Sebagaimana Allah suka degan wanita yang solehah,
Allah juga sangat murka kepada beberapa jenis wanita. Oleh itu sangat
perlu bagi kita mengetahui perkara yang boleh menyebabkan kebenciannya
supaya kita terhindar dari kemurkaannya. Kemurkaan Allah pada hari
kiamat sangat dahsyat sehinggakan nabi-nabi pun sangat takut. Bahkan
Nabi Ibrahim pun lupa bahawa dia mempunyai anak yang bernama Nabi Ismail
kerana ketakutan yang amat sangat.
Abu Zar r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Seorang wanita yang berkata kepada suaminya,
"semoga engkau mendapat kutukan Allah" maka dia dikutuk oleh Allah
dari atas langit yang ke7 & mengutuk pula segala sesuatu yang
dicipta oleh Allah kecuali 2 jenis makhluk iaitu manusia & jin."
Abdul Rahman bin Auf meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Seorang yang membuat susah kepada suaminya dalam hal belanja atau
membebani sesuatu yang suaminya tidak mampu maka Allah tidak akan
menerima amalannya yang wajib & sunnatnya."
Abdullah bin Umar r.a. meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. bersabda:
"Kalau seandainya apa yang ada dibumi ini merupakan emas & perak serta dibawa oleh seorang wanita kerumah suaminya.
Kemudian pada suatu hari dia terlontar kata-kata angkuh, "Engkau ini siapa?
Semua harta ini milikku & engkau tidak punya harta apa pun.
" Maka hapuslah semua amal kebaikannya walaupun banyak.
Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk
walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu. Diantara sifat buruk mereka:
1. Isteri Nabi Nuh suka mengejek & mengutuk suaminya.
2. Isteri Nabi Lut suka bertandang kerumah orang.
Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan.
Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita
kena khuatir, takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi
petunjuk oleh Allah.
Na'uzubillahi min zalik.
Pages
▼
Wednesday, April 23, 2014
Petua Islam Untuk Mendapatkan Anak Yang Soleh & Solehah :)
1. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Seseorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana kedudukannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, maka engkau akan beruntung. (Hadis Riwayat al-Bukhari)
2.
Hendaklah membaca doa sebelum melakukan hubungan seks agar terhindar
daripada gangguan syaitan. Rasulullah s.a.w. telah mengajar kita seperti
dalam satu hadis Baginda bersabda: “Sekiranya seseorang di antara kamu
ketika hendak mendatangi isterinya, maka hendaklah membaca: “Bismillah,
Allahumma jannibnas Syaitana wajannibis syaitana ma razaktana.
Maksudnya:
Dengan nama Allah. Ya Allah, jauhkanlah syaitan daripada kami dan
jauhkanlah syaitan daripada apa yang Engkau rezekikan kepada kami. Jika
Allah takdirkan (dengan hubungan tersebut lahir) seorang anak, maka
syaitan tidak boleh memudaratkannya.” (Riwayat al-Bukhari)
3.
Hendaklah mengambil berat bayi yang berada dalam kandungan ibunya.
Perhatian itu sama ada kesihatan bayi yang dikandungnya, mahupun
sifat-sifat yang akan diturunkan daripada ibu kepada anaknya.
4.
Seorang ibu hendaklah sedar terhadap apa yang dikerjakan sehariannya
agar tidak melakukan perkara buruk yang akan mempengaruhi bayinya nanti.
5.
Hendaklah menerima dengan senang hati bayi yang dilahirkannya sama ada
perempuan atau lelaki. Kerana ada di kalangan pasangan yang tidak suka
jika lahir anak perempuan. Sikap ini adalah sifat jahiliah yang perlu
dijauhi. Orang Quraisy pada zaman jahiliah apabila lahirnya anak
perempuan, maka mereka membunuhnya. Begitu juga kadang-kadang Allah
s.w.t. menguji ibu dan ayah dengan anak yang kurang sempurna seperti
buta, bisu, pekak. Sekiranya ibu bapa itu menerima dengan berlapang
dada, maka ia tetap berasa senang.
6.
Memberi nama anak yang baik. Sesungguhnya anak berhak untuk diberi nama
yang baik dan manis didengar. Nama itulah yang akan mewakili dirinya
untuk kehidupannya kelak. Oleh itu, janganlah tersalah memberi nama.
Janganlah diberi nama yang ada unsur atau menyamai dengan agama lain
atau ahli maksiat dan orang yang terkenal kejahatannya. Berilah nama
yang dianjurkan seperti nama yang menunjukkan perhambaan kepada Allah,
nama Nabi dan orang yang soleh.
7.
Memberikan anak itu rasa aman dan tenteram daripada hal yang menakutkan
dan perkara yang boleh merosakkan akidahnya. Jangan suka menakutkan
dengan mengatakan kepadanya ada hantu kerana ia boleh merosakkan mental
dan agamanya.
8. Memberi pendidikan agama yang cukup.
9. Menjaga kesucian anak itu dengan menikahkannya sekiranya rasa perlu dan mampu untuknya.
Demikianlah
panduan, tips, cara berkesan yang dianjurkan Islam atau petua mendapat
anak soleh ini yang boleh kita jadikan panduan dalam mendidik dan
menerima amanah Allah ini.
Semoga kita semua mendapat anak soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kita di dunia dan akhirat
Tuesday, April 22, 2014
Kisah Roh memasuki jasad Adam
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
Kisah Roh memasuki jasad Adam
Setelah jasad Adam terbaring maka Tuhan telah memerintahkan Roh memasukki ke jasad Adam, tetapi sebelum itu Roh telah bertanya " dimanakah harus aku masukki, ya ALLAH " dan ALLAH pun menjawab " masuk lah mana mana yang kamu senangi " Maka masuk lah Roh melalui hidung dan dengan itu maka bernafaslah kita melalui hidung.
Ini menunjukkan bahawa sesudah Roh memasukki badan, maka barulah
bermulanya kehidupan kepada jasad dan terbukti di sini bahawa Roh lah
yang dikatakan penghidup kepada jasad, dan mati pada jasad ialah apabila
Roh keluar apabila sampai ajal nya.
Jasad kasar kita ini terdiri dari 2 yaitu:
1. Dihidupkan
Apakah maksud dihidupkan dan bahagian mana? Yang dihidupkan ialah Jasad kasar kita ini, ia nya di hidupkan oleh ""Roh"" yang berada di dalam Jasad. "Roh" memasukki jasad semasa kita 100 hari dalam rahim ibu kita. "Aku tiupkan sebagian dari roh ku" kata firman Allah. Sejak itu lah kita hidup di dalam rahim ibu kita dan kemudian di lahirkan kedunia dan terus menjalankan kehidupan dari bayi hingga lah akhir hayat.
2. Menghidupkan
Yang menghidupkan ialah roh, yang datangnya (diciptakan) dari Allah, yang memasuki jasad dan terus hidup, tugas roh ialah menghidupkan jasad tetapi sayang nya jasad tidak langsung terfikir bahawa roh lah yang hidup sebenar benar hidup dan menghidupkan jasad yang bila mana roh meninggalkan nya maka matilah dia di panggil orang dan di tanam atau di bakar.
MATI IALAH APABILA ROH MENINGGALKAN JASAD
Jadi siapakan yang berkepentingan disini, tentunya jasad kerana tanpa roh maka jasad tidak bermaana langsung.
Jasad perlukan roh untuk hidup tapi kenapa roh tidak dipedulikan semasa hidup nya
Perlukah roh di kenali?
Sebelum mengenal Roh haruslah kita mengenal "DIRI"
"BARANG SIAPA MENGENAL "DIRI" MAKA KENALLAH DIA AKAN TUHAN NYA"
APA KAH "DIRI" ITU"
Untuk pengetahuan semua bahawa "DIRI" itu mendatang kemudian setelah roh memasukki jasad, bagaimana ini berlaku?
Apabila Roh berada di dalam Jasad maka perkembangan cahaya Roh itu yang memenuhi dalaman Jasad keseluruhan nya, ini telah menyebabkan ujudnya "Diri" yang berupa saperti jasad nya memenuhi ruang dalaman jasad nya..
Maka ujudlah "Diri" sebenar "Diri" dan "DIRI" ini lah yang harus di kenal.
(kenal lah diri maka kenal tuhan)
BAGAIMANA MENGENAL "DIRI" SEBENAR "DIRI"
Ada berbagai cara dan kaedah digunakan untuk mengenal "DIRI" ini, bergantung kepada perguruan dan kaedah guru guru mengajar kepada murid murid nya. Semua perguruan ini betul dan cara apa sekali pun di gunakan, tujuan nya satu ya itu untuk mengenal "DIRI" sebenar "DIRI" .
Untuk mengenal "DIRI" ini ada 3 cara:
1.Terbuka dengan sendiri nya
2.Ushakan sendiri untuk membukanya
3.Dibukan oleh guru. (guru guru yang berpengalaman)
Apakah yang di maksudkan “dibuka”
Di buka maksudnya ialah membukakan jalan jalan pancaran cahaya "DIRI" itu hingga keluar dari jasad dan terpancarlah cahaya "DIRI" itu keluar dari jasad melalui jalan jalan nya dan dengan rasa yang bergetar getar pada jalan keluar nya, rasa ini dapat dirasakan dengan nyata oleh murid murid yang mempelajari ilmu ini.
Ini lah rahsia hidup kita dan "DIRI" ini lah yang menghidupkan jasad selagi ada hayatnya di dunia ini, "DIRI" ini harus di kenal dan dirasai sepenuh nya oleh kita, kerana ia mengandungi banyak rahsia dan serba guna, di dunia dan akhirat, Insyaallah.
