umur dalam ketaatan.
Hampir setiap orang mahu hidup lama kecuali orang yang putus asa dengan hidup (na'uzubillah) .
Sabda nabi s.a.w: "Sesungguhnya sehabis-habis kebahagiaan itu ialah panjang umur dalam mentaati Allah."
(Riwayat Khotib daripada Abdullah dari bapanya).
8. Mendapat rezeki yang halal.
Nabi s.a.w menekankan agar umatnya berusaha mendapatkan rezeki halal kerana ia memberkatkan hidup. Dalam satu hadis, baginda mengatakan bahawa mencari rezeki yang halal itu satu jihad.
Malah sabdanya: "Amalan yang paling utama itu ialah mencari rezeki dari sumber yang halal." (Riwayat al-Hakim).
9. Beroleh keimanan dan ketaqwaan.
Dengan iman dan taqwa, seseorang itu mulia disisi Allah dan manusia.
Sabda nabi: "Semulia-mulia manusia adalah orang yang paling bertaqwa diantara kamu." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
10. Banyak mengingati Allah s.w.t.
Nikmat paling besar yang manusia cari-cari dalam hidup ialah nikmat ketenangan.
Firman Allah: "Sesungguhnya dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang." (Ar-ra'ad:28) .
Sabda Nabi s.a.w:"Aku berpesan kepada kamu semua supaya mengingati Allah, kerana hal itu dapat menghiburkan hati kamu dari segala kesulitan duniawi." (Riwayat ad-Dailami).
11. Berjaya menyucikan jiwa dari mazmumah.
Hidup tak akan tenang jika hati penuh hasad dengki, tamak, takut, benci dan pelbagai sifat mazmumah lain. Tidak hairanlah dikatakan orang yang bersih hatinya daripada sifat mazmumah ini adalah orang yang mendapat kebaikan didunia. Bila menghadapi musibah, dia sabar dan bersangka baik dengan Allah. Bila dapat nikmat, dia bersyukur. Hatinya tak pernah keluh-kesah.
Firman Allah:"Sesungguhnya berjaya dan beruntunglah orang yang menyucikan jiwanya." (Al-A'lah:14)
12. Mati dalam kebaikan (Husnul Khotimah).
Ini merupakan penutup segala kebaikan di dunia.
Firman Allah s.w.t:
"…demikian Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bertaqwa, iaitu orang-orang yang diwafatkan dalam keadaan baik oleh para malaikat dengan mengatakan (kepada mereka) Salamun 'Alaik." (Riwayat Abu Na'im).
Kebaikan di dunia itu sebenarnya milik hamba-hambaNya yang taat, hamba yang lebih utamakan akhirat dari dunia. Dalam surah an-Nahl:22, dinyatakan bahawa Allah mengurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s hasanah di atas kehidupan dunia. Ayat ini menjadi dalil bahawa ada kebaikan duniawi yang Allah beri kepada hamba-hambaNya yang dikehendaki.
Tuesday, April 10, 2012
Pelajar mahu nikah semula
SAYA dan suami berkahwin di konsulat Malaysia di Songkhla, Thailand pada September lalu.
Perkahwinan itu mendapat tentangan keluarga memandangkan kami masih belajar
di institut pengajian tinggi.
di institut pengajian tinggi.
Kami merasakan hanya itu jalan yang terbaik untuk mengelak daripada melakukan dosa besar Dr jelaskan sama ada saya boleh dikahwinkan kembali di negara ini dan ayah saya sebagai wali padahal di Thailand saya menggunakan wali hakim.
NUKMAN,
Kelantan
Kelantan
APABILA perkahwinan di luar negara sudah dijalankan secara sah, tidak perlu dilakukan pernikahan semula lagi. Apa yang perlu dilakukan ialah mendaftarkan perkahwinan itu di negara ini, contohnya di Kelantan, tempat anda berdua tinggal.
Itu boleh dilakukan dengan memohon pendaftaran pernikahan di Mahkamah Syariah. Segala proses dan urusan hendaklah dihadapi dengan penuh kesabaran.
Sebelum itu ada baiknya berbincang dengan keluarga berkenaan masalah anda berdua. Mereka tentu memahami perasaan anda berdua.
Jaga batas pergaulan
SAYA mohon penjelasan Dr mengenai cara dan budaya berpasangan antara lelaki dan perempuan sebelum berkahwin. Bagaimana cara sebenar yang Islam anjurkan kerana budaya itu jika dibiarkan tanpa batasan dan aturan sebenar akan menjurus kepada masalah zina.
Jawapan
ISLAM menerima perasaan cinta dan kasih dan sayang itu sebagai satu perkara normal. Kisah Nabi Yusuf a.s dan Zulaikha boleh dijadikan sebagai panduan.
