Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Thursday, June 7, 2012

Talak bukan perkara remeh

ADAKAH jatuh talak terhadap isteri jika saya melafazkan cerai secara jelas, tetapi ketika itu saya berseorangan (tiada saksi) dan dibuat hanya untuk suka-suka?
SHAIFUL ANWAR,
Perak



TALAK dan kahwin bukan perkara yang boleh dimain-mainkan. Ia perkara serius kerana membabitkan hubungan suami isteri. Apabila akad nikah, persetubuhan dihalalkan kerana sebelumnya haram.


Begitu juga dengan talak, hubungan seksual suami isteri menjadi haram. Sebab itu, talak tidak boleh dipandang remeh. Berdasarkan kes anda, talak jatuh dengan sebab kata-kata berkenaan walaupun ia hanya main-main dan berseora�ngan tanpa saksi.

Bagaimanapun, talak itu hendaklah disahkan di mahkamah dengan melaporkan kepada pihak berkuasa agama. Anda hendaklah menceritakan perkara sebenar kepada mahkamah dan isteri.

Mahkamah boleh mensabitkan cerai jika ia sabit. Jika berlaku rujuk, ia juga boleh disahkan di mahkamah nanti.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...