Kenal kah "DIRI" tadi kepada Tuhan nya? Sudah tentu kerana dia datang dari sana, dari MAHA pencipta dan MAHA besar.
Banyak lag persoalan yang akan timbul apabila kita dapat mengenal "DIRI" kita yang sebenar benar "DIRI" ini, kita harus belajar dari "DIRI" ini:
Dia mengetahui kerana dia datang dari yang MAHA mengetahui
Dia bijak kerana datang dari yang MAHA bijaksana
Dia lah sebaik baik Guru
Kehidupan sebenar ialah di dalam, dan kehidupan dunia ini mendatang kemudian
Kesimpulan nya kenali lah "DIRI" kita ini yang dia lah sebenar benar "DIRI" dan kemukakan lah dia dalam segala urusan kita di dunia ini sementara menunggu hari yang kekal abadi, kerana dia kekal kerana di kekalkan.
Ilmu Mengenal "DIRI" ialah satu ilmu pengetahuan yang harus di ketahui oleh semua orang kerana tiap tiap maanusia membawanya di dalam jasad kasar mereka, harus kah penghidup jasad kita ini kita biarkan begitu saja tanpa mengenali dan merasakan nya, hanya semasa maut hampir datang menjemput baru kita sedar yang dia akan meninggalkan kita?????
Jasad kasar kita ini terdiri dari 2 yaitu:
1. Dihidupkan
Apakah maksud dihidupkan dan bahagian mana? Yang dihidupkan ialah Jasad kasar kita ini, ia nya di hidupkan oleh ""Roh"" yang berada di dalam Jasad. "Roh" memasukki jasad semasa kita 100 hari dalam rahim ibu kita. "Aku tiupkan sebagian dari roh ku" kata firman Allah. Sejak itu lah kita hidup di dalam rahim ibu kita dan kemudian di lahirkan kedunia dan terus menjalankan kehidupan dari bayi hingga lah akhir hayat.
2. Menghidupkan
Yang menghidupkan ialah roh, yang datangnya (diciptakan) dari Allah, yang memasuki jasad dan terus hidup, tugas roh ialah menghidupkan jasad tetapi sayang nya jasad tidak langsung terfikir bahawa roh lah yang hidup sebenar benar hidup dan menghidupkan jasad yang bila mana roh meninggalkan nya maka matilah dia di panggil orang dan di tanam atau di bakar.
MATI IALAH APABILA ROH MENINGGALKAN JASAD
Jadi siapakan yang berkepentingan disini, tentunya jasad kerana tanpa roh maka jasad tidak bermaana langsung.
Jasad perlukan roh untuk hidup tapi kenapa roh tidak dipedulikan semasa hidup nya
Perlukah roh di kenali?
Sebelum mengenal Roh haruslah kita mengenal "DIRI"
"BARANG SIAPA MENGENAL "DIRI" MAKA KENALLAH DIA AKAN TUHAN NYA"
APA KAH "DIRI" ITU"
Untuk pengetahuan semua bahawa "DIRI" itu mendatang kemudian setelah roh memasukki jasad, bagaimana ini berlaku?
Apabila Roh berada di dalam Jasad maka perkembangan cahaya Roh itu yang memenuhi dalaman Jasad keseluruhan nya, ini telah menyebabkan ujudnya "Diri" yang berupa saperti jasad nya memenuhi ruang dalaman jasad nya..
Maka ujudlah "Diri" sebenar "Diri" dan "DIRI" ini lah yang harus di kenal.
(kenal lah diri maka kenal tuhan)
BAGAIMANA MENGENAL "DIRI" SEBENAR "DIRI"
Ada berbagai cara dan kaedah digunakan untuk mengenal "DIRI" ini, bergantung kepada perguruan dan kaedah guru guru mengajar kepada murid murid nya. Semua perguruan ini betul dan cara apa sekali pun di gunakan, tujuan nya satu ya itu untuk mengenal "DIRI" sebenar "DIRI" .
Untuk mengenal "DIRI" ini ada 3 cara:
1.Terbuka dengan sendiri nya
2.Ushakan sendiri untuk membukanya
3.Dibukan oleh guru. (guru guru yang berpengalaman)
Apakah yang di maksudkan “dibuka”
Di buka maksudnya ialah membukakan jalan jalan pancaran cahaya "DIRI" itu hingga keluar dari jasad dan terpancarlah cahaya "DIRI" itu keluar dari jasad melalui jalan jalan nya dan dengan rasa yang bergetar getar pada jalan keluar nya, rasa ini dapat dirasakan dengan nyata oleh murid murid yang mempelajari ilmu ini.
Ini lah rahsia hidup kita dan "DIRI" ini lah yang menghidupkan jasad selagi ada hayatnya di dunia ini, "DIRI" ini harus di kenal dan dirasai sepenuh nya oleh kita, kerana ia mengandungi banyak rahsia dan serba guna, di dunia dan akhirat, Insyaallah.
Kenal kah "DIRI" tadi kepada Tuhan nya? Sudah tentu kerana dia datang dari sana, dari MAHA pencipta dan MAHA besar.
Banyak lag persoalan yang akan timbul apabila kita dapat mengenal "DIRI" kita yang sebenar benar "DIRI" ini, kita harus belajar dari "DIRI" ini:
Dia mengetahui kerana dia datang dari yang MAHA mengetahui
Dia bijak kerana datang dari yang MAHA bijaksana
Dia lah sebaik baik Guru
Kehidupan sebenar ialah di dalam, dan kehidupan dunia ini mendatang kemudian
Kesimpulan nya kenali lah "DIRI" kita ini yang dia lah sebenar benar "DIRI" dan kemukakan lah dia dalam segala urusan kita di dunia ini sementara menunggu hari yang kekal abadi, kerana dia kekal kerana di kekalkan.
Ilmu Mengenal "DIRI" ialah satu ilmu pengetahuan yang harus di ketahui oleh semua orang kerana tiap tiap maanusia membawanya di dalam jasad kasar mereka, harus kah penghidup jasad kita ini kita biarkan begitu saja tanpa mengenali dan merasakan nya, hanya semasa maut hampir datang menjemput baru kita sedar yang dia akan meninggalkan kita?????
Kenduri Arwah
Majlis kenduri arwah lebih dikenali dengan berkumpul
beramai-ramai dengan hidangan jamuan (makanan) di rumah si mati.
Kebiasaannya diadakan sama ada pada hari kematian, dihari kedua, ketiga,
ketujuh, ke40, ke 100, setahun dan lebih dari itu bagi mereka yang
fanatik kepada kepercayaan ini atau kepada si mati. Malangnya mereka
yang mengerjakan perbuatan ini tidak menyedari bahawa terdapat banyak
fatwa dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan
yang bermazahab syafie telah mengahramkan dan membid'ahkan perbuatan
atau amalan yang menjai tajuk perbincangan dalam tulisan ini.
Sebagaimana fatwanya :
"Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan".
Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar yg berpegang kepada mazhab syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah jiran, kerabat si mati atau orang yg datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli simati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:
"Aku suka kalau jiran si mati atau saudara mara si mati menyediakan makanan untuk keluarga si mati pada hari kematian dan malamnya sehingga menyenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah".
Fatwa Imam Syafie di atas adalah berdasarkan hadis sahih;
"Abdullah bin Ja'afar berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja'afar, Nabi saw bersabda : Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja'afar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)". dihasankan oleh at-turmizi dan di sahihkan oleh al-hakim
Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si mati, terutama jika si mati termasuk keluarga yg miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak yatim hukumnya haram.
"Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid'ah".
Imam Syafie berfatwa:
"Diantara bid'ah yg mungkar ialah kebiasaan orang yg melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari ke 40 padahal semua ini adalah haram".
Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat iislam sekarang adalah perbuatan haram dan bid'ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu mereka yg mendakwa bermazhab syafie sewajarnya mebghentikan perbuatan yang haram dan bid'ah ini sbg mematuhi wasiat imam yg agung ini.
Seterusnya mufti yang bermazhab syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid'ah dan mengharamkan kenduri arwah:
"Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid'ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghauskan) bid'ah, membuka banyak pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid'ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram".
Kenduri arwah atau lebih dikenali sbg majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul. Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid'ahkan oleh Imam Syafie rahimatullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:
"Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga simati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid'ah yang mungkar".
Di nukilkan ketegasan Imam ar-Ramli rahimatullah yang mana beliau berkata :
"Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli : Antara perbuatan bid'ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab "Ar-Raudah" iaitu mengerjakan amalan yang disebut "kaffarah" secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si mati sebelum atau sesedah kematian, termasuklah (bid'ah yang mungkar) menyembelihan untuk si mati, malah yang demikian itu adalh haram terutama jika sekiranya dari harta yg masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas)atau seumpamanya".
"Termasuk bid'ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumul untuk takziah".
Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yg ditujukan kepada arwah si mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' (pembuat atau aktivis bid'ah) sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkan oleh pengamalnya ttg haram dan tegahan dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yg bermazhab syafie.
"Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburan".
Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar yg berpegang kepada mazhab syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si mati adalah jiran, kerabat si mati atau orang yg datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli simati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:
"Aku suka kalau jiran si mati atau saudara mara si mati menyediakan makanan untuk keluarga si mati pada hari kematian dan malamnya sehingga menyenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnah".
