Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Google+ Followers

Sunday, June 21, 2015

Tingkatan Puasa Di Bulan Ramadan


tingkatanpuasa

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم 

Tingkatan puasa di bulan ramadan menurut Imam al-Ghazali membahagikan puasa terbahagi kepada tiga tingkatan. Menurut sebahagian ulama juga menyatakan puasa ada tiga tingkatan. 

1-Puasa Orang Awam

Hanya sekadar meninggalkan makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa serta keinginan berjimak. Manakala perkara-perkara makruh kurang ditinggalkan dan perkara-perkara sunat diabaikan. 

2- Puasa Orang Khas (Puasa Khusus)  

Puasa ini menjaga akhlak dan perkara-perkara yang sunat bagi menambah kualiti puasanya dengan memelihara mata, lidah, telinga, tangan dan kaki daripada perkara-perkara yang mengurangkan pahala puasa.  

3- Puasa Orang Paling Khusus (Puasa Khusus al-Khusus) 

Mereka bukan setakat menjaga diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa tetapi perkara yang boleh membatalkan pahala puasa. Perkara-perkara sunat dipentingkan serta anggota badan turut sama berpuasa dan hatinya sentiasa berzikir dan memperingati Allah. Puasa orang ini adalah puasa tertinggi kedudukan disisi Allah SWT dan merupakan amalan puasa para Rasul-Rasul, Nabi-Nabi, Para Wali dan Ahli Ibadah yang lainnya.  
Berusahalah meningkatkan kualiti puasa agar lebih diterima dan diredhai Allah SWT. Kalau setakat tingkat yang pertama adalah sekadar biasa-biasa. Manusia yang berpuasa bukanlah sekadar berpuasa menjaga perutnya sahaja akan tetapi perlu menjaga perkara-perkata atau perbuatan yang mengurangkan pahala puasa seperti mulut masih bercakap perkara-perkara yang tidak berfaedah dan tidak mendapat pahala. Hakikatnya puasa bukanlah sekadar menjaga perut sahaja tetapi melatih jiwa agar berakhlak dengan akhlak yang mulia. Insaallah.. 
Ini bermakna puasa yang disulami dengan amalan-amalan yang kurang baik akan mengurangkan pahala puasa, bahkan ada besar kemungkinan tidak diterima Allah. Insallah sesamalah kita menjalini ibadah puasa dengan amalan yang terbaik dan moga-moga diterima Allah SWT. Amin... 
surahalbawarahayat183
"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaiman diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu moga-moga kamu bertakwa." 
(Surah Al-Baqarah Ayat : 183)

Kita nak bawa anak ke masjid TAPI...

Kita nak bawa anak ke masjid TAPI...

Kita nak bawa anak ke masjid TAPI...

 1. kita tak ajar pun anak-anak tu supaya jaga adab di masjid. Kemudian kita kata masjid di Malaysia anti sunnah.

2. kita fikir tak bahawa anak-anak yang berlari ke sana sini/bising di dalam masjid mengganggu kekhusyukan solat para makmum dan imam yang mukallaf ?

3. Adakah anak kita sudah mumayyiz dan layak untuk dibawa ke masjid agar tidak mengganggu jemaah ?

Boleh untuk melatih anak ke masjid, pastikan mereka juga sudah diajar adab dalam masjid. Jika ada golongan yang bising zikir berjemaah selepas solat itu bid'ah sesat (walaupun ada nas dari hadith sahih) ganggu kekhusyukan solat, mengapa hal anak-anak buat bising di masjid dianggap remeh, tak ganggu khusyuk solat bahkan apabila anak-anak diletakkan bahagian belakang dikatakan ANTI SUNNAH ?

