Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Sunday, February 26, 2012

Anjing kencing depan rumah

SAYA ingin kepastian berkenaan kencing anjing liar yang berada di hadapan rumah saya. Saya terlupa membersihkannya dan keesokan harinya ia hilang selepas terkena air hujan.
Adakah saya tetap perlu menyamak kawasan yang terkena najis itu? Sekiranya saya was-was jika sebelum ini pernah terpijak air kencing itu, perlukah saya menyamak lagi kaki dan kasut yang saya gunakan sedangkan ia sudah lama?
Atau ada cara yang lebih mudah untuk mengelakkan perasaan was-was sebegitu?

NASEHAH,
Sabah

SECARA umumnya, mana-mana kawasan halaman rumah yang terkena kencing anjing liar dikira suci apabila tersiram dengan air hujan. Lebih-lebih lagi apabila najisnya sudah tiada.

Dengan itu anda tidak perlu menyamak kawasan berkenaan. Terdapat riwayat daripada Rasulullah s.a.w yang menyatakan bahawa ada seorang badwi terkencing dalam masjid.

Rasulullah s.a.w hanya mengarahkan supaya disiram air untuk membersihkannya. Menurut Rasulullah s.a.w ajaran Islam datang untuk memudahkan dan bukan untuk menyusahkan (Sabiq 2000: I: 20).

Suruhan itu adalah untuk memudahkan orang Islam dalam membersihkan sesuatu kawasan dan anda tidak perlu was-was de�ngan kebersihan kawasan rumah anda tersebut.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...