Fatwa Imam Syafie di atas adalah berdasarkan hadis sahih;
"Abdullah bin Ja'afar berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja'afar, Nabi saw bersabda : Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja'afar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)". dihasankan oleh at-turmizi dan di sahihkan oleh al-hakim
Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si mati, terutama jika si mati termasuk keluarga yg miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak yatim hukumnya haram.
"Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bid'ah".
Imam Syafie berfatwa:
"Diantara bid'ah yg mungkar ialah kebiasaan orang yg melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari ke 40 padahal semua ini adalah haram".
Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, ketujuh, ke40, ke 100, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat iislam sekarang adalah perbuatan haram dan bid'ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu mereka yg mendakwa bermazhab syafie sewajarnya mebghentikan perbuatan yang haram dan bid'ah ini sbg mematuhi wasiat imam yg agung ini.
Seterusnya mufti yang bermazhab syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid'ah dan mengharamkan kenduri arwah:
"Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid'ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghauskan) bid'ah, membuka banyak pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid'ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haram".
Kenduri arwah atau lebih dikenali sbg majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul. Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid'ahkan oleh Imam Syafie rahimatullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:
"Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga simati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bid'ah yang mungkar".
Di nukilkan ketegasan Imam ar-Ramli rahimatullah yang mana beliau berkata :
"Telah berkata Syeikh kita ar-Ramli : Antara perbuatan bid'ah yang mungkar jika dikerjakan ialah sebagaimana yang dijelaskan di dalam kitab "Ar-Raudah" iaitu mengerjakan amalan yang disebut "kaffarah" secara menghidangkan makanan agar dapat berkumpul di rumah si mati sebelum atau sesedah kematian, termasuklah (bid'ah yang mungkar) menyembelihan untuk si mati, malah yang demikian itu adalh haram terutama jika sekiranya dari harta yg masih dipersengketakan walau sudah ditinggalkan oleh si mati atau harta yang masih dalam hutang (belum dilunas)atau seumpamanya".
"Termasuk bid'ah yang dibenci ialah apa yang menjadi amalan orang sekarang, iaitu menyembelih beberapa sembelihan ketika si mati telah keluar dari rumah (telah dikebumikan). Ada yang melakukan sehingga kekuburan atau menyediakan makanan kepada sesiapa yang datang berkumul untuk takziah".
Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yg ditujukan kepada arwah si mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' (pembuat atau aktivis bid'ah) sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkan oleh pengamalnya ttg haram dan tegahan dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yg bermazhab syafie.
Monday, April 21, 2014
Waktu Dilarang Sembahyang
Soalan:
Apakah Status kenyataan ini? bersumberkan hadith yg sahih ker?
WAKTU YANG DIHARAMKAN BERSOLAT
1. Waktu syuruk iaitu 28mins selepas subuh ketika matahari baru naik ke langit, contoh waktu subuh dari 5.35pg ke 7.05pg 7.05pg + 28mins = 7.33pg. Oleh itu 7.05pg ke 7.33pg ialah waktu syuruk.
Waktu ini adalah haram untuk melakukan sebarang solat kerana tanduk syaitan berada di antara matahari.
Rasulullah s.a.w. mengharamkan solat waktu ini juga kerana ia menyamai orang yang meyembah matahari. Jika kita terbangun dari tidur pada pukul 7 pagi dan ingin mengqadakan solat subuh, kita harus melepasi waktu syuruk ini.
2. Waktu zawal / istiwa / rembah iaitu waktu matahari berada tegak di atas kepala iaitu apabila berdiri tidak kelihatan bayangan kecuali di bawah kaki kita. Waktu inilah api neraka sedang bergeledak dan syaitan berkeliaran.
Waktu ini panjangnya dalam 5 ke 10mins sebelum masuknya waktu zohor.
3. Waktu fadilat /afdal untuk bersolat ialah sepertiga waktu selepas azan iaitu 20mins selepas azan. Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat, kecuali solat isyak, afdalnya ialah sepertiga malam iaitu sesudah azan hingga 10.30malam.
Jawapan:
Sahih daripada Nabi SAW melarang bersembahyang pada 3 waktu, sebagaimana dalam hadis Uqbah bin Amir al-Juhaniy. iaitu apa yg anda sebut no (1) dan (2). Manakala no (3), tiada kaitan dgn waktu larangan.
Hadis tersebut ialah:
ثلاث ساعات كان رسول الله صلى الله عليه و سلم ينهانا أن نصلي فيهن أو أن نقبر فيهن موتانا حين تطلع الشمس بازغة حتى ترتفع وحين يقوم قائم الظهيرة حتى تميل الشمس وحين تضيف الشمس للغروب حتى تغرب
ertinya: Tiga waktu Nabi SAW melarang kami sembahyang dan mengebumikan mayat padanya;
-ketika terbit matahari, sehingga naik tinggi
-ketika matahari berada di kemuncak pertengahan, sehingga tergelincir
-ketika matahari mula terbenam, sehinggalah ia terbenam.
HR: Muslim (no: 831).
Manakala illah dilarang, disebut dalam hadis Amru bin Abasah r.a, dalam sahih Muslim (no: 832), ringkasannya ialah;
-waktu terbit matahari: kerana matahari terbit antara dua tanduk syaitan, dan org kafir sujud kepada matahari waktu itu.
-waktu tengahari: ketika itu api neraka begelegak.
-waktu terbenam matahari: ia terbenam antara dua tanduk syaitan, dan org kafir sujud kepadanya waktu itu.
Berkenaan kenyataan: “Jika kita terbangun dari tidur pada pukul 7 pagi dan ingin mengqadakan solat subuh, kita harus melepasi waktu syuruk ini”,
Sebenarnya Qadha’ boleh dilakukan walaupun dalam waktu2 yg dilarang.
Kerana:
-Nabi memerintahkan qadha’ dilakukan dengan SEGERA, sebagaimana hadith: “Sesiapa lupa daripada satu sembahyang, hendaklah bersembahyang APABILA dia teringat”. Muslim (no: 680).
-Larangan solat pada waktu2 itu, ialah solat yg tiada sebab. Adapun solat bersebab spt qadha’, atau tahiyyat masjid, ia terkecuali.
(Majmuk 4/170).
-Ada hadis menyebut larangan sengaja memilih waktu tersebut, spt: hadis “Jangan mencari waktu untuk solat pada ketika terbit dan terbenam matahari”. HR Bukhari (no: 558).
Orang yg qadha’ solat tidak sengaja memilih waktu larangan.
Berkenaan kenyataannya: “Waktu fadilat /afdal untuk bersolat ialah sepertiga waktu selepas azan iaitu 20mins selepas azan”;
Setakat ini, masih belum menemui petunjuk Nabi tentang had masa 1/3 jam (20 minit) antara azan dan iqamah. mungkin diistibat daripada beberapa hadis yg menyebut secara umum.
Antara yg disebut dalam hadis ialah:
Hadis Jabir: Sabda Nabi SAW: Wahai Bilal, Jadikan antara azan dan iqamah kamu sekadar orang yg sedang makan selesai makannya, org yg minum selesai minumnya, org yg qadha’ hajat selesai qadha’ hajatnya.
Manakala kenyataannya: “Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat, kecuali solat isyak, afdalnya ialah sepertiga malam iaitu sesudah azan hingga 10.30malam”,
Zahir quran dan sunnah Nabi yg sahih menggalakkan solat di awal waktu.
Manakala waktu isya’ jika boleh dilakukan jemaah pada lewat malam, ia suatu yg baik, kerana sabit Nabi SAW pernah melewatkan solat Isya’ sehingga jemaah di masjid tertidur. Lalu Nabi bersabda: Inilah waktunya kalaulah tidak menyusahkan umatku. (Muslim no 638).
Tetapi, jika jemaah dilakukan pada awal waktu sebagaimana yg diamalkan hari ini, maka berjemaah pada awal waktu adalah lebih utama daripada mencari kelebihan lewat malam.
Wallahu A’lam.
Jawapan asal penulis di Al-Ahkam.Net
Apakah Status kenyataan ini? bersumberkan hadith yg sahih ker?
WAKTU YANG DIHARAMKAN BERSOLAT
1. Waktu syuruk iaitu 28mins selepas subuh ketika matahari baru naik ke langit, contoh waktu subuh dari 5.35pg ke 7.05pg 7.05pg + 28mins = 7.33pg. Oleh itu 7.05pg ke 7.33pg ialah waktu syuruk.
Waktu ini adalah haram untuk melakukan sebarang solat kerana tanduk syaitan berada di antara matahari.
Rasulullah s.a.w. mengharamkan solat waktu ini juga kerana ia menyamai orang yang meyembah matahari. Jika kita terbangun dari tidur pada pukul 7 pagi dan ingin mengqadakan solat subuh, kita harus melepasi waktu syuruk ini.
2. Waktu zawal / istiwa / rembah iaitu waktu matahari berada tegak di atas kepala iaitu apabila berdiri tidak kelihatan bayangan kecuali di bawah kaki kita. Waktu inilah api neraka sedang bergeledak dan syaitan berkeliaran.
Waktu ini panjangnya dalam 5 ke 10mins sebelum masuknya waktu zohor.
3. Waktu fadilat /afdal untuk bersolat ialah sepertiga waktu selepas azan iaitu 20mins selepas azan. Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat, kecuali solat isyak, afdalnya ialah sepertiga malam iaitu sesudah azan hingga 10.30malam.
Jawapan:
بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد
Sahih daripada Nabi SAW melarang bersembahyang pada 3 waktu, sebagaimana dalam hadis Uqbah bin Amir al-Juhaniy. iaitu apa yg anda sebut no (1) dan (2). Manakala no (3), tiada kaitan dgn waktu larangan.
