. Sebelum Israk dan Mikraj
1. Rasulullah S. A.
W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail
dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang
ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya.
Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S.
A. W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin
nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk
ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan
"Israk" itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke
Masjidil-Aqsa): Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W.
diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di
tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah),
Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang
sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i.
Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan
hijrah. ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu
daripada Allah; iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);
Dalam
perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin
'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa
simbolik yang amat ajaib. Antaranya :
� Kaum yang sedang
bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil
(buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini
berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail :
Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala
kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih
banyak.
� Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W.
diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut
anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anak-nya (termasuk bayi yang
dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun
kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun
sebagai Tuhan).
� Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala
mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu
dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu
Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud
(sembahyang).
� Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan
mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti
binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam.
Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta
mereka.
� Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging
mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata
Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan
lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
�
Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata
Jibrail: Itulah orang yang makan riba`. � Lelaki yang menghimpun
seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu
yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi
masih menerima amanah yang lain.
� Satu kaum yang sedang
menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali.
Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa.
Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu
yang dia sendiri tidak melakukannya.
� Kaum yang mencakar muka
dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang
yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela,
menghinakan) orang.
� Seekor lembu jantan yang besar keluar
dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata
Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal,
tapi sudah terlambat.
� Seorang perempuan dengan dulang yang
penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata
Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya,
nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
�
Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah
berhenti. Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail:
Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.
� Seorang
perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu.
Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti
saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun
dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang
dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah
S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak
dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail:
Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai
umat baginda akan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan
Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. dan Jibrail
naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu
Hafzhah).
. Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail
masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian
dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan
melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan
buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
i.
Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua,
lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
ii.
Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii.
Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris
A. S. iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi
Harun A. S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v. Langit
Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya
dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh
Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk
70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
vi. Langit Ketujuh:
Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan
Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi
oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S.
bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu
adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu.
Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA
BILLAH". Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan
salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya,
tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH,
WAL-HAMDULILLAH, WA lah ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA
lah QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca
setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah
melihat beberpa peristiwa! lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk
ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini
betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
vii.
Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan
dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagai
keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu,
sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya
berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah.
Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh
manusia. Baginda Rasulullah S. A. W. dapat menyaksikan pula sungai
Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke
syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
viii.
Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok
Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke
Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib
di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah
berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu
bapanya.
ix. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di
Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.
W. T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog
antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya
Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlah kepalamu dan
bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telah ambil
Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar.
Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang
besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada
Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan
Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa
Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta,
orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya
daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagai kekasih. Aku
perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu.
Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik
umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku
kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan
kepada
sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah
sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan
daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi
munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua
yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan aku fardhukan atasmu dan umatmu
lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah
S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S. kemudian Nabi Musa A. S.
yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayu kepada Allah S. W. T
agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu.
Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu),
akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari
semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah
S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke
Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada
malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa
peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan
Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku
pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah).
Wallahu'alam.
(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya,
peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang
diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih
penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut
bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik.
Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh
yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar
sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya
peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati
benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada
melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga
adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan
peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi
Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi
sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan
Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau
kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah
menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda
Sallallahu Alaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha
Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari
Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati
sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari
tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi
Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).
wallahua'lam..
No comments:
Post a Comment