Cara menunaikan Solat Terawih secara sendirian di rumah


Sebahagian daripada kita mungkin ada yang bekerja di waktu malam, atau pulang lewat, atau ada keuzuran hingga tidak dapat ke masjid. Timbul persoalan tentang bagaimana caranya untuk melakukan solat terawih sendirian di rumah.
  • 1- Solat terawih ialah solat sunat waktu malam
  •  2 rakaat. Tatacaranya sama seperti solat-solat sunat yang lain.Tiada beza tatacaranya.  Ia tidak mempunyai jumlah maksima rakaatnya. Nabi sallallahu 'alaihi wasallam ditanya: 

  • 3- Ia dilakukan selepas solat Isyak. Masanya berakhir apabila masuk waktu Subuh. Hanya sahaja, sewajarnya selepas solat Isyak dilakukan solat sunat rawatib selepas Isyak/ba'diyah Isyak, kemudian baru dilakukan solat terawih. 
  • 4- Boleh juga tidur dahulu, dan melakukannya di hujung malam pada waktu sahur. 
  • 5- Baca apa-apa sahaja surah yang dihafaz. Tiada surah yang khusus.
  • 6- Tiada apa-apa bacaan khusus antara rakaat-rakaat solat terawih. Bacaan-bacaan yang popular di baca di masjid-masjid adalah rekaan manusia. Ia bukan sunnah Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam. Insya-Allah, solat terawih itu Rahmat Allah itu luas, Dia tahu keadaan setiap hambaNya. 
Info Tambahan: 
Islam itu mudah, dan Allah tidak pernah membebankan hamba-Nya. Jadi, rebutlah peluang untuk meraih redha Allah dengan memperbanyakkan amal ibadat di bulan yang suci ini, antaranya ialah dengan menunaikan Solat Terawih. 
Seeloknya secara berjemaah di Masjid atau surau, namun, jika tidak mampu lantaran kesibukan, kepenatan atau kerana halangan-halangan tertentu, boleh sahaja menunaikan ibadat tersebut di rumah, baik secara berjemaah mahupun bersendirian.

PERKARA-PERKARA YANG TIDAK MEMBATALKAN PUASA.



5 Dosa yang tidak ada Tebus Nilainya


1) Syirik terhadap Allah s.w.t. 
2)Membunuh orang tanpa hak 
3)Membuat tuduhan palsu terhadap seorang muslim 
4)Lari dari barisan muslimin dalam peperangan 
5)Sumpah palsu untuk mengambil hak orang lain
Selamat menunaikan ibadah puasa kepada
semua rakan2 beragama islam

Tuesday, April 14, 2015

10 Perangai 'annoying' Orang Bercinta Kena Stop Buat Di Laman Sosial

1. Suka 'upload' gambar berdua-duaan sepanjang masa, tak kiralah kat mana pun
>>dah jadi macam rutin harian. kalau dah takde gambar yang nak upload hari tu, upload pulak gambar boyfriend/girlfriend dengan kapsyen yang sweet.

2. Kalau ada apa-apa 'anniversary', mesti ada 'countdown' atau ayat popular "counting days"
>>Contohnya: "23 days til I'm officially yours. OMG! Tak sabar!"

3. Sering menggunakan 'hashtag' yang melebih-lebih
>>Hashtag seperti #cintahati #sayang #futurehubby #futurewifey #mylove #myboo #rinduawak200peratus #temanlelakiupahan #missyou #rindu #awakkatmana #dontleaveme #comebacksoon dan macam-macam lagi digunakan bagi membuktikan cinta yang sangat mendalam terhadap pasangan.

4. Buat plan dengan pasangan macam "Sabtu ni kita main badminton, nak?" dekat 'page' si dia
>>Ada banyak lagi cara yang boleh digunakan untuk membuat plan seperti 'Whatsapp', 'WeChat', 'Telegram', 'Viber' atau 'KakaoTalk'. Dan kalau anda nak tahu, sistem SMS pun masih wujud lagi.

5. Bergaduh, bersembang, meluahkan perasaan cinta dan lain-lain yang seangkatan dengannya
>>Bila gaduh, cerita. Bila happy, cerita. Bila rindu, cerita. Bila sedih, cerita. Bila dating, cerita. Apa je yang taknak cerita?

6. Gambar profil WAJIB gambar mereka berdua
>>Yang ini mungkin tak dapat dielakkan. Maklumlah, kalau tak letak gambar dengan pasangan, si dia akan merajuk pulak.

