Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Monday, March 5, 2012

Soal Jawab | Tugas urus perkara mungkar


ISTERI saya seorang yang bekerjaya dalam sebuah syarikat telekomunikasi antarabangsa. Antara tugasnya ialah menyelaras perkara seperti ‘kick off meeting’ dan ‘annual dinner’.
Semuanya menjurus kepada kemungkaran seperti pendedahan aurat, pergaulan bebas, bersentuhan lelaki perempuan dan hiburan yang melalaikan. 
Program berbentuk keagamaan tidak pernah dijalankan walaupun diterajui orang Islam dan hampir 90 peratus pekerjanya Melayu Islam.

Berhak atau tidak saya mempersoalkan kerjayanya di situ? Apakah nasihat terbaik Dr boleh berikan kepada saya untuk menasihati isteri saya ini?

BAD,
Kuala Lumpur



SECARA umumnya, Islam membenarkan seorang wanita bekerja lebih-lebih lagi dalam lapangan yang memerlukan khidmat mereka seperti guru, jururawat dan doktor.

Apabila seorang wanita menjadi seorang isteri, tugas yang utama ialah menguruskan rumah tangga, mendidik dan membesarkan anak-anak dan menjaga kebajikan suami pula.

Jika isteri ingin bekerja, ia dibenarkan dengan keizinan suami. Tujuannya ialah menambah pendapat dan menampung perbelanjaan keluarga.

Di sini perlu ada kerjasama dan persetujuan dalam keluarga itu dalam merancang serta mengurus keluarga dan anak-anak.

Kerjaya yang diceburi pula dibenarkan dalam Islam. Dalam masalah ini, isteri boleh boleh berperanan berdakwah dengan mengubah acara tahunan kepada lebih Islamik.

Ini boleh dibuat secara perbincangan dan memberi cadangan kepada pihak atasan.
Setiap orang Islam bertanggungjawab menyeru kepada kebaikan dan menentang kemungkaran.

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya. Jika dia tidak mampu hendaklah dengan lidahnya. Jika dia tidak mampu hendaklah dengan hatinya.
Namun, yang demikian ini adalah selemah-lemah iman.” (Riwayat Muslim).

Seterusnya, jika teguran dan cadangan tidak diendahkan, isteri perlu meninggalkan atau tidak menyertai majlis sedemikian.

Ini kerana ia boleh merosakkan akhlak diri sendiri dengan terus menyertai majlis yang dipenuhi dengan kemungkaran seperti pendedahan aurat, pergaulan bebas, bersentuhan lelaki perempuan dan hiburan yang melalaikan itu. Itulah mungkin selemah-lemah iman.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...