Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Monday, October 15, 2012

TAUBAT KEPADA ALLAH (MINTA AMPUNAN NYA)



(MINTA AMPUNAN NYA)
BIMBINGAN HIDUP MUKMIN

Bertaubatlah kamu kepada Allah, hai orang2 yang beriman supaya kamu untung(bahagia) An:Nur:31

Mintlah ampun pada tuhanmu dengan membaca istighfar, dan kembali bertaubatlah kepadaNya. (Hud:3)

Hai sekalian orang yang beriman, taubatlah kamu kepada Allah dengan sungguh2 AtTahrim:8

Demi Allah, sesungguhnya saya membaca istighfar(minta ampun) dan bertaubat pada Allah tiap hari lebih dari tujuh puluh kali (Bukhari)
Hai para manusia bertaubatlah kamu kepada Allah dan istighfarlah(minta ampun), kepadaNya, maka saya bertaubat padaNya, tiap hari 100 kali. (HR. Muslim)

Sesungguhnya Allah membuka tangan rahmatnya pada waktu malam supaya bertaubat orang yang melanggar pada siang hari juga mengulurkan tangan kemurahannya pada waktu siang, supaya bertaubat orang yang berdosa pada malam hari, keadaan itu tetap terus hingga matahari terbit dari sebelah barat.(hadis qudsi)

Siapa yang bertaubat sebelum matahari terbit dari Barat, maka Allah menerima taubat dan memaafkannya. (Muslim)

Sesungguhnya Allah s.w.t. tetap menerima taubatnya selama roh(nyawanya) belum sampai di halkum (hamper mati)

Andaikata seorang anak adam(manusia) mempunyai satu lembah emas, pasti ia ingin mempunyai dua lembah emas dan tiada yang dapat menutup mulutnya(tidak ada yang menghentikn kerakusan kepada dunia) kecuali tanah(maut). Dan Allah berkenaan member taubat pada siapa saja yang bertaubat(bukhari-muslim)

Taubat nasuhah(taubat yang suci bersih itu ialah: merasa menyesal dihati, lisannya mohon ampun, segera berhenti berbuat maksiat dan niat yang tulus ikhlas. Tidak akan kembali mengulangi semua larangan Allah s.w.t. (ibnu abbas)

Taubatnya orang2 pendusta ialah diatas ujung lidahnya. (ahli hikmat)
Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasullulah s.a.w. bersabda: segeralah kamu melakukan amal soleh kerana didunia ini banyak sekali fitnah, laksana gumpalan2 malam yang penuh dengan kegelapan, mungkin jadi seseorang pada pagi hari beriman dan petang  harinya menjadi kafir atau petang ia beriman, sedangkan pagi harinya ia telah kufur. Dia menjual agamanya dengan harta yang sedikit. (HR.Muslim)

Bagi tiap2 penyakit ada ubatnya, dan ubat dosa yang paling mujarab adalah memohon ampunan(taubat) (HR. Dailani)

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...