Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Thursday, June 7, 2012

SOAL JAWAB | Kawal kejahatan lidah

SAYA ada menegur seorang rakan yang suka bercakap kasar dan kadangkala mengeluarkan perkataan lucah. Dia juga seorang yang panas baran.
Walaupun ditegur, dia masih mempertahankan tindakannya, malah berasa bangga. Dia pernah menyatakan gurunya memberitahu, percakapan kasar dibenarkan Islam.

Malah, dia turut bercakap kasar dengan ibunya sendiri. Saya pernah menasihatinya supaya sentiasa menjaga tutur katanya tetapi tidak diendahkan.

Bagaimanakah hendak menangani individu yang berkelakuan seperti itu?


SAHABAT SEJATI,
Perak


MENURUT Imam al-Ghazali dalam Ihya ‘Ulum al-Din, akhlak tercela muncul daripada dua nafsu syahwat (keinginan) iaitu nafsu makan dan nafsu seks serta daripada lidah iaitu tutur kata.

Kita perlu mengawal ketiga-tiga nafsu yang menjurus kepada kejahatan itu supaya ia tidak menguasai diri. Al-Ghazali menyenaraikan 20 kejahatan lidah antaranya berkata-kata kasar, kesat, lucah, berbohong, menyumpah, melaknat, mungkir janji, tuduhan palsu, suka berdebat dan mengumpat, bercakap perkara yang tidak berkaitan, sia-sia dan tidak berfaedah.

Kejahatan lidah ada yang besar dan kecil. Lidah yang jahat mempengaruhi jiwa seseorang, menyakiti, memudaratkan orang lain dan diri sendiri.

Mengeluarkan kata-kata kesat terhadap ibu hukumnya haram dan berdosa besar. Menurut al-Ghazali lagi, kejahatan lidah adalah punca utama membawa kecelakaan kepada seseorang sama ada di dunia atau akhirat.

Merujuk kepada masalah yang dihadapi rakan anda itu, dia perlu disedarkan mengenai angkara dan kejahatan lidah. Teruskan menasihatinya secara baik, selain beri kepadanya buku mengenai penyakit hati dan kejahatan lidah de�ngan harapan dia kembali berubah.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...