BERFESYEN kini dilihat satu kemestian. Ia begitu
sinonim dengan golongan hawa. Memang menarik sekali apabila melihat
seorang wanita tampil berjubah atau bertudung kepala dengan pelbagai
rekaan menarik.
Namun, bertudung bukan sekadar berfesyen, tetapi niat si pemakai adalah menutup aurat.
Islam
tidak menetapkan syarat khusus etika berpakaian asalkan bersih, menutup
aurat, sopan dan sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Allah
berfirman yang bermaksud: "Katakanlah: Siapakah yang mengharamkan
(memakai) perhiasan dikeluarkanNya untuk hambaNya dan rezeki (makanan)
yang baik-baik? Katakanlah: Semua itu untuk orang yang beriman ketika
hidup di dunia dan khusus untuk mereka pada hari kiamat. Demikian Kami
terangkan ayat itu untuk kaum yang mahu mengetahuinya. Katakanlah:
Sesungguhnya yang diharamkan TuhanKu, hanya semua yang keji, baik zahir
atau yang batin, maksiat dan melampaui batas tanpa kebenaran atau kamu
sekutukan Allah dengan sesuatu yang tidak diberi keterangan kepadanya
dan kamu katakan terhadap Allah sesuatu yang tidak kamu ketahui". (Surah
al-A'raaf ayat 32 hingga 33).
Memakai perhiasan (pakaian yang
baik dan bersih) sangat besar faedahnya untuk menjaga kesihatan manusia.
Begitu juga menjaga kehormatan.
Memakai pakaian yang baik itu
melahirkan nikmat Allah dan terima kasih kepada-Nya. Orang mukmin
diberikan pahala menerusi niat atas pekerjaan baik itu.
Perhiasan menjadi tidak baik jika ia berlebih-lebihan, seolah-olah hidup hanya untuk tujuan berhias.
Malah,
tidak keterlaluan dikatakan melihatkan perkembangan fesyen semasa kini
ia turut tempias kepada golongan lelaki yang semakin bijak bergaya.
Lelaki metroseksual. Itulah istilah yang digunakan bagi menggambarkan lelaki moden yang menjaga setiap inci penampilan mereka.
Namun, di sebalik perubahan yang dilihat menuju pemodenan adakah Islam melarang umatnya bergaya atau berfesyen?
Jika
diteliti setiap orang pasti ingin tampil menarik apabila menghadiri
majlis keraian seperti hariraya, perkahwinan, ke tempat kerja atau
bersantai.
Islam memandang cara berpakaian mengikut gaya semasa
diharuskan asalkan menutup aurat serta sopan, tidak terlalu ketat
sehingga menampakkan susuk tubuh, bersederhana, dapat membezakan antara
lelaki dan perempuan serta jangan nipis hingga menampakkan warna kulit
atau bentuk badan.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: "Dan
katakanlah kepada perempuan yang beriman: Hendaklah mereka merendahkan
pandangan dan menjaga kehormatannya, dan janganlah mereka memperlihatkan
perhiasannya, kecuali apa yang biasa nampak daripadanya, dan hendaklah
mereka tutupkan tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan
perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah
suami mereka atau anak mereka atau anak suami mereka atau saudara mereka
atau anak saudara lelaki mereka atau anak saudara perempuan mereka atau
perempuan Muslimat atau hamba sahayanya atau pelayan lelaki yang tidak
mempunyai keinginan (syahwat) kepada perempuan, atau kanak-kanak yang
belum mengerti mengenai aurat perempuan. Janganlah kamu berjalan sambil
menggoyangkan kaki supaya diketahui orang perhiasannya yang tersembunyi
(gelang kaki). Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang
beriman, mudah-mudahan kamu mendapat kemenangan". (Surah An-Nur ayat
31).
Nabi Muhammad ketika hayatnya suka pakaian berwarna putih terutama untuk solat Jumaat dan menghadiri majlis keramaian.
Ini
kerana putih itu asal daripada segala warna lain selain dilihat suci
dan bersih. Walaupun Nabi amat suka kepada pakaian berwarna putih,
apabila hariraya Nabi memakai pakaian berwarna dan baru (bersih).
Dalam soal berpakaian Rasulullah sendiri bersifat terbuka dengan syarat ia tidak melanggar batas syariah.
Baginda
memakai pakaian dari Yaman, Najran dan Mesir. Dalam hadis dari
al-Mughirah bin Su'bah, beliau berkata, "Sesungguhnya Nabi Muhammad
memakai jubah Rom- dalam sebahagian hadis disebut jubah Syamiah (negeri
Syam)- yang sempit kedua-dua tangan bajunya." (Riwayat al-Bukhari,
Muslim al-Tirmizi, al-Nasai).
