Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Sunday, February 26, 2012

Hak jaga anak tak sah taraf

SAYA mempunyai anak luar nikah yang kini berusia 14 tahun. Saya tidak berbangga dengan dosa lalu tetapi amat tertekan kerana anak saya yang tidak berdosa menanggung kesukaran akibat dosa masa lampau saya.
Sebelum ada anak ini, saya langsung tidak mementingkan perkara dosa atau pahala. Saya berkenalan dengan seorang lelaki bernama A dan kerap keluar bersamanya. 
Dia seorang yang tidak beragama walaupun bapanya seorang yang dilahirkan Islam tetapi berkahwin dengan wanita Cina. Perkenalan kami amat singkat dan pernah terlanjur disebabkan sering mengikuti pesta ulang tahun kawan kami.

Apabila mendapat tahu saya mengandung, A memberi kata putus supaya menggugurkan kandungan atau dia tidak akan bertanggungjawab atas perbuatannya itu.

Perasaan berdosa menyelubungi saya sehingga saya mengambil keputusan terus mengandungkan bayi itu. Kami terputus hubungan sehinggalah saya melahirkan anak itu.

Saya membesarkan anak saya tanpa sebarang bantuan daripada A. Dia entah hilang ke mana dan apabila anak berumur empat tahun, saya berkahwin dengan seorang lelaki yang dapat menerima status saya serta anak.

Saya berasa amat bertuah kepada keluarga suami yang tidak sedikit pun mempertikaikan atau membezakan status anak saya. Kami bersama-sama membesarkan anak sehingga kini. Segala urusan persekolahan, perbelanjaan semua ditanggung suami.

Kini suami diarahkan berpindah kerja ke Australia. Sebagai ketua keluarga, dia menguruskan segala-galanya untuk saya. Anak serta dua lagi anak perkongsian hidup kami turut bersama ke sana.

Segala urusan berjalan lancar sehinggalah pihak imigresen Australia meminta surat terakhir hak penjagaan anak sulung saya. Kami mengambil peguam untuk menguruskan hal itu.

Sejak itu, anak sulung saya berasa dirinya tidak berguna dan menyusahkan ayah tirinya dan adik-beradiknya. Semua visa kami diluluskan, hanya visa anak saya itu saja masih tertangguh dan hanya diluluskan jika kami memberi surat hak penjagaan.

Dr Salam, jika perkara dibawa ke Mahkamah Syariah, adakah saya akan mendapat hak penjagaan ke atas anak saya itu? Saya tidak meminta hak nafkah ataupun apa-apa daripada lelaki yang tidak bertanggungjawab itu, cuma meminta hak penjagaan saja.

Peguam juga menjelaskan, surat penjagaan itu perlu jika terjadi apa-apa ke atas dirinya, memudahkan saya menguruskan kemasukan sekolah di luar negara dan hospital.

Untuk pengetahuan Dr, dalam surat beranak anak saya tidak ada langsung keterangan bapa, hanya ada nama saya dan anak saya berbintikan Abdullah.

Saya harap Dr dapat membantu memberi jalan yang terbaik. Penghijrahan kami sekeluarga adalah untuk masa depan anak.

IBU BERDOSA,
Kuala Lumpur




MENURUT Akta Undang-Undang Keluarga Islam Wilayah Persekutuan (2001), penjagaan anak tidak sah taraf adalah semata-mata pada ibu dan saudara-mara ibu.

Dengan itu, puan boleh membawa kes berkenaan ke mahkamah syariah untuk permohonan mendapatkan surat penjagaaan anak secara rasmi.

Inilah jalan terbaik yang boleh dilakukan. Bagaimanapun, puan dinasihatkan supaya menggunakan khidmat peguam kerana mereka me�ngetahui apa dokumen yang diperlukan dalam permohonan nanti.

Mengenai anak puan, dia perlu dibimbing sebaik mungkin dengan ajaran Islam termasuk soal akidah, syariah dan akhlak agar menjadi anak yang soleh.

Mungkin pengalaman puan diceritakan secara baik agar mendapat pengajaran berguna kepada anak puan memandangkan dia sudah memasuki alam remaja.

Sememangnya anak puan tidak bersalah dan tidak berdosa. Islam pula tidak membezakan kedudukan anak tidak sah taraf dengan anak yang lain.

Semua itu dilakukan bagi menjaga keturunan supaya tidak bercampur-aduk.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...