7. 'Post' dedikasi paling sweet kepada si dia secara halus untuk orang lain baca
>>Secara halus? Macam mana tu? Contohnya muat naik status seperti, "Awaklah yang terbaik untuk saya. Terima kasih sebab buat saya bahagia.".
Kalau diikutkan, boleh je kalau nak beritahu pasangan depan-depan tapi saja nak suruh orang lain tahu boyfriend/girlfriend atau suami/isteri dia lah yang terbaik di dunia.

8. Kongsi akaun laman sosial dengan gabungan nama ala-ala Brangelina
>>Rasanya, tak perlu sampai nak berkongsi semua benda kot. Bak kata pepatah, "everyone has their own privacy."

9. Tak habis-habis 'post' gambar si dia
>>Mungkin sebab dah tak tahu nak upload gambar apa, jadi apa salahnya kalau penuhkan timeline orang lain dengan gambar pasangannya. Kalau tak upload gambar sehari macam tak sah.

10. Komen benda-benda yang bagi 'hint' cemburu pada gambar si dia
>>Contohnya, katakanlah si boyfriend upload gambar dengan kawan-kawan perempuan lain bersamanya (rakan sekelas, rakan sekolah, rakan sekerja), lepastu si girlfriend pun komen "handsomenya lelaki tu. Boyfriend siapalah tu." Kalau ini terjadi, maksudnya dia cemburu lah tu.
Ini kes biasa bagi pasangan yang 'clingy'. Jangan sampai mengongkong sangat.

Nasihat saya, tidak perlulah terlalu 'lovey dovey' di depan orang ramai. Kurangkan aktiviti anda berdua di laman sosial agar anda 'happy dan orang lain pun 'happy'.

Tuesday, December 30, 2014

lara Isteri Kerana Tidak Sabar, Syukur Dan Redha

Seorg wanita yg baru saja bernikah mendatangi ibunya lalu mengeluh dan mengadu hal tentang tingkah laku suaminya. Setelah semua selesai majlis pernikahan baru ia tahu perihal tentang tingkah laku suaminya yang keras kepala juga pemalas dan boros berbelanja dsb.

Wanita muda itu berharap agar orang ibunya turut menyalahkan suaminya. Namun dia berasa keciwa dengan reaksi ibunya yang terus mendiamkan diri saja.Dengan bersahaja siibu berjalan masuk ke dapur, smntara anaknya trus bercerita sambil mgikut ibunya. Tanpa ada kata balas siibu lalu memasak air. Setelah air mendidih ibunya terusmenuangkan air panas mendidih itu ke dalam 3 gelas yg telah disiapkan.

Gelas pertama ia masukkan telur, gelas kedua ia masukkan roti keras dan gelas ketiga ia masukkan kopi.
Setelah menunggu beberapa minit ia mgangkat isi gelas yang ke 2 tadi yang roti keras ternyata roti yg keras menjadi lembut ,maka ibu tadi pon mengangkat telur pada gelas yang kedua hasilnya telur yg mdh pecah menjd keras dan tak mudah pecah sementara gelas yang ke 3 kopi mghasilkan aroma yg sangat harum dan menyelerakan.

Lalu si ibu pon menjelaskan: "Nak... masalah dlm hdp itu bagaikan air mendidih tadi, atas sikap ataua keperihatinan kita sendiri lah untuk menanganinya agar semuanya bersesuaian dengan diri kita ,manusia memang tidak ada yang sesuai dengan kita kalau kita sendiri yang tidak mahu menyesuaikan diri ".

Pengajaranya maka jadilah si isteri:
1. Lembek seperti roti keras tadi.
2. Mengeras seperti telur dan tidak mudah pecah.
3. Ataua harum sprti kopi.
maksudnya roti keras dan telur tidak mampu untuk merubah sifat air panas itu maka kita lah yang kena berubah disebabkan air panas tadi ...

Sementara kopi pula mempunyai kemampuan untuk mgubah air panas tadi menjadi air kopi yang harum.
Maka selesaikanlah masaalah yang kamu hadapi itu ikut kemampuan dan bersesuaian demi menjada keharmonian ..

