Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Monday, June 25, 2018

Ciri-ciri orang yang redha kepada Allah Subahanahuwata‘ala sebagai Rab ialah:

1. Mengenal Allah Subhanahuwata‘ala sehingga menjadikan seorang muslim itu mentauhidkan-Nya dengan tauhid yang murni. Firman-Nya:

فَٱعۡلَمۡ أَنَّهُۥ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ

Maka ketahuilah, bahawa tidak ada Ilah (suatu yang disembah) melainkan Allah.

(Surah Muhammad :19)

2. Mempersembahkan seluruh ibadah, perbuatan, perkataan, hidup dan mati hanya kepada Allah Subhanahuwata‘ala Penguasa alam semesta, bukan kepada selain-Nya. Firman-Nya:

قُلۡ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحۡيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ

Katakanlah, sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Rab alam semesta.

(Surah Al-An’am: 162)

3. Mentaati segala perintah Allah Subhanahuwata‘ala dan meninggalkan segala larangan-Nya, serta meyakini bahawa semua yang diperintahkan-Nya adalah baik dan semua yang dilarang-Nya adalah buruk. Firman-Nya:

إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُ بِٱلۡعَدۡلِ وَٱلۡإِحۡسَٰنِ وَإِيتَآيِٕ ذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَيَنۡهَىٰ عَنِ ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِ وَٱلۡبَغۡيِۚ يَعِظُكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang daripada perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan.Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu mengambil pengajaran.

(Surah An-Nahl: 90)

4. Redha kepada takdir Allah Subhanahuwata‘ala, samada yang baik mahupun yang buruk. Mensyukuri atas setiap nikmat dan bersabar atas setiap musibah. Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:

وتُؤمِنَ بالقدَرِ خيرِه وشرِّه

Dan hendaklah kamu beriman kepada takdir, samada yang baik mahupun yang buruk.

(Riwayat Ibn Hibban)[2]

5. Sentiasa menolong Allah Subhanahuwata‘ala dengan cara berjuang menegakkan din-Nya. Firman-Nya:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ وَيُثَبِّتۡ أَقۡدَامَكُمۡ

Wahai orang beriman, jika kamu menolong Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

(Surah Muhammad: 7)

Maksud menolong Allah Subhanahuwata‘ala di sini ialah berjuang dan berusaha menegakkan din-Nya pada diri sendiri dan juga pada masyarakat.

6. Menyenangi apa yang disenangi oleh Allah Subhanahuwata‘ala dan membenci apa yang dibenci oleh-Nya. Rasulullah Sallallahu‘alaihiwasallam bersabda:

من أحب لله ، وأبغض لله ، وأعطى لله ، ومنع لله ، فقد استكمل الإيمان

Sesiapa yang menyayangi kerana Allah dan membenci kerana Allah dan memberi kerana Allah dan mencegah kerana Allah maka telah sempurnalah iman

(Riwayat Abu Daud)

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...