Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Thursday, October 18, 2012

Korban perceraian


KADANG-KADANG perceraian merupakan jalan bagi pasangan suami atau isteri untuk dapat terus menjalani kehidupan sesuai dengan apa yang mereka inginkan. Tetapi, perceraian selalu menimbulkan akibat buruk pada anak-anak. Dalam keadaan tertentu pula, ia dianggap alternatif terbaik daripada membiarkan anak tinggal dalam keluarga dengan kehidupan pernikahan yang buruk.
Umumnya, orang dewasa lebih bersiap sedia menghadapi perceraian, jika dibandingkan dengan anak-anak. Sebelum perceraian, mereka didahului dengan proses berfikir dan pertimbangan yang panjang, sehingga lahirnya suatu persiapan mental dan fizikal.
Kedua-dua ibu bapa harus membantu anak-anak mereka untuk menyesuaikan diri dengan keadaan setelah berlaku perceraian. Kesampingkanlah ego dan perselisihan demi anak.
Tidak demikian halnya dengan anak-anak. Mereka tiba-tiba saja harus menerima keputusan yang telah dibuat oleh orang tua, tanpa mempunyai idea atau bayangan bahawa hidup mereka akan berubah. Sedar-sedar, ayah tidak lagi pulang ke rumah atau ibu pergi dari rumah atau tiba-tiba pindah bersama ibu atau ayah ke rumah baru.
Pada masa ini, anak juga harus memulakan penyesuaian dengan perubahan hidup yang baharu. Hal-hal yang biasa dirasakan oleh anak ketika ibu bapa mereka bercerai adalah tidak aman, tidak diingini atau ditolak oleh ibu atau bapa mereka yang pergi, sedih dan kesepian, marah, kehilangan, merasa bersalah, menyalahkan diri sendiri sebagai penyebab ibu bapa bercerai dan sebagainya.
Perasaan anak ini terjelma dalam bentuk perilaku beragam seperti suka mengamuk, menjadi kasar, dan tindakan agresif lainnya. Ada juga anak yang berubah secara mendadak menjadi pendiam, tidak ceria, tidak suka bergaul, menyendiri, sukar memberi tumpuan dan tidak berminat pada tugas sekolah sehingga prestasi di sekolah cenderung menurun.
Ibu bapa dan anak-anak perlu mempunyai komunikasi yang baik mengenai situasi itu. Kadang-kadang mereka menganggap anak masih terlalu kecil untuk memahami perceraian, padahal perasaan anak yang sensitif tetap sahaja merasakan perubahan tersebut.
Meskipun anak mengalami perpisahan ketika masih kecil namun memori tersebut dapat bertahan hingga ia tumbuh dewasa. Apatah lagi, jika anak telah mengerti mengenai erti sebuah keluarga. Dia semakin akan merasa kecewa seiring bertambah usianya.
Akibat daripada situasi ini, anak nantinya akan tumbuh menjadi peribadi yang pemarah, agresif, penakut dan sebagainya. Bahkan, ekstremnya keadaan ini menyebabkan anak tersebut tidak akan mahu berkeluarga kerana trauma.
Ibu bapa harus mendahului berkomunikasi dengan anak-anak untuk membantunya menyesuaikan diri dengan keadaan yang baru ini. Jangan sampai anak merasa kesepian dan kebingungan tanpa bimbingan, terutama tanpa perhatian dan kasih sayang ayah dan ibunya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20121018/ba_04/Korban-perceraian#ixzz29i15mkAE
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...