Allah berfirman yang �bermaksud: “Dan �sebenarnya perempuan itu berkeinginan sangat kepadanya dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu)... (Surah Yusuf ayat 24).
Nabi Yusuf berjaya mengawal diri daripada� terjerumus dalam cinta yang membawa jenayah zina. Islam menggariskan �beberapa panduan dalam menjaga tatasusila �terutama hubungan antara lelaki dan perempuan, �antaranya (1) tidak dibenarkan pergaulan bebas (2) tidak duduk berdua-duaan tanpa mahram (3) menjaga adab pertuturan dan berpakaian (4) menjaga pandangan mata dan (5) ikhlas untuk mengambil sebagai isteri.
Jika itu keadaannya maka berpasangan dan percintaan dibenarkan. Kehidupan di dunia akan menjadi bahagia sekiranya makhluk saling mengasihi antara satu dan lain.
Islam membahagikan perasaan kasih sayang manusia kepada beberapa peringkat termasuk kepada ibu bapa, anak, jiran, bangsa dan negara.
Cinta kepada Allah pula adalah cinta hamba kepada Penciptanya manakala cinta kepada Rasul pula adalah pembimbing manusia sejagat kepada Allah dan agama-Nya.
Walau bagaimanapun, budaya berpasangan tanpa panduan agama serta meniru cara hidup Barat adalah dilarang kerana membawa kepada keruntuhan moral yang akhirnya merosakkan individu dan masyarakat.
Jika itu keadaannya maka berpasangan dan percintaan dibenarkan. Kehidupan di dunia akan menjadi bahagia sekiranya makhluk saling mengasihi antara satu dan lain.
Islam membahagikan perasaan kasih sayang manusia kepada beberapa peringkat termasuk kepada ibu bapa, anak, jiran, bangsa dan negara.
Cinta kepada Allah pula adalah cinta hamba kepada Penciptanya manakala cinta kepada Rasul pula adalah pembimbing manusia sejagat kepada Allah dan agama-Nya.
Walau bagaimanapun, budaya berpasangan tanpa panduan agama serta meniru cara hidup Barat adalah dilarang kerana membawa kepada keruntuhan moral yang akhirnya merosakkan individu dan masyarakat.
Tersinggung sikap mentua
SAYA berasa cukup tersinggung apabila ibu mentua mengatakan dia membenci saya. Malah pernah menghina serta menyuruh saya saya menceraikan anaknya.
Sebab itu, saya berjanji tidak akan pulang lagi ke rumah mentua kerana benar-benar terasa diri dihina atas perbuatannya itu. Berdosakah jika saya membenci sikapnya itu?
MINZAR,
Perak
Perak
ISLAM amat menitik beratkan hubungan silaturahim. Sikap saling membenci dan memutuskan hubungan sesama saudara dilarang sekali dalam Islam.
Sekiranya berlaku perselisihan, mereka hendaklah didamaikan dan tali persaudaraan perlu disambung semula. Allah berfirman yang bermaksud: “Sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”. (Surah al-Hujurat ayat 10).
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan”. (Hadis riwayat Muslim)
Menghubungkan silaturahim banyak manfaatnya antaranya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah dia memelihara hubungan silaturahim”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Justeru, jangan simpan perasaan benci dan dendam terhadap ibu mentua anda itu. Maafkan perbuatan serta keterlanjuran kata-katanya itu kerana sebagai menantu, kita perlu menghulurkan tangan kemaafan kepada mentua
Sekiranya berlaku perselisihan, mereka hendaklah didamaikan dan tali persaudaraan perlu disambung semula. Allah berfirman yang bermaksud: “Sebenarnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”. (Surah al-Hujurat ayat 10).
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan hubungan kekeluargaan”. (Hadis riwayat Muslim)
Menghubungkan silaturahim banyak manfaatnya antaranya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang ingin dilapangkan rezekinya dan dipanjangkan usianya, hendaklah dia memelihara hubungan silaturahim”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Justeru, jangan simpan perasaan benci dan dendam terhadap ibu mentua anda itu. Maafkan perbuatan serta keterlanjuran kata-katanya itu kerana sebagai menantu, kita perlu menghulurkan tangan kemaafan kepada mentua
Bercerai tapi tinggal bersama
SAYA dan isteri sudah bercerai dan ketika masih dalam edah kami tinggal dan tidur bersama seperti pasangan suami isteri dengan kerelaan bersama.
Seperti yang diarahkan, kami mengesahkan �perceraian itu di mahkamah namun bercadang untuk rujuk kembali secara sah. Adakah saya dan isteri dikira rujuk jika sudah bersama pada malam berkenaan?
AMRI,
Johor
Johor
DALAM keadaan itu anda sudah dikira rujuk kembali. Perkara berkenaan hendaklah dilaporkan kepada mahkamah bagi tujuan pengesahan rujuk sebagaimana pengesahan perceraian dibuat di mahkamah.