Hadis tersebut ialah:
ثلاث ساعات كان رسول الله صلى الله عليه و سلم ينهانا أن نصلي فيهن أو أن نقبر فيهن موتانا حين تطلع الشمس بازغة حتى ترتفع وحين يقوم قائم الظهيرة حتى تميل الشمس وحين تضيف الشمس للغروب حتى تغرب
ertinya: Tiga waktu Nabi SAW melarang kami sembahyang dan mengebumikan mayat padanya;
-ketika terbit matahari, sehingga naik tinggi
-ketika matahari berada di kemuncak pertengahan, sehingga tergelincir
-ketika matahari mula terbenam, sehinggalah ia terbenam.
HR: Muslim (no: 831).
Manakala illah dilarang, disebut dalam hadis Amru bin Abasah r.a, dalam sahih Muslim (no: 832), ringkasannya ialah;
-waktu terbit matahari: kerana matahari terbit antara dua tanduk syaitan, dan org kafir sujud kepada matahari waktu itu.
-waktu tengahari: ketika itu api neraka begelegak.
-waktu terbenam matahari: ia terbenam antara dua tanduk syaitan, dan org kafir sujud kepadanya waktu itu.
Berkenaan kenyataan: “Jika kita terbangun dari tidur pada pukul 7 pagi dan ingin mengqadakan solat subuh, kita harus melepasi waktu syuruk ini”,
Sebenarnya Qadha’ boleh dilakukan walaupun dalam waktu2 yg dilarang.
Kerana:
-Nabi memerintahkan qadha’ dilakukan dengan SEGERA, sebagaimana hadith: “Sesiapa lupa daripada satu sembahyang, hendaklah bersembahyang APABILA dia teringat”. Muslim (no: 680).
-Larangan solat pada waktu2 itu, ialah solat yg tiada sebab. Adapun solat bersebab spt qadha’, atau tahiyyat masjid, ia terkecuali.
(Majmuk 4/170).
-Ada hadis menyebut larangan sengaja memilih waktu tersebut, spt: hadis “Jangan mencari waktu untuk solat pada ketika terbit dan terbenam matahari”. HR Bukhari (no: 558).
Orang yg qadha’ solat tidak sengaja memilih waktu larangan.
Berkenaan kenyataannya: “Waktu fadilat /afdal untuk bersolat ialah sepertiga waktu selepas azan iaitu 20mins selepas azan”;
Setakat ini, masih belum menemui petunjuk Nabi tentang had masa 1/3 jam (20 minit) antara azan dan iqamah. mungkin diistibat daripada beberapa hadis yg menyebut secara umum.
Antara yg disebut dalam hadis ialah:
Hadis Jabir: Sabda Nabi SAW: Wahai Bilal, Jadikan antara azan dan iqamah kamu sekadar orang yg sedang makan selesai makannya, org yg minum selesai minumnya, org yg qadha’ hajat selesai qadha’ hajatnya.
Manakala kenyataannya: “Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat, kecuali solat isyak, afdalnya ialah sepertiga malam iaitu sesudah azan hingga 10.30malam”,
Zahir quran dan sunnah Nabi yg sahih menggalakkan solat di awal waktu.
Manakala waktu isya’ jika boleh dilakukan jemaah pada lewat malam, ia suatu yg baik, kerana sabit Nabi SAW pernah melewatkan solat Isya’ sehingga jemaah di masjid tertidur. Lalu Nabi bersabda: Inilah waktunya kalaulah tidak menyusahkan umatku. (Muslim no 638).
Tetapi, jika jemaah dilakukan pada awal waktu sebagaimana yg diamalkan hari ini, maka berjemaah pada awal waktu adalah lebih utama daripada mencari kelebihan lewat malam.
Wallahu A’lam.
Jawapan asal penulis di Al-Ahkam.Net
Hukum Solat Ketika Azan Berkumandang
Post perkongsian ini khasnya untuk diri sendiri
kerana saya selalu solat ketika azan sebabnya saya kejar masa.Jadi hasil
pencarian hukum solat ketika azan adalah dapat disimpulkan seperti di bawah
1) Apakah hukum mendirikan solat semasa azan sedang
dilaungkan.Ini kerana ada masa disebabkan tugas atau perjalanan jauh,
kita perlu mendirikan solat segera apabila masuk waktu.Kadangkala
berpandukan pada waktu solat yang telah ditetapkan,kita terus solat
dengan yakin apabila jarum jam menunjukkan waktu telah masuk.
2) Perlukah kita menunggu sehingga azan habis dilaungkan untuk mendirikan solat.
Ulasan :
Dalam persoalan ini anda seharusnya mengetahui dan memahami Fiqh al-Nafs atau sebahagian ulamak menamakannya sebagai Fiqh al-Aulawiyat. iaitu yang manakah satu yang lebih utama dan perlu dilakukan pada waktu itu…
Dalam masalah ini seharusnya anda menunggu azan selesai barulah kemudiannya menunaikan solat, kerana Nabi menyatakan yang bermaksud apabila kamu semua mendengar azan, maka sebutlah sepertimana yang disebut oleh muazzin. (al-Bukhari) maka Awlawiyatnya menjawab azan dahulu. Satu lagi ianya masuk di dalam bab Ihtiyat (berhati-hati) takut waktu solat itu sebenarnya belum masuk lagi, atau muazzin terazan awal, jika kita menunggu sehingga selesai azan dan kemudian nya baru solat maka kita telah solat di dalam waktunya. perkara ini disebut oleh para ulama fiqh.
(sumber: qasolatjemaah)
Apakah hukumnya saya memulakan sembahyang saya ketika azan sedang berkumandang?
Sembahyang anda sah tetapi dari segi hukum makruh. Maknanya bila sembahyang juga – tak dapat la pahala walau sah solat (hukum makruh)
Sunday, April 20, 2014
Doa dan Bacaan dalam Shalat
Alhamdulillah, saat waktu luang kali ini saya mengajak untuk belajar
bersama tentang Bacaan dan Doa pada setiap Fase dalam Gerakan Shalat.
Berikut ini adalah terjemahan dari Bacaan dan Doanya:
- Takbiratul Ihram
Allaahu' Akbar (Allah Maha Besar)- Doa Iftitah
- Allaahu akbar kabiira, walhamdulillaahi katsiira, wa subhanallaahi bukrataw, waashiila (Allah Maha Besar, dan Segala Puji yang sangat banyak bagi Allah, dan Maha Suci Allah sepanjang pagi dan petang)
- Innii wajjahtu wajhiya, lillazii fatharassamaawaati walardha, haniifam, muslimaa, wamaa ana minal musrykiin (Sungguh aku hadapkan wajahku kepada wajah-Mu, yang telah menciptakan langit dan bumi, dengan penuh kelurusan dan penyerahan diriku, dan aku tidak termasuk orang-orang yang mempersekutuan Engkau/Musryik)
- Innasshalaatii, wa nusukii, wa mahyaaya, wa mamaati, lillaahi rabbil 'aalamiin (Sesungguhnya shalatku dan ibadah qurbanku, hidupku dan matiku, hanya untuk Allaah Rabb Semesta Alam)
- Laa syariikalahu, wabidzaalika umirtu, wa ana minal muslimiin (Tidak akan aku menduakan Engkau, dan memang aku diperintahkan seperti itu, dan aku termasuk golongan hamba yang berserah diri kepada-Mu)
- Surah Al-Fatihah (tentunya sangat jelas arti dan maknanya)
- Surah lainnya dalam Al-Quran.
- Doa Iftitah
- Ruku'
- Allaahu' Akbar (Allah Maha Besar)
- Subhaana, rabbiyal, 'adzhiimi (Maha Suci, Tuhanku Yang Maha Agung) minimal di ulangi 3 kali dan dibolehkan untuk melebihkannya.
- I'tidal
- Sami'allaahu, li, man, hamidahu (Mudah-mudahan Allah mendengar, kepada sesiapa yang memuji-Nya)
- Rabbanaa, lakal, hamdu (Yaa Tuhan kami, bagi- Mu segala Puji)
- Wa mil assamaawaati, wa mil al ardhi, wa mil a maa shikta, min shai in, ba'du (Sepenuh langit dan sepenuh bumi, dan sepenuh apa yang Engkau kehendaki, dari sesuatu dan sesudahnya)
- Sujud
- Allaahu' Akbar (Allah Maha Besar)
- Subhaana, rabbiyal, a'laa, wa, bihamdihi (Maha Suci Tuhanku Yang Maha Luhur, dan aku memuji-Nya) minimal di ulangi 3 kali dan dibolehkan untuk melebihkannya.
