Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Thursday, June 7, 2012

Rakan keliru status cerai

SAYA mempunyai rakan yang akan berkahwin selepas bercerai secara baik dengan bekas suaminya. Namun dia keliru dengan status perceraiannya kerana pada masa itu dia tidak datang haid lagi dan belum mandi wajib.
Ketika lafaz cerai itu, suaminya tidak tahu keadaan isterinya yang belum mandi wajib. Yang difikirkan hanya terlepas dari ikatan kerana tidak tahan dengan sikap suaminya.

Adakah sah perceraian mereka? Seandainya sah, bagaimana dengan perkataan cerai dalam keadaan suci dalam surat perceraian.

Perlukah ditukar semula dan adakah dia disabitkan denda?


INGIN TAHU,
Kuala Lumpur



HUKUM asal talak atau cerai adalah makruh. Bagaimanapun, menjatuh�kan talak ketika isteri dalam haid atau ketika suci yang dicampuri hukumnya haram seperti mana berlaku kepada anda berdua.

Walaupun begitu perceraian dalam keadaan itu tetap sah. Yang terbaik ialah suami rujuk kembali kepada isteri kerana ia dapat memastikan isteri tidak mengandung.

Hal itu mungkin sukar dalam kes anda berdua yang sudah berpatah arang. Sebab itu, timbul masalah tempoh idah yang lebih panjang.

Bagi isteri yang dicerai dalam keadaan suci dan tidak berlaku persetubuhan, tempoh idah ialah tiga kali suci. Dalam kes di atas, tempoh idah berpanja�ngan kerana persetubuhan berlaku selepas suci.

Pihak isteri terpaksa menunggu keadaan suci selepas haid bagi permulaan kiraan idah. Perkara itu boleh diperbetulkan mahkamah kerana dikhuatiri berlaku kekeliruan dalam pengiraan tempoh idah bagi isteri.

Dalam masa idah, isteri tidak boleh berkahwin lain. Pihak suami pula boleh rujuk dalam tempoh idah berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...