Dalam keadaan �perceraian talak yang �boleh dirujuk (raj’i), rujuk berlaku dengan kata-kata atau perbuatan seperti bersetubuh dan �dorongan ke arahnya seperti pelukan dan ciuman.
Bagaimanapun Imam as-Syafi’e hanya menerima rujuk melalui kata-kata sahaja (Sabiq 2000, II: 178).
Bagaimanapun Imam as-Syafi’e hanya menerima rujuk melalui kata-kata sahaja (Sabiq 2000, II: 178).
Sengaja tinggal solat berdosa
BAGAIMANAKAH cara menggantikan (qada) solat yang pernah kita tinggalkan?
HASNUL,
Kuala Lumpur
SOLAT qada perlu dilaksanakan sebaik saja kita teringat meninggalkannya. Contohnya, apabila terlepas solat Subuh dalam waktunya, kita hendaklah menggantikan solat Subuh itu selepas sedar daripada tidur.
Lakukan solat qada terbabit dengan segera kerana tindakan menangguhkan solat qada hukumnya berdosa besar hinggalah solat itu dilaksanakan.
Tidak perlu ditangguhkan qada solat Subuh itu ketika hendak melakukan solat Zuhur dan tidak boleh sama sekali ditangguh sehingga Subuh pada keesokan harinya.
Berdasarkan keterangan hadis, orang yang sengaja �melambatkan solat sudah dikira berdosa, apatah lagi orang yang meninggalkan solat.
Dalam hal itu Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja, nyatalah dia sudah kafir.”
Tidak perlu ditangguhkan qada solat Subuh itu ketika hendak melakukan solat Zuhur dan tidak boleh sama sekali ditangguh sehingga Subuh pada keesokan harinya.
Berdasarkan keterangan hadis, orang yang sengaja �melambatkan solat sudah dikira berdosa, apatah lagi orang yang meninggalkan solat.
Dalam hal itu Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang meninggalkan solat dengan sengaja, nyatalah dia sudah kafir.”
Sunday, April 8, 2012
Hukum Menghina Rasulullah (S.A.W.)
Kewajipan Umat Islam Memuliakan Rasulullah s.a.w dan para Anbiya serta Tegahan Menghina Mereka
Allah s.w.t. telah mengangkat martabat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dengan sesuatu kedudukan yang tiada tolok bandingnya dengan Nabi, manusia, dan makhluk yang lain. Kedudukannya banyak diungkapkan melalui al-Quran dan hadith-hadith Baginda s.a.w.
Antaranya ialah firman Allah Taala yang bermaksud:
Sesungguhnya kami mengutusmu (wahai Muhammad) sebagai Rasul yang menjadi saksi (terhadap umatmu) dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar). Hendaklah kalian beriman kepada Allah dan rasulNya, mengagungkannya (Rasulullah) dan memuliakannya.
Firman Allah Taala yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat ke atas Nabi (Muhammad). Wahai orang-orang yang beriman selawatlah ke atasnya dan ucapkanlah salam kepadanya.
Memuliakan dan menghormati Rasulullah s.a.w. bukanlah suatu tuntutan yang kecil, malah ia merupakan sebahagian daripada keimanan. Shaykh cIzz al-Din Madi Abu al-cAza’im di dalam Ayyuha al-qarniyyun halla faqihtum mengenengahkan tuntutan ini dengan menyatakan bahawa sesiapa yang tidak membesarkan dan memuliakan Rasulullah s.a.w. dengan kedudukan yang selayaknya bagi Baginda s.a.w adalah kafir. Begitu juga orang yang keterlaluan dalam hal ini sehingga meletakkan kedudukannya setaraf dengan kedudukan Allah, maka ia juga adalah kafir.[1]
Seseorang itu, terutamanya Muslim tidak boleh mengata-ngata atau menghina Rasulullah s.a.w. samada dalam bentuk pengucapan, penulisan, perbahasan, lukisan, atau apa jua mediumnya. Malah kita juga disuruh supaya merendahkan suara ketika bercakap dengan Rasulullah s.a.w. dan haram bagi umat Islam meninggikan atau menyaringkan suara semasa bercakap dengan Baginda s.a.w.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:[2]
Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara semasa menghadapkan percakapan terhadapnya sepertimana sebahagian kamu menyaringkan suara terhadap yang lain, (larangan yang demikian) supaya amalan-amalan kamu tidak terhapus pahalanya sedangkan kamu tidak menyedarinya.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[3]
Sesungguhnya orang yang merendahkan suaranya (smeasa mereka berada) di sisi Rasulullah, merekalah orang yang telah dibersihkan oleh Allah akan hati mereka untuk bertakwa, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.
