Pages

"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....

Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."

aurat

aurat

Sunday, February 26, 2012

Bekas isteri tidak benar ibu jaga anak

APAKAH hak seorang ayah untuk anaknya? Berikut pesanan SMS daripada bekas isteri saya apabila ibu mahu menjaga seketika cucunya:
“Orang takut awak tak bagi lagi... pada orang! Sorry. Orang bukan tak bagi jumpa tapi orang takut orang tak dapat jaga... dan kena naik turun mahkamah.” 
Kisahnya bermula selepas saya bercerai dengan bekas isteri pada pertengahan tahun ini. Saya ada tiga anak. Sebelum perceraian anak sulung dan bongsu dibesarkan ibu mentua.

Anak kedua pula di bawah jagaan ibu saya. Itu adalah atas permintaan ibu mentua kerana tidak larat menjaga ketiga-tiga sekali. Ibu saya menjaga abang hampir setahun.

Selepas perceraian disahkan, bekas isteri datang ke kampung dan terus membawa anak itu di depan ibu saya yang menangis teresak-esak tanpa belas kasihan.

Ibu saya mohon untuk menjaga walaupun hanya semalam, tetapi tidak diendahkan dan akhirnya ibu saya mengalah. Ibu saya terpaksa lepaskan juga.

Selepas itu, ibu sering menangis seorang diri, tidur dengan baju anak saya kerana terlalu merindui cucunya. Setelah beberapa bulan barulah ibu kembali seperti biasa.

Bagaimanapun, setiap kali saya tunjukkan gambar atau video terbaru anak kedua pasti ibu akan menangis. Sehinggalah ibu saya mahu datang ke Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ibu tinggal di rumah saya selama seminggu. Jadi saya mohon bekas isteri membawanya ke Kuala Lumpur untuk dijaga ibu selama seminggu.

Saya dan ibu akan hantarnya semula ke Melaka selepas seminggu, tetapi itulah mesej yang saya terima daripada isteri setelah hampir enam bulan ibu saya tidak berjumpa dengan cucunya.

Bekas isteri saya sekarang bekerja di Kuala Lumpur dan ketiga-tiga anak di bawah jagaan ibu mentua. Isteri saya tidak mempunyai masa untuk menjaga anak kerana terlalu sibuk dengan kerja.

Saya minta jaga seorang pun tidak dibenarkan walaupun mampu untuk menjaga mereka di Kuala Lumpur. Buat pengetahuan Dr, Saya tidak dibenarkan membawa anak keluar dari Melaka.

Setiap bulan saya hanya dibenarkan datang ke Melaka untuk memberi nafkah anak. Saya hanya boleh bawa anak saya keluar di Melaka dengan ditemani ahli keluarganya.

Demi anak saya sanggup terima apa saja tohmahan daripada keluarganya. Saya tebalkan muka datang ke sana untuk melihat anak. Pernah saya datang pintu hadapan dikunci.

Dr, saya tahu setiap orang pasti ada melakukan kesilapan tapi apa salah ibu saya yang hanya merindui cucunya? Harap Dr dapat memberikan pendapat dan bimbingan.

ZUL,
Pahang



SECARA umumnya Islam memberi hak kepada ibu untuk menjaga anak kecil ketika dalam perkahwinan dan selepas perkahwinan dibubarkan.

Ia sesuai dengan perasaan dan fitrah seorang ibu yang dapat menjaga kebajikan anak itu. Bagaimanapun, ibu akan hilang hak penjagaan apabila berkahwin lain, berkelakuan buruk secara keterlaluan, menganiayai anak dan menjadi murtad.

Maka penjagaan anak diberikan mengikut susunan keutamaan iaitu (1) nenek sebelah ibu, (2) bapa, (3) nenek sebelah bapa dan seterusnya.

Hak penjagaan (hadanah) oleh ibu atau nenek sebelah ibu tamat selepas anak
berusia tujuh tahun bagi anak itu lelaki dan sembilan tahun bagi anak perempuan.

Selepas tamat hak hadanah itu, penjagaan adalah turun kepada bapa anak berkenaan. Kanak-�kanak juga dibenarkan memilih untuk tinggal dengan ibu atau bapa setelah mencapai umur mumaiyyiz.

Dengan itu, saudara diharapkan dapat menerima ketetapan ini demi kebajikan anak. Bawalah bersabar dan tunaikan segala tang�gungjawab seperti nafkah anak.

Saudara hendaklah bekerjasama dengan ibu mentua, bekas isteri dan keluarga yang lain. Saudara juga hendaklah sedapat mungkin mengelak daripada berselisih dan bergaduh dalam masa itu.

No comments:

Post a Comment

Translate

Muhasabah Diri Sebelum Tidur

"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)

بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...