Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Sunday, February 26, 2012

Pakai selipar tandas dalam rumah

IBU dan ayah mentua suka memakai selipar di dalam rumah. Saya perasan selipar yang digunakan itu turut digunakan untuk ke tandas dan keluar rumah.
Jadi, saya sangat sangsi �kebersihan selipar yang dipijak ke lantai di dalam rumah dan bilik. 
Saya juga berasa was was dengan tempat saya bersolat kerana berkemungkinan besar selipar itu kotor kerana sering di bawa ke merata tempat. Apa yang perlu saya lakukan?

ILA,
Perak 


PERKARA ini dapat diselesaikan secara baik dengan memberikan mereka tiga jenis selipar yang sesuai, iaitu (1) selipar luar rumah (2) selipar dalam rumah dan (3) selipar tandas. Dengan itu soal kebersihan dapat dijaga sebaik mungkin dan rasa was-was anda dapat dihilangkan.

Apa yang berlaku kadang-kadang membabitkan tabiat dan adat yang sudah lama berjalan. Lakukan perubahan secara beransur-ansur dan bawa berbincang secara baik dan berhikmah. Saya berasakan anda mampu mengubah keadaan yang ada sebaiknya.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...