Juga haram memanggil Rasulullah s.a.w. dari balik dinding rumahnya (dengan tidak sabar dan memaksa Nabi s.a.w. keluar dengan segera). Firman Allah Taala yang bermaksud:[4]
Sesungguhnya orang yang memanggilmu dari luar bilik-bilik (tempat keluargamu) kebanyakan mereka tidak mengerti (adab dan tatatertib). Dan jika mereka bersabar menunggu sehingga engkau keluar menemui mereka, tentulah cara yang demikian lebih baik bagi mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[5]
Sesungguhnya orang yang sebenar-benarnya beriman ialah mereka yang beriman kepada Allah dan rasulNya dan apabila mereka turut serta bersama dengan Rasulullah dalam sesuatu perkara yang memerlukan perhimpunan ramai, tidaklah mereka meninggalkan majlis perhimpunan itu sebelum mereka meminta izin kepadanya.
Juga haram bagi umat Islam memanggil Rasulullah s.a.w. hanya dengan nama Baginda sebagaimana memanggil saudara atau sahabat yang lain, tetapi hendaklah menggunakan lafaz yang menunjukkan penghoramatan seperti Ya Rasulullah, Wahai Nabi Allah, dan sebagainya (termasuk dalam doa). Firman Allah Taala yang bermaksud:[6]
Janganlah kamu jadikan seruan (atau panggilan) Rasulullah di antara kamu sama seperti seruan atau panggilan sesama kamu. Sesungguhnya Allah mengetahui akan orang di antara kamu yang menarik diri keluar (dari majlis Nabi) secara berselindung dan bersembunyi.
Berdasarkan ayat-ayat al-Quran di atas, adalah jelas bahawa umat Islam mesti menghormati Nabi s.a.w., bersopan-santun kepada Baginda s.a.w. dan menjaga adab serta tatatertib kepada Baginda s.a.w. dalam apa jua keadaan.
Hukuman Bunuh Bagi Mereka Yang Menghina Rasulullah s.a.w.
Perbuatan menghina Nabi sperti yang dilakukan oleh adalah satu perbuatan terkutuk dan merupakan satu dosa yang amat besar. Para ulama bersepakat bahawa sesiapa yang mencela dan menghina Nabi s.a.w. mesti dihukum bunuh. Namun, mereka berselisih pendapat adakah orang tersebut terus dibunuh atau ditangguhkannya dahulu dan disuruh ia bertaubat (istitab) serta adakah istitab itu adalah wajib ataupun tidak.
Al-Qadi cIyad r.a. berkata di dalam al-Shifa bahawa di dalam al-Quran, al-Sunnah dan Ijmac banyak dijelaskan tentang hak-hak Rasulullah s.a.w., kebaikan, kehebatan, kebesaran, dan kemulian Baginda s.a.w. Oleh sebab itu, Allah s.w.t. mengharamkan perbuatan menyakiti Nabi s.a.w. sepertimana yang tertera di dalam al-Quran al-Karim. Sehubungan dengan itu, semua ulama tanpa khilaf menerima hukum bunuh bagi umat Islam yang memperkecilkan dan menghina Rasulullah s.a.w.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[7]
Sesunggunya orang-orang yang menyakiti Allah dan rasulNya, maka Allah melaknati mereka di dunia dan di akhirat dan menyediakan bagi mereka azab seksa yang hina.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[8]
Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasulullah dan tidak boleh berkahwin dengan isteri-isterinya. Sesungguhnya semua perkara itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[9]
Dan orang-orang yang menyakiti Rasulullah itu, bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
Daripada ayat-ayat di atas, dapat difahami dengan jelas bahawa sesiapa yang menghina Rasulullah s.a.w. akan diazab oleh Allah pada hari Akhirat kelak dan mereka di dunia ini akan dilaknat serta dihukum dengan hukuman yang amat berat.
Bahkan Rasulullah s.a.w. turut melarang menggunakan gelarannya sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
Namakanlah dengan nama aku, dan jangan kamu menggunakan gelaran dengan ghelaran aku.
Larangan Rasulullah s.a.w. bertujuan untuk menjaga dan melindungi Rasulullah s.a.w. daripada dihina.
Sesiapa yang menghina Rasulullah s.a.w. dengan menyebut kekurangan pada dirinya, keturunannya, agamanya, gerak-gerinya, ataupun membuat keraguan dengan sesuatu dengan niat tujuan untuk menghina dan mencela Baginda s.a.w. atau memperkecilkan segala urusannya, merendah-rendahkan Rasulullah s.aw., maka hukumnya adalah dibunuh. Demikian juga sesiapa yang melaknat atau mendoakan sesuatu keburukan ke atas Rasulullah s.a.w. atau bercita-cita untuk memberi kemudaratn ke atasnya atau menyebut sesuatu yang tidak layak baginya untuk mengeji dirinya, maka para ulama dan ahli fatwa dari kalangan Sahabat Baginda s.aw. telah bersepakat supaya mereka ini dijatuhkan hukuman bunuh. Berkata Abu Bakar bin al-Mundhir yang bermaksud:
Telah bersepakat ahli ilmu bahawa sesiapa yang menghina Rasulullah s.a.w. akan dibunuh.
