Ketika ini, saya mengambil masa sekitar satu jam
untuk ke pejabat, memandu kereta dari Puchong ke Jalan Sultan Ismail.
Setiap hari, laluan jalan pergi dan pulang ini akan mempamerkan
kejahilan wanita Islam hari ini tentang penutupan aurat. Di manakah
kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut
KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.
KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber?T-Shirt' berlengan pendek.
KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.
KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ?menggoda'.
KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.
KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.
KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.
KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.
Sebahagian
wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia
adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT:
ertinya :
"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai
ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU
KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)
Pengertian khumur
(tudung), iaitu semua alat yang dapat dipakai untuk menutup kepala.
Sedang apa yang disebut ?juyub' kata jama' (bentuk plural) dari kata
jaibun, yaitu belahan dada yang terbuka, tidak tertutup oleh
pakaian/baju.
Setiap perempuan Islam wajib menutup kepalanya
dengan tudung dan bahagian dadanya termasuk juga leher, sehingga semua
tempat-tempat yang boleh membawa fitnah tertutup dari perkara yang
memungkinkan dilihat oleh orang-orang yang jahat hatinya.
Menurut
Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam
ayat itu pula, iaitu apa saja yang dipakai berhias dan untuk
mempercantik tubuh, baik berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut
dan potongan tubuh, ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up
dan sebagainya.
Dalam ayat di atas Allah memerintahkan kepada
orang-orang perempuan supaya menyembunyikan perhiasan tersebut dan
melarang untuk dinampak-nampakkan. Allah tidak memberikan pengecualian,
melainkan apa yang terzahir. Oleh karena itu para ulama kemudian berbeza
pendapat tentang erti apa terzahir itu serta ukurannya.
Misalnya
sahabat besar Nabi seperti Ibnu Abbas r.a, ia berkata dalam menafsirkan
apa yang terzahir itu adalah : celak dan cincin.
Yang
berpendapat seperti ini ialah sahabat Anas Bin Malik. Justeru, harus
dilihat celak dan cincin wanita, bererti boleh dilihatnya juga kedua
tempatnya pemakaiannya, iaitu muka dan kedua tapak tangan. Demikianlah
apa yang ditegaskan oleh ulama Tabien seperti Said bin Jubair, 'Atha',
Auza'i dan lain-lain.
Bagaimanapun Ummul Mukminin Aisyah r.a,
Qatadah dan lain-lain menisbatkan gelang sebagai perhiasan yang boleh
dilihat. Dengan demikian, maka tempat letak gelang iaitu di pergelangan
tangan adalah dibolehkan jika tiada fitnah. Tetapi berkenaan batasnya
dari pergelangan sampai ke siku, masih diperselisihkan. Seeloknya di
jauhi dari mendedahkannya.
Menurut Syeikh Al-Qaradawi juga, ini
tidak sama dengan make-up dan cat-cat yang biasa dipakai oleh
perempuan-perempuan zaman sekarang untuk memakai gincu dan bedak merah
di pipi serta kuku. Make-up ini semua termasuk berlebih-lebihan yang
sangat tidak baik, yang tidak boleh dipakai kecuali di dalam rumah.
Sebab perempuan-perempuan sekarang memakai itu semua di luar rumah,
adalah untuk menarik perhatian laki-laki. Jadi jelas hukumnya adalah
haram.
Namun, kiranya sesempurna mungkin seorang muslimah harus
bersungguh-sungguh untuk menyembunyikan perhiasannya, termasuk wajahnya
itu sendiri kalau mungkin, demi menjaga meluasnya kerusakan dan
banyaknya kefasikan di zaman kita sekarang ini. Lebih-lebih kalau
perempuan tersebut mempunyai paras yang cantik yang sangat dikawatirkan
akan menimbulkan fitnah.
"Dan hendaknya mereka itu tidak menampak-nampakkan aurat dan perhiasannya kecuali terhadap suami atau ayahnya." (an-Nur: 31)
Kesemua
jenis berpakaian yang disebut tadi adalah diharamkan secara sepakat
seluruh Ulama Islam. Pengarahan ini tertuju kepada perempuan-perempuan
mu'minah, dimana mereka dilarang keras membuka atau menampakkan
perhiasannya yang seharusnya disembunyikan, misalnya: perhiasan telinga
(anting-anting), perhiasan rambut (sanggul); perhiasan leher (rantai),
perhiasan dada (belahan dadanya) dan perhiasan kaki (betis dan gelang
kaki). Semuanya ini tidak boleh dinampakkan kepada laki-laki lain.
Mereka hanya boleh melihat muka dan kedua tapak tangan yang memang ada
rukhsah untuk dinampakkan.