- Duduk antara 2 Sujud
- Allaahu' Akbar (Allah Maha Besar)
- Allaahummaghfirlii, warhamnii, wajburnii, warfa'nii, wahdinii, wa 'aafinii, warzuqnii (Ya Allah ampunilah aku, kasihanilah aku, cukupilah kekuranganku, sehatkanlah aku, dan berilah rejeki kepadaku)
- Duduk Tasyahud Awal
- Allaahu' Akbar (Allah Maha Besar)
- Attahiyyaatul mubaarakaatus shalawaatut thayyibaatulillaah (Segala ucapan selamat adalah bagi Allah, dan kebahagiaan serta kebaikan)
- Assalaamu' alayka ayyuhannabiyyu warahmatullaahi wa barakaatuh (Semoga kesejahteraan dilimpahkan kepadamu wahai Nabi, dan beserta Rahmat Allah, dan berkat-Nya)
- Assalaamu 'alayna wa 'alaa 'ibaadillaahis shaalihiin (Semoga kesejahteraan dilimpahkan kepada kami pula, dan kepada sekalian hamba-hambanya yang soleh)
- Asyhadu allaa ilaaha illallaah (Aku bersaksi, bahwa tiada Tuhan kecuali Allah)
- Wa asyhadu annaa muhammadar rasuulullaah (Dan aku bersaksi, bahwa Nabi Muhammad adalah hamba-Nya, dan Rasul-Nya)
- Duduk Tasyahud Akhir
- Allaahu' Akbar (Allah Maha Besar)
- mengulang kembali bacaan dari Duduk Tasyahud Awal lalu diteruskan dengan,
- Allaahumma, shalli 'alaa muhammad, wa 'alaa, aali muhammad (Ya Allah, berikanlah kebahagiaan kepada Muhammad dan kepada keluarga Muhammad)
- Kamaa, shallayta, 'alaa ibrahiim, wa 'alaa, aali ibraahiim (Sebagaimana telah Engkau berikan kebahagiaan kepada Ibrahim, dan kepada keluarga Ibrahim)
- Allaahumma, baarik, 'alaa muhammad, wa 'alaa aali muhammad (Ya Allah, berikanlah berkah kepada Muhammad, dan kepada keluarga Muhammad)
- Kamaa, baarakta, 'ala ibraahiim, wa 'alaa, aali ibraahiiim (Sebagaimana Engkau telah memberikan berkah kepada Ibrahim, dan kepada keluarga Ibrahim)
- Fil 'aalamiina Innaka, hamiidummajiid (Sesungguhnya Engkau, Maha Terpuji lagi Maha Mulia)
- Doa dalam Ucapan Salam
- Assalaamu' alaikum warahmatullaahi wa barakaatuh (Salam sejahtera untukmu, Rahmat Allah dan berkat-Nya)
Semoga artikel ini dapat selalu mengingatkan saya agar lebih memaknai apa itu arti Shalat, selain juga yang utama adalah memenuhi Kewajiban dalam Rukun Islam yang Kedua. Dan sejujurnya saya tidak mau termasuk Pelaku Shalat yang hanya Menunaikan Kewajiban tanpa mengetahui tentang arti dan makna dari Bacaan serta Doa yang terucap dalam Shalat.
Wassalamu' alaikum warahmatullaahi wa barakaatuh..
Tuesday, April 15, 2014
JOM BERUBAH | HIJAB | Aurat
Ya, aku nak berubah! Bisik hati kecil ni dah berjuta juta lemons rasanya, tapi entah apa yang ditunggu untuk berubah tu, dari Ahad tahun lepas sampai Isnin tahun ni masih macam tu.
Boleh tak kalau aku kata, SEMUA ORANG NAK BERUBAH! Mungkin. Berubah yang macam mana? Apa target perubahan tu? Banyak perubahan dalam hidup ni kita boleh buat uols. Mau dengan idok je ler. Berubah dari single kepada married, dari tak berapa nak baik hati kepada baik hati giler, dari gengster kepada ustaz/ustazah, atau dari ustaz/ustazah kepada gengster? Pon boleh! Asalkan ada target atas perubahan yang nak buat tu. Baik untuk kita, keluarga, juga masyarakat. Suka hati hampa lah.
Cerita pasal perubahan manusia yang kurang baik ke arah lebih baik. Contoh, freehair kepada berhijab. Alhamdulillah, sekurang kurangnya dia ada perubahan walau apa sebab musabab dia sekalipun. Kau hado? Niat ikhlas ke tidak hanya Allah yang tentukan. Siapa kita ni nak pandai pandai hukum orang? Cermin diri dulu!
Bila ada yang berubah macam tu, kita patut bersyukur. Sekurang kurangnya sudah ringan sikit dosa dia, dosa kita. Kenapa dosa kita? Kadang kadang kita tengok orang freehair, rambut hijau kuning, pakai pelik pelik, mula la mulut tu nak mengumpat bagai, pot pet sana pot pet sini. Tambah dosa kering tu dah kenapa? Pastu bila orang dah berubah pun kita masih dengan mulut puaka ni, Ya Allah. Apa yang tak puas hati sangat tu hah?
Permpuan pulak, senang sangat nak dapat dosa, senang jugak nak dapat syurga. MashaAllah! Aku ni perempuan, takut sungguh dengan fenomena sekarang ni. Harap harap dijauhkan dari perkara perkara yang tak ketahuan.
Ok, cakap tadi pasal nak berubah kan? Berubahlah! Walau dalam keterpaksaan, sebabnya kadang kadang keterpaksaan tu akan ada manisnya. Tak percaya? Cobalah dulu, baru tau! Tapi janganla berubah dari ustaz tadi nak jadi gengster pulak. Memang tak hado la manisnya tu. Ada orang kata, nak berubah kena ikhlas, tunggu hidayah turun. Masalahnya kat sini, agaknya kita tau bila kita nak ikhlas? Bila hidayah nak turun? Belum pun dapat hidayah, esok lusa dah nak kena kafan. Na'uzubillahiminzaalik! Bukanlah kita nak doakan yang pelik pelik, tapi kita kena fikir logik. Biarlah sekarang contohnya kita tutup aurat, tapi dalam hati tak ikhlas pun. Sekurang kurangnya dah kurang dosa kita buka aurat tu, kan? Nak tunggu bila tahun nak ikhlas, saham dosa makin bertambah hari hari. Insha Allah, bila ada usaha, Allah akan permudahkan urusan kita. Hati kita ni Allah yang pegang. Bila bila masa Dia boleh bolak balikkan hati kita, bila bila masa Dia boleh hidupkan rasa ikhlas dan damai yang kita cari tu, asalkan kita tak jemu meminta, merayulah walau dengan air mata darah, Allah Maha Mendengar. Dia nak sangat kita merayu kat Dia, mintak dengan sungguh sungguh apa yang kita nak. Allah tak kejam! Yang kejam ni manusia. Tak nak bersyukur, tak nak bersujud, tak nak meminta. Kadang kadang kemewahan yang kita ada tanpa susah payah meminta pada Allah, sebenarnya ujian dan dugaan Allah untuk kita. Mungkin kita senang sekarang, kita lupa Allah. Jangan sampai satu masa Allah tarik segala yang kita ada, baru kita nak ingat Dia.
Orang kata, bukan senang nak berubah, tambah tambah bila nak kena istiqamah. Ya betul, istiqamah tu penting. Once kita dah berubah ke arah kebaikan, takkan tetiba kita nak balik ke perangai lama? Itulah pentingnya istiqamah. Perubahan bukanlah wajib secara drastik! Harini freehair, esok pakai niqab! Haa kau! Boleh ja, tak mustahil. Tapi kita boleh berubah slow slow, slow and steady orang kata. Ingat semua orang yang kita tengok tutup aurat sempurna tu, ilmu penuh di dada? Tak semua ye. Sekurang kurangnya dia ada inisiatif dan keinginan nak tutup aurat, kurangkan dosa. Ilmu pulak sambil sambil la kita cari. Nak cari ilmu bukan macam cari ikan kat pasar tau! Dan jangan pulak tengok orang yang pelik pelik, tak tutup aurat, huha sana huha sini, dia tak ada ilmu? Jangan sesekali pandang rendah kat orang lain sebab diri kita pun belum tentu Allah terima ibadat yang kita buat selama ni. Jaga jaga uols.
Jom berubah!
Boleh tak kalau aku kata, SEMUA ORANG NAK BERUBAH! Mungkin. Berubah yang macam mana? Apa target perubahan tu? Banyak perubahan dalam hidup ni kita boleh buat uols. Mau dengan idok je ler. Berubah dari single kepada married, dari tak berapa nak baik hati kepada baik hati giler, dari gengster kepada ustaz/ustazah, atau dari ustaz/ustazah kepada gengster? Pon boleh! Asalkan ada target atas perubahan yang nak buat tu. Baik untuk kita, keluarga, juga masyarakat. Suka hati hampa lah.
Cerita pasal perubahan manusia yang kurang baik ke arah lebih baik. Contoh, freehair kepada berhijab. Alhamdulillah, sekurang kurangnya dia ada perubahan walau apa sebab musabab dia sekalipun. Kau hado? Niat ikhlas ke tidak hanya Allah yang tentukan. Siapa kita ni nak pandai pandai hukum orang? Cermin diri dulu!
Bila ada yang berubah macam tu, kita patut bersyukur. Sekurang kurangnya sudah ringan sikit dosa dia, dosa kita. Kenapa dosa kita? Kadang kadang kita tengok orang freehair, rambut hijau kuning, pakai pelik pelik, mula la mulut tu nak mengumpat bagai, pot pet sana pot pet sini. Tambah dosa kering tu dah kenapa? Pastu bila orang dah berubah pun kita masih dengan mulut puaka ni, Ya Allah. Apa yang tak puas hati sangat tu hah?
Permpuan pulak, senang sangat nak dapat dosa, senang jugak nak dapat syurga. MashaAllah! Aku ni perempuan, takut sungguh dengan fenomena sekarang ni. Harap harap dijauhkan dari perkara perkara yang tak ketahuan.