Menurut pendapat Mazhab Hanafi, orang Islam yang menghina seorang Nabi dari kalangan Anbiya, maka ia dihukum bunuh menurut had. Jika dia bertaubat sebelum dijalankan hukuman ke atasnya maka taubatnya tidak diterima secara mutlak. Namun jika dia menghina Allah, kemudiannya bertaubat, maka taubatnya diterima kerana ia merupakan hak Allah Taala. Sedangkan kesalahan menghina Nabi adalah berkaitan dengan hak hamba, yang tidak dapat dihapuskan dengan taubat.[10]
Dalam fatwa Ibn cAbidin menjelaskan bahawa sesiapa yang mengurangkan kedudukan Rasulullah s.a.w. dengan kata-kata atau dengan cercaan, atau dengan perbuatan dengan perasaan benci kepada Baginda s.a.w. di dalam hatinya, maka wajib dibunuh menurut had[11].Umumnya majoriti ulama Hanafi secara ijmac menthabitkan hukum orang yang menghina Nabi s.a.w. sebagai orang yang telah murtad dan kafir. Maka dengan itu dia wajib dibunuh jika tidak mahu bertaubat.
Mazhab Imam Malik pula berpendapat bahawa sesiapa yang menghina Nabi atau malaikat, ataupun melaknatnya, mengaibkannya, atau membuat tuduhan palsu, atau membuat kenyataan sesuatu yang mengurangkan hak dan kedudukannya, atau mengurangkan sifatnya samada dari sudut jasmani, perwatakan, martabat, atau ilmu, zuhud, dan sebagainya yang tidak harus kepadanya, ataupun juga menyandarkan kepadanya sesuatu yang tidak layak dengan kedudukannya dengan cara menghina, maka dia hendaklah dibunuh dan tidak diterima taubatnya jika ia adalah muslim. Jika dia adalah kafir, maka hendaklah juga dibunuh, melainkan dia memeluk Islam.[12]
Manakala menurut kesepakatan ulama mazhab al-Shafici, sesiapa yang menghina Nabi s.a.w., maka dia telah murtad dan keluar dari Islam. Hukuman baginya adalah sama seperti orang yang murtad iaitu diberi peluang untuk bertaubat dan jika dia enggan dan tetap dengan pendiriannya, maka hendaklah dibunuh. Dan jika dia bertaubat, maka hendaklah dibebaskan walaupun dia melakukan kesalahan tersebut berulang kali, tapi dengan syarat taubatnya itu mesti disertai dengan mengucap dua kalimah shahadah, dan menzahirkan taubatnya, serta menyesal di atas perbuatannya yang melanggar hak Islam.[13]
Mazhab Ahmad bin Hanbal juga menjatuhkan hukuman murtad bagi mereka yang menghina Nabi s.a.w. Maka orang yang melakukan perbuatan tersebut tidak dibunuh melainkan diminta bertaubat selama tiga hari. Jika dia bertaubat, maka gugur hukumannya. Jika tidak, maka dibunuh dengan pedang.[14]
Ibn Taymiyah juga di dalam kitabnya al-Sarim al-maslul berpendapat bahawa orang yang mencela dan menghina Rasulullah s.a.w. adalah kafir dan wajib dibunuh dan ini merupakan mazhab sekalian ahli ilmu. Ibn al-Mundhir berkata bahawa para ahli ilmu telah berijmac bahawa hukuman bagi orang yang menghina Nabi s.a.w. ialah bunuh. Antara mereka yang berpandangan sedemikian ialah Imam Malik bin Anas, al-Laith, Ahmad bin Hanbal, dan Imam Ishaq bin Rahawiyah al-Shafici.[15]
Abu Bakr al-Farisi meriwayatkan dari para sahabat al-Shafici bahawa adalah ijmac sekalian muslimin bahawa hukuman orang yang menghina Nabi s.a.w. adalah dibunuh dan jika menghina manusia lain adalah disebat. Ini merujuk kepada kesepakatan para Sahabat dan Tabicin bahawa orang yang menghina Nabi s.a.w. wajib dibunuh jika ia adalah muslim. Demikian juga menurut pendapat al-Qadi cIyad.[16]
Imam Ishaq menjelaskan bahawa umat Islam telah sepakat bahawa orang yang menghina Allah atau menghina RasulNya s.a.w., ataupun membunuh seorang Nabi dari para Anbiya, maka dia adalah kafir. Al-Khatabi juga berkata bahawa: Aku tidak mengetahui seorang pun dari kalangan umat Islam yang berselisih pendapat mengenai wajibnya hukum bunuh ini.[17]
Muhammad bin Sahnun menyatakan bahawa para ulama berijmac bahawa orang yang menghina Nabi s.a.w. adalah kafir dan akan dizab pada hari akhirat, serta hukumnya di sisi umat Islam ialah bunuh. Barangsiapa yang syak tentang kekufuran orang tersebut dan azab yang akan ditimpa ke atasnya, maka dia juga adalah kafir.[18]
Imam Ahmad menjelaskan bahawa orang yang menghina Nabi s.a.w. samada muslim ataupun kafir, jika jelas perbuatan mereka itu, maka hendaklah dibunuh tanpa istitab (diminta bertaubat). Ibn Taymiyah dan Ibn Hazm juga berpendapat sedemikian.[19]
Kesimpulannya, orang yang menghina Nabi s.a.w. jika dia adalah muslim, maka dia menjadi kafir dam dibunuh tanpa khilaf. Ini merupakan kesepakatan mazhab Imam yang empat dan juga mazhab-mazhab yang lain. Jika dia adalah kafir dhimmi, maka dia juga dibunuh juga menurut pendapat mazhab Imam Malik, Ahli Madinah, mazhab Imam Ahmad, dan fuqaha Hadith.