Dalam setiap masalah, selalu tersimpan mutiara yg brharga.
Sangat mdh utk brsyukur saat keadaan baik,akan tetapi mampukah kita tetap brsyukur disaat kita ditimpa masaalah.

Cubalah si isteri merubah dirinya sendiri kalau si isteri tidak mampu untuk mengubah sang suami agar kita tetap hidup kekal dan harmoni uhuuuu .
Jangan mempersoal tentang suami kalau belum mampu menjadi seperti kopi.
Syurga isteri bukan ker di telapak kaki suami.
selamat berumahtangga dengan kekal dan aman damai..uhuuu.

Lara Isteri Kerana Tidak Sabar, Syukur Dan Redha

Seorg wanita yg baru saja bernikah mendatangi ibunya lalu mengeluh dan mengadu hal tentang tingkah laku suaminya. Setelah semua selesai majlis pernikahan baru ia tahu perihal tentang tingkah laku suaminya yang keras kepala juga pemalas dan boros berbelanja dsb.

Wanita muda itu berharap agar orang ibunya turut menyalahkan suaminya. Namun dia berasa keciwa dengan reaksi ibunya yang terus mendiamkan diri saja.Dengan bersahaja siibu berjalan masuk ke dapur, smntara anaknya trus bercerita sambil mgikut ibunya. Tanpa ada kata balas siibu lalu memasak air. Setelah air mendidih ibunya terusmenuangkan air panas mendidih itu ke dalam 3 gelas yg telah disiapkan.

Gelas pertama ia masukkan telur, gelas kedua ia masukkan roti keras dan gelas ketiga ia masukkan kopi.
Setelah menunggu beberapa minit ia mgangkat isi gelas yang ke 2 tadi yang roti keras ternyata roti yg keras menjadi lembut ,maka ibu tadi pon mengangkat telur pada gelas yang kedua hasilnya telur yg mdh pecah menjd keras dan tak mudah pecah sementara gelas yang ke 3 kopi mghasilkan aroma yg sangat harum dan menyelerakan.

Lalu si ibu pon menjelaskan: "Nak... masalah dlm hdp itu bagaikan air mendidih tadi, atas sikap ataua keperihatinan kita sendiri lah untuk menanganinya agar semuanya bersesuaian dengan diri kita ,manusia memang tidak ada yang sesuai dengan kita kalau kita sendiri yang tidak mahu menyesuaikan diri ".

Pengajaranya maka jadilah si isteri:
1. Lembek seperti roti keras tadi.
2. Mengeras seperti telur dan tidak mudah pecah.
3. Ataua harum sprti kopi.
maksudnya roti keras dan telur tidak mampu untuk merubah sifat air panas itu maka kita lah yang kena berubah disebabkan air panas tadi ...

Sementara kopi pula mempunyai kemampuan untuk mgubah air panas tadi menjadi air kopi yang harum.
Maka selesaikanlah masaalah yang kamu hadapi itu ikut kemampuan dan bersesuaian demi menjada keharmonian ..

Dalam setiap masalah, selalu tersimpan mutiara yg brharga.
Sangat mdh utk brsyukur saat keadaan baik,akan tetapi mampukah kita tetap brsyukur disaat kita ditimpa masaalah.

Cubalah si isteri merubah dirinya sendiri kalau si isteri tidak mampu untuk mengubah sang suami agar kita tetap hidup kekal dan harmoni uhuuuu .
Jangan mempersoal tentang suami kalau belum mampu menjadi seperti kopi.
Syurga isteri bukan ker di telapak kaki suami.
selamat berumahtangga dengan kekal dan aman damai..uhuuu.

Redha Dalam Ketentuan

Bila ada Hati Yang Menangis

JiwaKu Memujuk Sendirian

Tah pada Siapa Rajukku

Untukku bersandar di Bahu

Pada Siapa Tangisku

Namun Hati ini begitu Lesu

Ku Membilang hari Bahagia BersamaNya

Namun tak Tercalit Setitik

dan Sedetik Hanya Luka

dan Duka Yang Selalu Singgah

Sebagai teman Air Mata



Aku ingin Bahagia Bersamanya

Namun tiada Kudratku melawan TakdirNYA

Aku hanya Insan Biasa

Yang Redha dgn Ketentuannya

Harapan Moga Hidayah Allah s.w.t

turun dan singgah di jiwanya.



