Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Monday, March 5, 2012

Mengagung-Agungkan Rasulullah Di Bulan Kelahirannya

Dah 3 hari kita di bulan kelahiran Rasulullah. Mungkin kita boleh banyakkan bertasbih, bertahmid dan berselawat, memuji Nabi Muhammad Sallallahualaihi Wassalam. Saban tahun kita akan menyambut maulid atau maulud nabi tapi yang sedihnya kita sekadar mengingati Nabi pada masa itu sahaja. Cuti am sempena Maulidul Rasul tahun ni, back2back dengan Thaipusam. Yang kita tau, seronok dapat cuti. Agaknya jika tiada sambutan memperingati maulid .. lagilah .. agaknya nak sebut Rabi'u-(a)l_auwal pun tidak terkeluar bunyi .. bergulung lidah!

Sambutan memperingati Maulid Nabi SAW ini .. suatu tarbiyah .. suatu pendidikan .. belajar menghargai apa yang dikurniakan Allah SWT .. belajar memperingati satu tarikh yang sangat penting dalam sejarah kehidupan beragama .. belajar menyingkap kembali detik-detik peristiwa sejarah yang membawa kesan dalam kehidupan manusia sejagat .. belajar meng appreciate atas terjadinya suatu peristiwa yang telah begitu banyak mendatangkan kebaikan diseluruh alam berzaman-zaman .. peluang untuk setiap kita review .. setakat mana kita mempunyai info mengenai seorang insan terpilih dan apa juga yang dilaluinya .. diperjuangkannya .. disampaikannya .. dilaksanakannya .. dirintisnya .. diwasiatkannya .. untuk kita lanjutkan .. untuk kita teruskan .. untuk kita hayati .. dalam ruang lingkup kehidupan yang serba sementara ini!


Sirah Baginda boleh diulangkaji .. dirujuk semula .. dihijaukan semula dalam ingatan .. disuburkan semula dalam jiwa .. dipanaskan semula dalam semangat jihad! Bahawa kehadiran setiap kita hari ini .. bukan sekedar untuk bermain-main .. bukan sekedar untuk bersenda gurau .. bukan sekedar untuk mengisi suatu ruang masa .. bukan sekedar untuk melalui suatu proses hayat .. tetapi .. ada suatu misi yang mesti kita capai .. ada suatu tugas yang perlu kita laksanakan .. ada suatu amanah yang perlu kita tunaikan! Bahawa insan yang diutus sebagai rahmat seluruh alam telah wafat .. bahawa kita adalah ummat Baginda SAW .. bahawa kita ada kerja yang perlu dilakukan ..

[Kamu semua adalah sebaik-baik ummat yang dikeluarkan untuk seluruh manusia, kamu menyuruh kepada kebaikan, dan kamu menghalang kemungkaran, dan kamu beriman kepada Allah]!

Jika kita benar kasih Baginda Nabi SAW .. mengapa tarikh lahirnya tidak kita ingati .. mengapa tarikh kenabiyannya tidak kita syukuri .. mengapa tarikh hijrahnya tidak kita pelajari .. mengapa tarikh kewafatannya tidak kita tangisi .. mengapa perjuangannya tidak kita contohi .. mengapa kerisauannya tidak kita ambil perhatian .. mengapa harapannya tidak kita jadikan kenyataan .. mengapa sunnah-sunnahnya tidak kita hidupkan?

Mengapa kita lebih peka atas tarikh-tarikh lain yang bersifat duniawi ..kita lebih ingat tarikh valentine's day .. kita lebih ingat tarikh April Fool .. .. kita lebih ingat tarikh itu ini yang sangat ciput kesannya .. malah negatif pula akibatnya .. untuk dunia dan akhirat kita?

Benar .. semua itu bukan bermusim ... detik demi detik .. jam demi jam .. hari demi hari .. namun manusia kadang alpa dan terlalai .. hayal dan terpesona dengan pujukan dan pesona rona-rona kehidupan dunia modern .. .. so .. adanya majlis atau acara sambutan seperti memperingati Maulid .. merupakan satu station atau satu checkpoint yang boleh dimanfaatkan untuk tujuan berkenaan .. warm up semula .. sebelum meneruskan tapak-tapak teguh ke medan pengurbanan dan perjuangan .. selagi hayat dikandung bada. Setidak2nya buat kata Ustaz Don Danial..perbanyakkan baca Selawat Syifaa, Selawat Fatih, Selawat Munjiyat dan macam2 selawat lagi..  

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...