Angin peralihan daripada pakaian
tradisi seperti baju Melayu bagi lelaki manakala wanita dengan baju
kurung dan kebaya yang lebih moden menghakis ciri menutup aurat seperti
digariskan dalam Islam.
Dari awal lagi, Islam tidak pernah melarang umatnya bergaya dan mengikuti aliran fesyen selagi ia bertepatan dengan hukum agama.
Yang
penting, pastikan pakaian itu daripada jenis kain tebal, tidak nipis,
jarang atau terlalu ketat. Jika bertudung, pastikan penampilan kemas.
Elakkan terlalu selekeh, comot atau memakai pakaian sehingga berbau dan mengganggu orang lain terutama ketika bersolat.
Kaum wanita boleh memakai seluar jeans yang dipadankan dengan kemeja atau blaus, tetapi perlu memenuhi syarat.
Bagi lelaki, walaupun aurat mereka dari pusat ke lutut, tidak bermakna mereka boleh berpakaian sesuka hati.
Amalan berseluar pendek atau memakai pakaian koyak tidak sesuai dan melanggar peraturan menutup aurat.
Malah,
jika seseorang mahu dilihat seorang yang zuhud sehingga mengenakan
pakaian yang buruk, koyak serta kelihatan selekeh, ia turut dilarang.
Dari sudut psikologi, banyak kes rogol berpunca daripada cara berpakaian wanita yang terlalu menghairahkan dan seksi.
Jika
wanita menjaga aurat, ia membendung nafsu yang tidak terarah itu.
Menurut Pensyarah Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti
Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Abdul Salam Muhamad Shukri,
berkata Islam tidak pernah menetapkan kod pakaian terhadap umatnya.
"Namun, wanita perlu memilih pakaian yang menutup aurat," katanya.
Abdul Salam berkata, wanita boleh bergaya dan berhias dalam keadaan tertentu, tetapi hanya untuk suaminya.
"Secara fitrahnya, manusia sukakan sesuatu yang cantik dan indah, tetapi perlu disesuaikan dengan keadaan.
"Menjalani kehidupan sebagai orang Islam, kita sentiasa terikat dengan adab dan tingkah laku," katanya.
Mengulas
berkenaan fesyen dan gaya terkini terutama wanita yang bertudung tapi
masih mendedahkan anggota tertentu seperti dada, beliau berkata ia tidak
diiktiraf fesyen menutup aurat.
"Fesyen yang digayakan perlu mengikut tatacara dan adab yang menonjolkan wanita Muslimah iaitu menjaga auratnya.
"Seorang wanita itu tidak hanya menjaga maruah dirinya, malah ia membawa imej dan maruah wanita mukmin," katanya.
Pages
"Wahai Tuhan kami, anugerahkan kepada kami pasangan-pasangan dan zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam / ikutan bagi orang-orang yang bertaqwa. Ya Allah.... Jadikanlah pasangan kami... Pembantu kami dalam melakukan ketaatan kepada-Mu... Kekalkanlah kasih sayang kami hingga ke syurga-Mu... Tunjukilah kami jalan keluar .... Terhadap masalah-masalah yang kami hadapi ....
Hanya kepadaMu tempat kami mengadu ... Engkau Maha Berkuasa membuka hati-hati manusia... Jadikanlah anak-anak kami zuriat yang soleh... Lembutkanlah hati-hati mereka ... Masukkanlah Nuur HidayahMu ke dalam hati mereka... Ya Allah , Ampunilah dosa kami di atas kelalaian kami dalam mendidik mereka mengenali-Mu... Jauhkanlah mereka daripada pengaruh-pengaruh... Yang merosakkan akhlak dan aqidah mereka... Jauhkanlah mereka daripada kawan-kawan yang jahat ... Kurniakanlah kami kekuatan untuk terus menasihati dan mendoakan mereka ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa menunaikan solat ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa ringan melakukan ketaatan kepada-Mu ... Jadikanlah mereka zuriat yang sentiasa mendoakan kami ketika kami berada di dalam kubur...."aurat
Sunday, October 13, 2013
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Translate
Muhasabah Diri Sebelum Tidur
"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)
بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...
"Sabda Rasulullah :"Barangsiapa memaafkan kesalahan saudaranya yang Islam, Allah akan mengampuni dosa-dosanya pada hari Kiamat..."
(Hadis Riwayat Ibn Hibban)
بِاسْمِكَ اللّهُمَّ أَحْيَاوَأَمُوتُ
Bismikallahumah Ahya Wa'amut...
No comments:
Post a Comment