Dikala Orang Melihat kegembiraan

Mereka Terlupa,

Mungkinkah ada Kesengsaraan

Biarlah ia Berlalu Tanpa Penyesalan

Moga akan Ada Bahagia

Yang Berpanjangan

Untukku di Masa HadapaN

KELEBIHAN MEMILIKI ANAK PEREMPUAN...


I
Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud,
“Sesiapa yang memiliki tiga anak perempuan,
lalu dia bersabar dengan kerenah, kesusahan dan kesenangan mereka,
nescaya Allah s.w.t akan memasukkannya ke dalam syurga dengan kelebihan rahmat-NYA untuk mereka.”

Seorang lelaki bertanya,
“Juga untuk dua anak perempuan wahai Rasulullah?”
Sabda baginda,
“Juga untuk dua anak perempuan.”
Seorang lelaki berkata,
“atau untuk seorang wahai Rasulullah?”
Rasulullah s.a.w menjawab,
“Juga untuk seorang.”
(Hadis Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

Namun, riwayat ini diperluaskan juga kepada seseorang yang memelihara saudara perempuan.
Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud,
“Tidak ada bagi sesiapa tiga orang anak perempuan ataupun tiga orang saudara perempuan, lalu dia berbuat baik kepada mereka,
melainkan Allah Taala akan memasukkan mereka ke syurga.”
(Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Daripada Aisyah r.a.,
dari Rasulullah s.a.w baginda telah bersabda yang maksudnya, “Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik,
nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.”
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

~~
Sesungguhnya perempuan atau wanita adalah makhluk Allah yang amat istimewa.
Kemuliaan dan keruntuhan sesuatu bangsa terletak di tangan mereka.
Daripada hadis-hadis di atas,
dapat kita pelajari bahawa kedua ibu bapa wajib memberi perhatian terhadap anak-anak perempuan lantaran anak-anak perempuan merupakan aset penting yang menentukan sama ada ibu bapa mereka layak memasuki syurga atau terhumban ke dalam neraka disebabkan oleh mereka.
Rasulullah s.a.w pernah bersabda dalam hadis baginda yang bermaksud,
“Takutlah kamu kepada Allah s.w.t dalam perkara-perkara yang berhubung dengan kaum wanita.”
Ini bermaksud bahawa setiap ibu bapa dan yang bergelar suami hendaklah sentiasa mengawasi anak-anak perempuan mereka dan juga isteri mereka agar sentiasa berpegang teguh dengan agama dan mematuhi perintah Allah s.w.t.
Pernahkah anda mendengar, kata orang tua,?
menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga seorang anak perempuan?
Kemungkinan ini ada benarnya apakala kita melihat ramai ibu bapa yang menjaga anak-anak mereka dengan hanya memberi tempat tinggal, makan dan minum semata-mata seperti menjaga dan memelihara binatang ternakan yang hanya bertujuan menggemukkan sahaja.
Sedangkan pendidikan agama tidak diberi penekanan yang sepatutnya.
Contohnya dalam perkara aurat dan pergaulan hingga akhirnya ramai perempuan atau wanita yang menjadi bahan fitnah dan terdedah dengan berbagai keburukan yang mencemarkan nama baik keluarga dan agama.
Sesungguhnya anak-anak yang diajar dengan didikan agama yang baik akan memberi faedah kepada ibubapanya semasa hidup dan selepas mati bahkan secara logiknya tiada ibubapa yang inginkan anak-anak mereka menjadi beban dan membawa kecelakaan kepada mereka di dunia apalagi di akhirat kelak.
Alangkah beruntungnya ibu bapa yang mempunyai anak perempuan, lalu mereka mendidik dengan penuh kesabaran dan kasih sayang.
Mendidik anak perempuan sememangnya mencabar,
tetapi cabaran yang besar itu jika dilakukan dengan kesungguhan serta tabah menghadapi kerenah mereka,
Allah Taala dan Rasul-Nya telah menjanjikan balasan yang amat besar.

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...