Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Sunday, February 26, 2012

Dilema mengaku diri dinoda

SAYA pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia dan kini menunggu keputusan peperiksaan. Saya menjalin hubungan dengan kekasih selama tiga tahun.
Sepanjang perhubungan, kami pernah terlanjur. Sekarang saya sedar dan tidak mahu terus lakukan dosa. Saya bimbang tidak sempat bertaubat. 
Adakah saya harus memberitahu perkara itu kepada ibu bapa atau menunggu masa yang sesuai untuk kami berkahwin secara baik? Dalam menuju tempoh yang sesuai itu mungkin memakan masa panjang kerana kami masih belajar dan belum bekerja.

Apa yang harus saya lakukan Dr?

BUNTU,
Terengganu



IBU bapa adalah pelindung dan tempat berteduh bagi anak-anak. Ibu bapa juga
adalah tempat terbaik mengadu segala masalah.

Mereka sentiasa ingin mendidik dan membantu anak-anaknya dengan penuh kasih sayang.

Tidak salah untuk menceritakan keadaan sebenar kepada ibu bapa sepenuhnya walaupun Islam mengajar supaya tidak mendedah aib sendiri.

Dengan berbuat demikian, mereka tentu dapat mencari jalan keluar bagi membantu anda sebagai anak.

Seterusnya dosa zina jangan diulangi dan bertaubat kepada Allah.

Berdoa kepada Allah supaya Dia melindungi anda daripada terjebak lagi dengan dosa zina dan apa-apa saja yang membawa kepada dosa itu.

Elakkan daripada berjumpa dengan teman lelaki secara berseorangan.

Itulah yang sebaiknya dilakukan sekarang.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...