Al-Qadi Abu al-Fadl menjelaskan bahawa Sayyiduna Abu Bakar al-Siddiq berkata bahawa mereka yang menghina Rasulullah s.a.w., taubat mereka ini tidak diterima. Abu Hanifah dan sahabat-sahabatnya, Sufyan al-Thawri, ulama Kufah, dan Imam al-Awzaci telah menghukumkan orang-orang yang menghina Rasulullah sebagaimana hukuman orang yang murtad.
Ibnu Qassim di dalam al-Utbiyyah menyatakan bahawa sesiapa yang menghina atau menyakiti atau mengaibkan atau meperkecilkan Rasulullah s.a.w., maka sesungguhnya ia dihukum bunuh dan dihukum seperti hukuman orang zindiq. Allah Taala telah mewajibkan ke atas hamba-hambaNya agar memuliakan dan membesarkan Rasulullah s.a.w.
Di dalam kitab al-Mabsut, cUthman bin Kinanah menyebutkan bahawa sesiapa yang menyakiti Nabi s.a.w. di kalangan orang Islam sendiri, maka ia dibunuh atau disalib hidup-hidup serta tidak diterima taubatnya dan imam atau pemimpin boleh membuat pilihan samada mahu menyalib secara hidup-hiudp atau terus dibunuh orang tersebut.
Diriwayatkan dari Abu Mascud dan Ibnu Abi Uways: Kami mendengar Imam Malik berkata: Sesiapa yang menghina Rasulullah s.a.w. atau menyakiti atau mengaibkan atau memperkecilkan Rasulullah s.a.w., maka dihukum bunuh samada Muslim ataupun kafir dan tidak diterima taubatnya.
Ulama juga bersepakat bahawa barang siapa yang mendoakan bagi kalangan anbiya dengan doa celaka atau sesuatu yang tidak baik, maka sesungguhnya dia dihukum bunuh dan tidak diterima taubatnya. Abu al-Hasan al-Qabasi berfatwa bahawa sesiapa yang berkata terhadap Rasulullah s.a.w. bahawa Baginda s.a.w. adalah anak yatim yang dibela oleh Abu Talib, maka ia dihukum bunuh.
Fuqaha Andalus telah berfatwa menjatuhkan hukuman bunuh kepada Ibnu Hatim al-Mutafaqqif[20] al-Tholaithili. Ibnu Hatim telah dibunuh dan disalib kerana memperkecil-kecilkan bahkan juga telah menghina Rasulullah s.a.w. dengan panggilan anak yatim. Beliau juga telah mendakwa bahawa kezuhudan Rasulullah s.a.w. bukanlah kerana tujuan zuhud yang sebenarnya, bahkan jika Rasulullah s.a.w. mampu untuk memakan makanan yang baik-baik, pasti Rasulullah s.a.w. akan mendapatkannya. Tetapi disebabkan kemiskinan, maka terpaksalah Rasulullah s.a.w. hidup dalam keadaan zuhud.
Disebabkan keterangan Ibnu Hatim ini mendatangkan keraguan kepada orang ramai, maka beliau dihukum sedemikiak rupa. Sebenarnya Rasulullah s.a.w. mampu untuk emmakan makanan yang baik-baik tetapi oleh kerana Rasulullah s.a.w. memang menginginkan kehidupan yang sederhana dan zuhud, maka Rasulullah s.a.w. memilih jalan zuhud.