Ok, cakap tadi pasal nak berubah kan? Berubahlah! Walau dalam keterpaksaan, sebabnya kadang kadang keterpaksaan tu akan ada manisnya. Tak percaya? Cobalah dulu, baru tau! Tapi janganla berubah dari ustaz tadi nak jadi gengster pulak. Memang tak hado la manisnya tu. Ada orang kata, nak berubah kena ikhlas, tunggu hidayah turun. Masalahnya kat sini, agaknya kita tau bila kita nak ikhlas? Bila hidayah nak turun? Belum pun dapat hidayah, esok lusa dah nak kena kafan. Na'uzubillahiminzaalik! Bukanlah kita nak doakan yang pelik pelik, tapi kita kena fikir logik. Biarlah sekarang contohnya kita tutup aurat, tapi dalam hati tak ikhlas pun. Sekurang kurangnya dah kurang dosa kita buka aurat tu, kan? Nak tunggu bila tahun nak ikhlas, saham dosa makin bertambah hari hari. Insha Allah, bila ada usaha, Allah akan permudahkan urusan kita. Hati kita ni Allah yang pegang. Bila bila masa Dia boleh bolak balikkan hati kita, bila bila masa Dia boleh hidupkan rasa ikhlas dan damai yang kita cari tu, asalkan kita tak jemu meminta, merayulah walau dengan air mata darah, Allah Maha Mendengar. Dia nak sangat kita merayu kat Dia, mintak dengan sungguh sungguh apa yang kita nak. Allah tak kejam! Yang kejam ni manusia. Tak nak bersyukur, tak nak bersujud, tak nak meminta. Kadang kadang kemewahan yang kita ada tanpa susah payah meminta pada Allah, sebenarnya ujian dan dugaan Allah untuk kita. Mungkin kita senang sekarang, kita lupa Allah. Jangan sampai satu masa Allah tarik segala yang kita ada, baru kita nak ingat Dia.
Orang kata, bukan senang nak berubah, tambah tambah bila nak kena istiqamah. Ya betul, istiqamah tu penting. Once kita dah berubah ke arah kebaikan, takkan tetiba kita nak balik ke perangai lama? Itulah pentingnya istiqamah. Perubahan bukanlah wajib secara drastik! Harini freehair, esok pakai niqab! Haa kau! Boleh ja, tak mustahil. Tapi kita boleh berubah slow slow, slow and steady orang kata. Ingat semua orang yang kita tengok tutup aurat sempurna tu, ilmu penuh di dada? Tak semua ye. Sekurang kurangnya dia ada inisiatif dan keinginan nak tutup aurat, kurangkan dosa. Ilmu pulak sambil sambil la kita cari. Nak cari ilmu bukan macam cari ikan kat pasar tau! Dan jangan pulak tengok orang yang pelik pelik, tak tutup aurat, huha sana huha sini, dia tak ada ilmu? Jangan sesekali pandang rendah kat orang lain sebab diri kita pun belum tentu Allah terima ibadat yang kita buat selama ni. Jaga jaga uols.
Jom berubah!
Sunday, April 6, 2014
DOA IBU BAPA UNTUK ANAK MENGHADAPI PEPERIKSAAN
Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Kami mohon keampunan Mu, kami mohon kerahmatan Mu, kami mohon taufik dan hidayah Mu ya Allah.
Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Kau ampunkanlah dosa kami, dosa kedua
ibu bapa kami, dosa anak anak kami, dosa saudara mara kami, dosa ahli
keluarga kami, dosa guru guru kami dan dosa semua kaum muslimin dan
muslimat.
Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Permudahkan
urusan kami di dunia dan urusan kami di akhirat. Jadikanlah kami
manusia yang sentiasa bersyukur kepada Mu. Jadikanlah kami manusia yang
sentiasa mencintai Mu ya Allah. Ya Allah, jadikanlah apa yang kami
lakukan ini sebagai suatu amal ibadah yang diterima Mu.
Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Ikhlaskan
hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati
mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata mata kerana Mu ya Allah.
Semata mata kerana Mu ya Allah. Semata mata kerana Mu ya Allah.
Ya Allah,
Kami
mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh
guru-guru mereka ketika mereka berada di dalam kelas. Lapangkanlah dada
mereka untuk menerima ilmu Mu ya Allah.
Ya Allah,
Tidak
lama lagi, anak anak kami akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan
peperiksaan-peperiksaan lain ya Allah. Kami mohon kepada Mu ya Allah,
bantulah anak anak kami dalam peperiksaan yang akan mereka hadapi ya
Allah.
Ya Allah,
Peliharalah
kesihatan anak anak kami dihari peperiksaan nanti. Permudahkanlah
mereka menjawab soalan ketika peperiksaan nanti. Berikanlah ketenangan
kepada mereka ketika menjawab soalan, jauhilah mereka daripada perasaan
resah dan gelisah ketika menjawab soalan peperiksaan. Dorongkanlah hati
mereka untuk menjawab setiap soalan sepertimana skema jawapan.
Ya Allah Ya Tuhan Kami,
Lembutkanlah hati pemeriksa yang
memeriksa kertas jawapan anak kami nanti. Dorongkanlah hati dia untuk
memberi markah yang lebih kepada anak anak kami. Tutuplah matanya
daripada melihat kesalahan yang anak kami lakukan.
Ya Allah,
Berilah keputusan yang cemerlang
dalam peperiksaan anak anak kami. Mudah-mudahan dengan keputusan yang
cemerlang ini, mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat yang
lebih tinggi lagi, semoga ia sebagai pembuka jalan untuk mereka menjadi
hamba Mu yang soleh dan menghampirkan diri mereka kepada Mu.
Jadikanlah
anak anak kami pelajar yang cemerlang ya Allah, cemerlang di dunia dan
cemerlang di akhirat. Kami mohon kepada Mu, Kau perbaikilah akhlak anak
anak kami. Jadikanlah mereka pelajar yang cemerlang dan mempunyai
sahsiah diri yang baik. Tanamlah sifat mahmudah dalam diri mereka dan
buanglah sifat mazmumah dalam diri mereka.
Ya Allah, jadikanlah anak anak kami seorang pemimpin di kalangan orang yang bertakwa.
Ya Allah,
Apa
yang kami doakan ini bukan untuk diri anak anak kami sahaja, tetapi apa
yang kami doakan ini juga untuk anak anak sahabat ku ya Allah.
Berikanlah mereka kejayaan yang cemerlang di dunia dan di akhirat.
Ya Allah,
Sesungguhnya,
anak kami inilah harapan kami. Kami mahu mereka Berjaya ya Allah. Kami
mahu mereka mengubah nasib keluarga kami ya Allah. Berikanlah taufik dan
hidayah Mu yang berkekalan ya Allah.
Ya Allah,
Jadikanlah
anak kami anak yang soleh ya Allah. Yang menyejukkan mata kami
memandangnya ya Allah. Jadikanlah anak kami ahli syurga ya Allah.
Dorongkanlah hati mereka untuk melakukan amalan amalan yang membawa
mereka ke syurga Mu ya Allah. Jauhkanlah hati mereka daripada melakukan
amalan amalan yang membawa mereka ke neraka Mu ya Allah. Tetapkan lah
hati mereka untuk menunaikan solat. Janganlah Kau melalaikan mereka
dengan perkara perkara yang tidak berfaedah ya Allah.
Ya Allah,
Kami
tidak mampu untuk mengawasi anak anak kami setiap waktu ya Allah. Kami
serahkan anak kami untuk berada dibawah penjagaan Mu ketika mereka tidak
bersama kami ya Allah. Gerakkanlah hati mereka untuk berada di tempat
tempat yang Engkau redhai. Dan jauhilah mereka daripada berada di tempat
tempat yang Engkau murkai.Ya Allah,
Perkenankanlah doa doa kami ini. Kami memohon kepada Mu kerana Engkaulah tuhan kami. Kami meminta kepada Mu kerana Engkaulah yang menciptakan kami. Kami merayu kepada Mu kerana Engkaulah yang Maha Mengkabulkan doa doa kami ini. Jika Engkau tidak memakbulkan doa kami ini, siapa lagi yang akan memakbulkannya. Jika Kau tidak mendengar doa kami ini, siapa lagi yang akan mendengarnya. Bantulah kami ya Allah. Ya Rahman. Ya Rabbul Alamin.
Doa memohon kejayaan di dalam peperiksaan
Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.Segala
puji-pujianbagi Allah. Tuhan seru sekalian alam, selawat dan salam ke
atas semulia-mulia para nabi dan para rasul Sayyidina Muhammad dan ke
atas ahli keluarga baginda dan para sahabat sekalian.
Ya
Allah, ya Tuhan kami, rahmatilah ke atas penghulu kami nabi Muhammad
suatu rahmat yang Engkau lepaskan kami dengannya dari segala kesusahan
dan kebinasaan dan yang Engkau tunaikan bagi kami dengannya segala
hajat, dan yang Engkau sucikan kami dengannya dari segala kejahatan dan
yang Engkau angkat kami dengannya di sisi-Mu pada setinggi-tinggi
darjat, dan yang Engkau sampaikan kami dengannya sejauh-jauh tujuan
segala kebajikan semasa hidup dan sesudah mati. Dan juga selawat ke atas
keluarga dan sahabat baginda dan anugerahkanlah mereka salam sejahtera
yang banyak dengan rahmat-Mu wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.
Ya
Allah, jadikanlah anak-anak dan penuntut-penuntut kami dari golongan
orang-orang yang berjaya dan orang-orang yang mendapat kemenangan di
dalam pembelajaran dan peperiksaan, dan jadikanlah mereka dari golongan
hamba-hambaMu yang soleh.
Ya
Allah, jadikanlah kami dan mereka dari golongan orang yang berilmu dan
orang yang membuat kebaikan, dan janganlah Engkau jadikan kami dan
mereka daripada golongan orang yang jahat dan orang yang membuat
kerosakan.
