Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul
beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si mati.
Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga,
ketujuh, ke40, ke 100, setahun dan lebih dari itu bagi mereka yang
fanatik kepada kepercayaan ini atau kepada si mati. Malangnya mereka
yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak
fatwa dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan
yang bermazahab syafie telah mengahramkan dan membid'ahkan perbuatan
atau amalan yang menjai tajuk perbincangan dalam tulisan ini.
Sebagaimana fatwanya :
"Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan
makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnya sesudah
seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan".
Imam Syafie
dan jumhur ulama-ulama besar yg berpegang kepada mazhab syafie, dengan
berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang
sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah jiran,
kerabat si mati atau orang yg datang menziarahi mayat, bukan keluarga
(ahli simati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:
"Aku suka kalau
jiran si mati atau saudara mara si mati menyediakan makanan untuk
keluarga si mati pada hari kematian dan malamnya sehingga menyenyangkan
mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah".
Fatwa Imam Syafie di atas adalah berdasarkan hadis sahih;
"Abdullah
bin Ja'afar berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya
Ja'afar, Nabi saw bersabda : Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk
keluarga Ja'afar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan
(kesusahan)". dihasankan oleh at-turmizi dan di sahihkan oleh al-hakim
Menurut
fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan
menikmati hidangan di rumah si mati, terutama jika si mati termasuk
keluarga yg miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak
yatim yang masih kecil dan waris si mati mempunyai tanggungan
perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa
makan harta anak yatim hukumnya haram.
"Imam Syafie berkata lagi:
Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si
mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid'ah".
Imam Syafie berfatwa:
"Diantara
bid'ah yg mungkar ialah kebiasaan orang yg melahirkan rasa kesedihannya
sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari
ke 40 padahal semua ini adalah haram".
Ini bermakna mengadakan
kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari
pertama kematian, dihari ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setelah setahun
kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh
masyarakat iislam sekarang adalah perbuatan haram dan bid'ah menurut
fatwa Imam Syafie. Oleh itu mereka yg mendakwa bermazhab syafie
sewajarnya mebghentikan perbuatan yang haram dan bid'ah ini sbg mematuhi
wasiat imam yg agung ini.
Seterusnya mufti yang bermazhab syafie
al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam
Syafie yang menghukum bid'ah dan mengharamkan kenduri arwah:
"Dan
tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari
perbuatan bid'ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan
mematikan (menghauskan) bid'ah, membuka banyak pintu-pintu keburukan dan
(kalau dibiarkan bid'ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah
(kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang
haram".
Kenduri arwah atau lebih dikenali sbg majlis tahlilan,
selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari
khaul. Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah,
diharamkan dan dibid'ahkan oleh Imam Syafie rahimatullah sebagaimana
yang telah ditegaskan oleh beliau:
"Apa yang diamalkan oleh
manusia dengan berkumpul dirumah keluarga simati dan menyediakan makanan
adalah termasuk perbuatan bid'ah yang mungkar".
Di nukilkan ketegasan Imam ar-Ramli rahimatullah yang mana beliau berkata :
"Telah
berkata Syeikh kita ar-Ramli : Antara perbuatan bid'ah yang mungkar
jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab
"Ar-Raudah" iaitu mengerjakan amalan yang disebut "kaffarah" secara
menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si mati sebelum atau
sesedah kematian, termasuklah (bid'ah yang mungkar) menyembelihan untuk
si mati, malah yang demikian itu adalh haram terutama jika sekiranya
dari harta yg masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si
mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas)atau
seumpamanya".
"Termasuk bid'ah yang dibenci ialah apa yang
menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan
ketika si mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang
melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa
yang datang berkumul untuk takziah".
Kenduri arwah pada
hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala
bacaan fatihah atau al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa
beramai-ramai yg ditujukan kepada arwah si mati. Mungkin persoalan ini
dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh
sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi'
(pembuat atau aktivis bid'ah) sehingga amalan ini tidak mahu
dipersoalkan oleh pengamalnya ttg haram dan tegahan dari Imam Syafie
rahimahullah dan para ulama yg bermazhab syafie.
No comments:
Post a Comment