Dalam kisah yang lain, fuqaha Qayruwan dan sahabat-sahabat Sahnun telah berfatwa menjatuhkan hukum bunuh kepada Ibrahim al-Fazari (merupakan penyair yang pandai dalam pelbagai bidang seni). Dia adalah salah seorang yang hadir dalam satu perbahasan di majlis ilmu al-Qadi Ibnu cAbbas bin Talib. Dalam majlis tersebut, al-Fazari telah menyebut perkara-perkara yang menghina dan mencerca Allah, Nabi-nabi, dan Nabi Muhammad s.a.w. Hadir bersama dalam majlis itu ialah al-Qadi Yahya bin cUmar dan beberapa orang fuqaha. Mereka telah mengeluarkan perintah membunuh dan menyalib Ibrahim al-Fazari. Dia kemudiannya ditusuk dengan pisau dan disalib secara terbalik iaitu kaki di atas dan kepala di bawah dan selepas itu mayatnya diturunkan dan dibakar.
Mengikut hikayat sesetngah ahli sejarah, ketika mayatnya diturunkan dari kayu salib tersebut, maka mayatnya dipaling dari kiblat untuk menjadi tanda dan iktibar kepada orang ramai. Maka semua manusia yang ada di situ bertakbir beramai-ramai dan anjing-anjing yang ada di situ menjilat darahnya. Bekata Yahya bin cUmar: Benarlah kata-kata Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut dalam hadithnya iaitu yang bermaksud:
Anjing tidak akan menjilat darah seorang muslim.
Ini menunjukkan bahawa perbuatan mencaci Rasulullah s.a.w. adalah terlalu besar dosanya hingga patut dihukum kafir dan dibunuh orang tersebut. Habib bin Rabic al-Qarwi menyatakan bahawa mazahb Imam Malik dan sahabat-sahabatnya telah menjelaskan bahawa sesiapa berkata pada diri Rasulullah s.a.w. akan kekurangan atau memeprkecil-kecilkan Baginda s.a.w. akan dihukum bunuh dengan tanpa diterima taubatnya.
Demikian juga al-Qadi Abi al-Fadl yang menyatakan bahawa hukum bagi sesiapa yang mengaibkan Rasulullah dengan mengatakan Rasulullah s.a.w. sebagai pengembala kambing atau seseorang yang pelupa atau terkena sihir atau dikalahkan atau dicederakan oleh musuh atau disakiti oleh musuhnya ataupun cenderung kepada perempuan, dengan tujuan untuk memperkecilkan Rasulullah s.a.w. adalah dibunuh.
Allah Taala melaknat sesiapa yang menghina Rasulullah s.a.w. di dunia dan di akhirat. Sesiapa yang menghina Rasulullah s.a.w. samalah seperti menghina Allah s.w.t. tiada khilaf di sisi ulama mengenai dihukum bunuh, dilaknat, dan dihukum kafir bagi sesiapa yang mencerca Allah s.w.t. sebagaimana dalam firmanNya yang bermaksud:[21]
Sesungguhnya orang-orang yang melakukan perakara yang tidak diredhai Allah dan rasulNya, Allah melaknat mereka di dunia dan Akhirat dan menyediakan untuk mereka azab seksa yang amat hina.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[22]
Sesungguhnya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan kerosakan di muka bumi ialah dengan balasan bunuh atau dipalang atau dipoting tangan dan kaki mereka secara berselang atau dibuang negeri. Hukuman yang demikian adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka.
Juga boleh diertikan perkaatan ‘al-qatl’ (bunuh) dengan makan laknat. Firman Allah Taala yang bermaksud:[23]
Semoga Allah membinasa dan menyingkirkan merea dari ramatNya.
Maksud dari ayat ini ialah Allah melaknat mereka. Sekiranya sesorang yang menyakiti orang Mukmin dihukum pukul atau seksa atau penjara, maka hukuman menyakiti Allah dan RasulNya adalah lebih besar dan dahsyat daripada itu iaitu hukum bunuh.
Firman Allah Taala yang bermaksud:[24]
Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu menyaringkan suara semasa bercakap dengannya sebagaimana sesetangah kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan sesetangah yang lain, supaya amalan-amalan kamu tidak dihapuskan pahalanya sedangkan kamu tidak menyedarinya.
Ayat ini menunjukkan bahawa seseorang mukmin itu tidak akan dihapuskan amalnya melainkan setelah ia dihukumkan kufur dan dilaknat oleh Allah Taala dengan sebab menyakiti Nabi s.a.w.
Dakwaan pihak akhbar Denmark yang menyatakan bahawa mereka tidak ada niat untuk menyinggung Nabi dan perasaan umat Islam adalah suatu yang tidak masuk akal. Bahkan sikap mereka yang sedemikian sudah lama terpateri dalam al-Quran iaitu firman Allah yang bermaksud:[25]
Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejekan-ejekan itu) tentu mereka akan menjawab: Sesungguhnya kami hanya bermain dan berbual-bual. Katakanlah: Patutkah nama Allah dan ayat-ayatnya serta RasulNya kamu perolok-olokkan dan mengejek? Janganlah kamu berdalih (dengan alasan dusta) kerana sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu melahirkan iman. Jika kami maafkan sepuak dari kaum (kerana mereka bertaubat), maka akan menyeksa puak yang lain kerana mereka adalah orang yang salah (berdosa).