Ya
Allah bukakanlah hati mereka sebagaimana terbukanya hati orang-orang
yang arif bijaksana , dan kurniakanlah kepada mereka kepada mereka
kefahaman di dalam agama, dan ajarkanlah kepada mereka perkara ta�wil
dan tunjukkanlah mereka ke jalan yang benar dan kurniakanlah kepada
mereka kefahaman para nabi , hafalan para rasul, ilham para malaikat
muqarrabin di dalam keadaan afiat, wahai Tuhan yang maha Pengasih dari
segala yang lain yang mengasihani.
Ya
Allah, lapangkanlah bagi mereka dada-dada mereka, dan permudahkanlah
bagi mereka urusan-urusan mereka, dan kurniakanlah taufiq dan hidayah
kepada mereka, dan luruskanlah mereka dan kumpulkan bagi mereka di
antara perkara yang betul dan perkara yang berpahala, dan lindungilah
mereka daripada membuat kesalahan terlarang daripada mendapat nikmat dan
lupa.
Ya
Allah, terangilah cahaya pada hati-hati mereka dengan cahaya hidayatMu,
sebagaimana Engkau terangi bumi dengan cahaya matahari Mu, dan
bukakanlah pintu kemenangan kepada mereka dengan kemenangan yang dekat ,
wahai Tuhan yang Maha Pemberi keputusan, wahai Tuhan yang Maha
Mengetahui.
Ya
Allah, Keluarkanlah mereka daripada kesamaran dan muliakanlah mereka
dengan cahaya kefahaman, dan bukakanlah kepada mereka pintu-pintu ilmu,
dan hiasilah mereka dengan akhlak yang baik dan sopan santun, dan
jauhkanlah mereka daripada kemungkaran akhlak, perbuatan hawa nafsu, dan
penyakit, dengan rahmat Mu Tuhan yang Maha Pengasih dari segala yang
lain yang mengasihani.
Dan
Allah telah berselawat ke atas Sayyidina Muhammad dan ke atas ahli
keluarga baginda dan para sahabat sekalian, dan segala puji-pujian bagi
Allah Tuhan seru sekalian alam.
Doa Anak Untuk Ibu Bapa
Ya Allah,
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka.........
Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.
Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan atau
kesusahan yang mereka deritakan kerana aku, atau
hilangnya sesuatu hak mereka kerana
perbuatanku,jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah, hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.
Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat
kediaman yang dinaungi kemulian-Mu,ampunan-Mu serta rahmat-Mu..........
Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.
Amin Ya Rabbul Alamin..
Marilah kita kenangkan dosa kita kepada orang tua
kita. Siapa tahu hidup kita dirundung nestapa kerana kedurhakaan kita. Kerana
kita menghisap darahnya, tenaganya, airmatanya, keringatnya.
Istighfarlah,Istighfarlah...
Barangsiapa yang matanya pernah sinis melihat orang tuanya. Atau
kata-katanya sering mengguris hatinya, atau yang jarang memperdulikan
dan mendoakannya. Percayalah bahawa anak yang derhaka siksanya didahulukan didunia ini.
RAHSIA SURAH YASSIN AYAT KE 58
Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58 surah
tersebut "SALAAMUN QAULAN MIN RABBIN RAHIM" diulang sebanyak 7 kali untuk 7 niat baikmu, Insya Allah dengan izin Yang Maha Esa dan Maha
Kuasa, semua hajatmu akan dikabulkan.
Jika boleh niatkan sebegini:
1) YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku
2) YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan aku isteri,suami, anak-anak yang soleh
dan mencintai islam
3) YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan aku rezeki yang berkat,kerja yang baik
dan berjaya didunia dan akhirat.
4) YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang aku
dapat ini
5) YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan aku dari sifat khianat dan munafiq
dan miskin
6) YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan aku dan seluruh umat Muhammad yang
beriman kesihatan zahir batin
7) YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semua hajatku, dan
redhaikanlah aku.....
AMINnnnn.
Yang ini Doa Doa Terbaik Dari Para Nabi dan Rasul Allah dalam Al Quran
Berikut doa doa yang pernah dicontohkan para Nabi Nabi Allah yang bagus dibaca :
1. Doa Nabi Adam
Robbana dholamna anfusana wailam tagfirlana watarhamana lana kunnana minal khosirin
Artinya : Ya Allah , kami telah mendholimi pada diri kami sendiri, jika tidak engkau ampuni kami dan merahmati kami tentulah kami menjadi orang yang rugi.
2. Doa Nabi Nuh
“ Robbi inni audzubika an as alaka maa laisalli bihi ilmun wa illam tagfirli watarhamni akum minal khosirin “ (surat Hud; 47)
Artinya : Ya Tuhanku sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari sesuatu yang aku tidak mengetahui hakekatnya, dan sekiranya tidak Engkau ampuni dan belas kasih niscaya aku termasuk orang – orang yang merugi
3. Doa Nabi Ibrahim
“ Robbana taqobal minna innaka anta sami’ul alim wa tub alaina innaka antat tawwaburrokhim “ (al baqarah; 128-129)
Artinya : Ya Tuhan kami terimalah amalan kami sesungguhnya Engkau maha mendengar dan Mengetahui, dan termalah taubat kami, sesungguhnya Engkau penerima taubat lagi Maha Penyayang.
“ Robbi ja alni muqimas sholati wa min dzuriyyati, robbana wa taqobal doa, Robbannagh firli wa li wa li dayya wa li jamiil mukminina yauma yaqumul hisab “ (ibrahim ; 40 -41)
Artinya : Ya Tuhanku jadikanlah aku dan anak cucuku orang – orang yang tetap mendirikan sholat, ya Tuhanku perkenankanlah doaku , ya Tuhanku beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan seluruh orang mukmin, pada hari terjadinya hisab.
4. Doa Nabi Yunnus
“ Lailaha illa anta subhanaka inni kuntum minadh dholimin “ (al anbiya;87)
Artinya : Tidak ada Tuhan Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku orang yang dholim
5. Doa Nabi Zakaria
“ Robbi latadzarni wa anta choirul warisin “ (an biya ; 89)
Artinya : Ya Allah janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, sesungguhnya engkau pemberi waris yang paling baik
“ Robbi habli miladunka duriyattan, thoyibatan innaka sami’ud du’a “ (ali imron;28)
Artinya : Ya Tuhan berilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu, sesungguhnya Engkau maha pendengar Doa
6. Doa Nabi Musa
“ Robis shrohli shodri wa ya shirli amri wah lul uqdatam mil lissani yah khohu khouli “ (Thoha ; )
Artinya : Ya Tuhanku lapangkanlah dadaku, dan lancarkanlah lidahku serta mudahkanlah urusanku
“ Robbi inni dholamtu nafsi fa firlhi “ (al qhosos ; 16)
Artinya : Ya Allah aku menganiaya diri sendiri, ampunilah aku
“ Robbi Naj jini minal qumid dholimin “
Artinya : Ya Tuhan lepaskanlah aku dari kaum yang dholim
“ Robbi ini lima anzalta illayya min khoirin faqir “ (al qhosos; 24)
Artinya : Ya Tuhanku sesungguhnya aku memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku
“ Robbi firli wa li akhi wa adkhilna fi rohmatika, ya arhamar rokhimin “ (
Artinya : Ya Tuhanku ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, dan Engkau Maha Penyayang diantara yang menyayangi
7. Doa Nabi Isa
“ Robbana anzil alaina ma idatam minas samai taqunu lana idzal li awalina, wa akhirina, wa ayyatam minka war zukna wa anta khoiru roziqin “ ( al maidah ; 114)
Artinya : Ya Tuhanku turunkanlah pada kami hidangan dari langit, yang turunnya akan menjadi hari raya bagi kami, yaitu bagi orang – orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau, berilah kami rejeki dan Engkaulah pemberi rejeki yang paling baik.
8. Doa Nabi Syuaib :
“ Robbana taf bainana, wa baina kaumina bil haqqi , wa anta khoirul fatihin “ (A araf; 89)
Artinya : Berilah keputusan diantara kami dan kaum kami dengan adil, Engkaulah pemberi keputusan yang sebaik – baiknya.
9. Doa Nabi Ayyub :
“ Robbi inni masyaniyad durru wa anta arhamur rohimin “
Artinya : Bahwasanya aku telah ditimpa bencana, Engkaulah Tuhan yang paling penyayang diantara penyayang.
10. Doa Nabi Sulaiman
“ Robbi auzidni an askhuro ni’matakallati an amta allaya wa ala wa li dayya wa an a’mala sholikhan tardhohu wa ad khilni birrohmatika fi ibadikas sholikhin “ (an naml; 19)
Artinya : Ya Tuhan kami berilah aku ilham untuk selalu mensyukuri nikmatmu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, dan kepada kedua ibu bapakku dan mengerjakan amal sholeh yang Engkau ridloi, dan masukkanlah aku dengan rahmatMu kedalam golongan hamba-hambMu yang Sholeh.
11. Doa Nabi Luth
“ Robbi naj jini wa ahli mimma ya’malun “
Artinya : Ya Tuhanku selamatkanlah aku beserta keluargaku dari perbuatan yang mereka kerjakan
“ Robbin surni alal kaumil mufsidin “ (assyu araa ; 169)
Artinya : Ya Tuhanku tolonglah aku dari kaum yang berbuat kerusakan
12. Doa Nabi Yusuf
“ Fatiros samawati wal ardli anta fiddunya wal akhiro tawwaffani musliman wa al hiqni bissholihin “
(yusuf ; 101)
Artinya : Wahai pencipta langit dan bumi Engkaulah pelindungku di dunia dan akhirat wafatkanlah aku dalam keadaan pasrah (islam), dan masukkanlah aku dengan orang – orang sholeh.
13. Doa Nabi Muhammad
“ Robbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hassanah wa qina adza bannar “ (hadist)
Artinya : Ya Tuhanku berikanlah aku kebaikan di dunia dan akhirat, dan jauhkanlah aku dari api neraka
“ Robbana latuzig qullubana ba’daidz haddaitana wahabblana miladunka, rohmatan innaka antal wahab” (Ali Imron; 8 )
Artinya : Ya Tuhanku janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk, dan berilah kami rahmat, sesungguhnya Engkau adalah dzat yang banyak pemberiannya.
1. Doa Nabi Adam
Robbana dholamna anfusana wailam tagfirlana watarhamana lana kunnana minal khosirin
Artinya : Ya Allah , kami telah mendholimi pada diri kami sendiri, jika tidak engkau ampuni kami dan merahmati kami tentulah kami menjadi orang yang rugi.
2. Doa Nabi Nuh
“ Robbi inni audzubika an as alaka maa laisalli bihi ilmun wa illam tagfirli watarhamni akum minal khosirin “ (surat Hud; 47)
Artinya : Ya Tuhanku sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari sesuatu yang aku tidak mengetahui hakekatnya, dan sekiranya tidak Engkau ampuni dan belas kasih niscaya aku termasuk orang – orang yang merugi
3. Doa Nabi Ibrahim
“ Robbana taqobal minna innaka anta sami’ul alim wa tub alaina innaka antat tawwaburrokhim “ (al baqarah; 128-129)
Artinya : Ya Tuhan kami terimalah amalan kami sesungguhnya Engkau maha mendengar dan Mengetahui, dan termalah taubat kami, sesungguhnya Engkau penerima taubat lagi Maha Penyayang.
“ Robbi ja alni muqimas sholati wa min dzuriyyati, robbana wa taqobal doa, Robbannagh firli wa li wa li dayya wa li jamiil mukminina yauma yaqumul hisab “ (ibrahim ; 40 -41)
Artinya : Ya Tuhanku jadikanlah aku dan anak cucuku orang – orang yang tetap mendirikan sholat, ya Tuhanku perkenankanlah doaku , ya Tuhanku beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan seluruh orang mukmin, pada hari terjadinya hisab.
4. Doa Nabi Yunnus
“ Lailaha illa anta subhanaka inni kuntum minadh dholimin “ (al anbiya;87)
Artinya : Tidak ada Tuhan Tuhan selain Engkau, Maha Suci Engkau sesungguhnya aku orang yang dholim
5. Doa Nabi Zakaria
“ Robbi latadzarni wa anta choirul warisin “ (an biya ; 89)
Artinya : Ya Allah janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, sesungguhnya engkau pemberi waris yang paling baik
“ Robbi habli miladunka duriyattan, thoyibatan innaka sami’ud du’a “ (ali imron;28)
Artinya : Ya Tuhan berilah aku seorang anak yang baik dari sisiMu, sesungguhnya Engkau maha pendengar Doa
6. Doa Nabi Musa
“ Robis shrohli shodri wa ya shirli amri wah lul uqdatam mil lissani yah khohu khouli “ (Thoha ; )
Artinya : Ya Tuhanku lapangkanlah dadaku, dan lancarkanlah lidahku serta mudahkanlah urusanku
“ Robbi inni dholamtu nafsi fa firlhi “ (al qhosos ; 16)
Artinya : Ya Allah aku menganiaya diri sendiri, ampunilah aku
“ Robbi Naj jini minal qumid dholimin “
Artinya : Ya Tuhan lepaskanlah aku dari kaum yang dholim
“ Robbi ini lima anzalta illayya min khoirin faqir “ (al qhosos; 24)
Artinya : Ya Tuhanku sesungguhnya aku memerlukan sesuatu kebaikan yang Engkau turunkan kepadaku
“ Robbi firli wa li akhi wa adkhilna fi rohmatika, ya arhamar rokhimin “ (
Artinya : Ya Tuhanku ampunilah aku dan saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam rahmatMu, dan Engkau Maha Penyayang diantara yang menyayangi
7. Doa Nabi Isa
“ Robbana anzil alaina ma idatam minas samai taqunu lana idzal li awalina, wa akhirina, wa ayyatam minka war zukna wa anta khoiru roziqin “ ( al maidah ; 114)
Artinya : Ya Tuhanku turunkanlah pada kami hidangan dari langit, yang turunnya akan menjadi hari raya bagi kami, yaitu bagi orang – orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau, berilah kami rejeki dan Engkaulah pemberi rejeki yang paling baik.
8. Doa Nabi Syuaib :
“ Robbana taf bainana, wa baina kaumina bil haqqi , wa anta khoirul fatihin “ (A araf; 89)
Artinya : Berilah keputusan diantara kami dan kaum kami dengan adil, Engkaulah pemberi keputusan yang sebaik – baiknya.
9. Doa Nabi Ayyub :
“ Robbi inni masyaniyad durru wa anta arhamur rohimin “
Artinya : Bahwasanya aku telah ditimpa bencana, Engkaulah Tuhan yang paling penyayang diantara penyayang.
10. Doa Nabi Sulaiman
“ Robbi auzidni an askhuro ni’matakallati an amta allaya wa ala wa li dayya wa an a’mala sholikhan tardhohu wa ad khilni birrohmatika fi ibadikas sholikhin “ (an naml; 19)
Artinya : Ya Tuhan kami berilah aku ilham untuk selalu mensyukuri nikmatmu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku, dan kepada kedua ibu bapakku dan mengerjakan amal sholeh yang Engkau ridloi, dan masukkanlah aku dengan rahmatMu kedalam golongan hamba-hambMu yang Sholeh.
11. Doa Nabi Luth
“ Robbi naj jini wa ahli mimma ya’malun “
Artinya : Ya Tuhanku selamatkanlah aku beserta keluargaku dari perbuatan yang mereka kerjakan
“ Robbin surni alal kaumil mufsidin “ (assyu araa ; 169)
Artinya : Ya Tuhanku tolonglah aku dari kaum yang berbuat kerusakan
12. Doa Nabi Yusuf
“ Fatiros samawati wal ardli anta fiddunya wal akhiro tawwaffani musliman wa al hiqni bissholihin “
(yusuf ; 101)
Artinya : Wahai pencipta langit dan bumi Engkaulah pelindungku di dunia dan akhirat wafatkanlah aku dalam keadaan pasrah (islam), dan masukkanlah aku dengan orang – orang sholeh.
13. Doa Nabi Muhammad
“ Robbana atina fiddunya hasanah wa fil akhiroti hassanah wa qina adza bannar “ (hadist)
Artinya : Ya Tuhanku berikanlah aku kebaikan di dunia dan akhirat, dan jauhkanlah aku dari api neraka
“ Robbana latuzig qullubana ba’daidz haddaitana wahabblana miladunka, rohmatan innaka antal wahab” (Ali Imron; 8 )
Artinya : Ya Tuhanku janganlah Engkau palingkan hati kami setelah Engkau beri petunjuk, dan berilah kami rahmat, sesungguhnya Engkau adalah dzat yang banyak pemberiannya.
Panduan Doa Ringkas Selepas Solat
Dalam rumi :
Bis-milla-hirrahma-nirrahim
Alhamdu lillahi rabbil ‘alamin. Allahumma solliwasallim ‘ala saiyidina Muhammadiw wa’ala a-lihi wasah-bihi ajma ‘in.
Allahumma inna nas-alukal’afwa wal-’afiah, wal-mu’afatad-da-imah, fiddi-ni waddun-ya wal-a-khirah.
Allahumma ah-sin, ‘aqibatana fil-umuri kulliha, wa-ajirna min khizyid dun-ya wa’azabil a-khirah.
Allahumma inna
nas-aluka minal khairi kullihi, ‘a-jiliji wa-a-jilihi, ma-’alimna minhu
wama lam na’lam. Wana’uzubika minas-syarri kullihi, ‘a-jiliji
wa-a-jilihi, ma-’alimna minhu wama lam na’lam. Rabbana a-tina fiddun-ya
hasanataw-wafil a-khirati hasanataw-waqina ‘azaban nar.
Wasollallahu ‘ala saiyidina Muhammadiw-wa’ala a-lihi wasahbihi-wasallam.
Maksudnya :
Dengan nama Allah yang Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala Puji
bagi Allah Tuhan Pentadbir Seluruh alam. Ya Allah, kurniakanlah rahmat
dan sejahtera atas penghulu kami Muhammad serta keluarga dan sahabatnya.
Ya Allah, kami pohon kepadamMu kemaafan dan afiat, kesejahteraan
selamanya dalam agama, dunia dan akhirat. Ya Allah, baikanlah kesudahan
kami pada segala perkara dan jauhkanlah kami dari kehinaan dunia serta
siksa akhirat. Ya Allah, kami mohon padaMu segala kebaikan samada lambat
atau cepat, yang kami ketahui dan tidak kami ketahui. Dan kami
berlindung kepadaMu dari segala bahaya samada lambat atau cepat yang
kami ketahui atau tidak kami ketahui. Ya Tuhan Kami, kurniakanlah kepada
kami kebajikan di dunia dan akhirat serta jauhilah kami dari siksa
neraka. Dan Allah, limpahkanlah rahmat serta sejahtarakanlah junjungan
kami Muhammad, keluarga serta sahabat-sahabat Baginda.