Ahli-ahli tafsir menyifatkan kufurnya mereka itu adalah kerana kata-kata mereka kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Barangsiapa mencerca Nabi, maka hendaklah dibunuh dan barangsiapa mencerca para sahabat, hendaklah dipukul.
Di dalam sebuah hadith sahih riwayat al-Bukhari daripada Jabir: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menjatuhkan hukuman bunuh kepada Kacb bin al-Ashraf dengan sabdanya yang bermaksud:
Siapakah dia yang mampu membunuh Kacb bin al-Ashraf! Sesungguhnya dia (Kacb) telah menyakiti Allah dan RasulNya.
Ini menunjukkan bahawa Kacb dibunuh bukanlah kerana melakukan syirik kepada Allah, tetapi kerana menyakiti dan menghina Allah s.w.t.
Begitu juga dengan perintah Rasulullah s.a.w. pada hari pembukaan kota Makkah iaitu perintah membunuh Ibnu Khattal dan hambanya kerana mereka telah menyanyi-nyanyi mencerca dan menghina Rasulullah s.a.w.
Diriwayatkan oleh cAbd al-Razzaq bahawa seorang wanita telah mencerca Rasulullah s.a.w. Maka Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Siapakah yang ingin mempertahankan aku dari musuhku ini? Maka Khalid bin al-Walid keluar dan pergi membunuh wanita tersebut.
Diriwayatkan juga bahawa:
Seorang lelaki telah berdusta kepada Rasulullah s.a.w., lalu Ali dan Zubayrr pergi membunuh lelaki tersebut.
Di dalam sebuah kisah, Amir al-Mu’minin Harun al-Rashid telah bertanya kepada Imam Malik tentang seorang lelaki yang telah mencaci Rasulullah s.a.w. Al-Rashid juga memberitahunya bahawa para fuqaha di Iraq telah mengeluarkan fatwa bahawa lelaki tersebut dikenakan hukuman sebat. Mendengar cerita itu, Imam Malik menjadi marah lantas berkata: Wahai Amir al-Mu’minin! Apakah lagi yang tinggal pada umatnya selepas Nabinya dicaci! Sesungguhnya sesiapa yang mencaci para Anbiya, maka hendaklah dibunuh dan sesiapa yang mencaci sahabat hendaklah disebat.
Dari keterangan di atas, boleh diambil iktibar bahawa orang yang mencaci dan memperkecilkan Nabi s.a.w. jelas menandakan mereka mempunyai penyakit hati dan tanda kekufuran dan dengan itulah kebanyakan ulama menghukumkan mereka sebagai murtad jika mereka adalah dari orang Islam.
Namun, ada sesetengah pendapat yang menyatakan bahawa seseorang itu tidak dihukum kafir dan dibunuh melainkan sekiranya ia benar-benar berpegang dengan kata-katanya dan tidak mengingkari perkataan yang telah dikeluarkannya. Sekiranya dia mengakui kata-katanya dan tidak mahu bertaubat dari perbuatannya samada kata-kata yang dikeluarkan secara terang-terangan, mengejek-ngejek, dan sebagainya, maka tiada khilaf dan secara pasti ini menunjukkan kekufurannya dan oleh itu halal darahnya (dihukum bunuh).
Ahli tafsir menyatakan bahawa mereka ini adalah lebih jahat dan lebih teruk dari keldai. Orang yang mencaci Nabi s.a.w. dihukum zindiq dan berhak dihukum bunuh kerana menukar dan mengubah agamanya. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
Sesiapa yang menukar agamanya, maka dihukum pancung.
Hukuman sedemikian sebenarnya bertujuan untuk menjaga dan memelihara kehormatan dan keistimewaan Nabi Muhammad s.a.w.
Friday, April 6, 2012
Doa Supaya Dapat Membayar Hutang

Maksudnya:
Ya Allah, cukupkanlah aku dengan segala perkara yang telah Engkau halalkan daripada segala perkara yang telah Engkau haramkan. Kayakanlah aku dengan kelebihan Engkau daripada meminta kepada orang lain.

Maksudnya:
Ya Allah, aku berlindung denganMu dari ditimpa kesusahan dan kedukaan, dari kelemahan dan kemalasan, dari kedekut dan perasaan takut dan dari desakan hutang dan paksaan orang.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Translate
Muhasabah Diri Sebelum Tidur
"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)
بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...
"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)
بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...