Amat jelas dari dalil al-Quran dan
al-Hadith bahawa Islam mengharamkan perempuan memakai pakaian yang
membentuk dan nipis sehingga nampak kulitnya. Termasuk diantaranya ialah
pakaian yang dapat menampakkan bahagian-bahagian tubuh, khususnya
tempat-tempat yang membawa fitnah, seperti: buah dada, paha, dan
sebagainya.
Dalam hadisnya yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Ada
dua golongan dari ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya
itu: (l) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai
buat memukul orang (penguasa yang kejam); (2) Perempuan-perempuan yang
berpakaian tetapi telanjang, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan
mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar
punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk syurga, serta tidak dapat
akan mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh
perjalanan demikian dan demikian." (Riwayat Muslim)
Mereka
dikatakan berpakaian, karena memang mereka itu melilitkan pakaian pada
tubuhnya, tetapi pada hakikatnya pakaiannya itu tidak berfungsi menutup
aurat, karena itu mereka dikatakan telanjang, karena pakaiannya terlalu
tipis sehingga dapat memperlihatkan kulit tubuh, seperti kebanyakan
pakaian perempuan sekarang ini. ( Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Dr Yusof
Al-Qaradawi)
?Bukhtun' adalah salah satu macam daripada
unta yang mempunyai kelasa (punuk) besar; rambut orang-orang perempuan
seperti punuk unta tersebut karena rambutnya ditarik ke atas.
Disebalik
keghaiban ini, seolah-olah Rasulullah melihat apa yang terjadi di zaman
sekarang ini yang kini diwujudkan dalam bentuk dandanan rambut, dengan
pelbagai macam bentuk dalam salon-salon kecantikan, lebih parah pula
apabila kaum lelaki pula yang bekerja di salon seperti ini
Larangan Nipis
Saidatina
Aisyah r.a meriwayatkan, saudaranya iaitu Asma' binti Abubakar pernah
masuk di rumah Nabi dengan berpakaian jarang sehingga tampak kulitnya.
Kemudian baginda SAW berpaling dan mengatakan:
"Hai Asma'!
Sesungguhnya seorang perempuan apabila sudah haidh (cukup umurnya),
tidak patut diperlihatkan tubuhnya itu, melainkan ini dan ini -- sambil
ia menunjuk muka dan dua tapak tangannya." (Riwayat Abu Daud)
Walaupun
terdapat perawi lemah dari hadis, tetapi diperkuat dengan hadis-hadis
lain yang membolehkan melihat muka dan dua tapak tangan ketika diyakini
tidak akan membawa fitnah.
Dr Yusof Al-Qaradawi menegaskan
bahawa melihat secara normal kepada wanita atau lelaki, kepada selain
aurat, selama tidak dilakukan dengan syahwat dan berulang-ulang,
hukumnya adalah halal. (Al-Halal Wal Haram Fil Islam)
KESALAHAN KESEMBILAN : Bertudung tetapi menaiki motor sambil menayangkan betis sepanjang jalan.
Diriwayatkan dalam sebuah Hadith /font>
Ertinya
: Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di
sebelah dalamnya) (Riwayat Al-?Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah,
Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .
Menurut
Imam Mujahid, hadith ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh
dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para
sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para
sahabat berkata dia (wanita itu) memakai seluar. Lalu sebagai respond
Rasulllah SAW memuji dan menyebut hadith di atas. ( Al-Bayan wa
At-Ta'rif, Ibn Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)
Berdasarkan
dalil ini juga, bermakna Allah sentiasa melaknati wanita yang tiadk
berseluar panjang (di sebelah dalamnya) semasa naik kenderaan. Demikian
menurut kaedah Mafhum Mukhalafah di dalam ilmu Usul Fiqh.
KESALAHAN
KESEPULUH : Bertudung dan sempurna penutupan aurat tubuhnya tetapi
memanja-manjakan suaranya ketika berinteraksi dengan lelaki. Samada
menyanyi mahupun bernasyid. Tiada dakwah yag sesuai buat wanita menerusi
nyanyian kerana sesaat sahaj ia berada di atas pentas dengan pakaian
canggihnya, seribu mata lelaki yang memandangnya..kita tidak tahu
dimanakah mata lelaki itu memandang. Suaranya yang merdu juga membuatkan
lelaki yang rosak hatinya akan dibuai nafsu, walaupun penasyid wanita
itu sedang mendendangkan lagu ketuhanan.
Larangan ini datang
dari Firman Allah SWT : "Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah
dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam
hatinya ada penyakit." (al-Ahzab: 32)
TUJUAN TUNTUTAN MENUTUP AURAT
Berdasarkan
dalil Al-Quran dan al-Hadith, amat jelas bahawa isu aurat bukanlah isu
remeh dan cabang. Ia adalah termasuk dalam katergori hukum qati'e dan
usul. Malah ia juga merupakan salah satu dosa utama yang amat
diperjuangkan oleh Syaitan. Ini adalah kerana, dengan terbukanya aurat,
maka ia boleh mencambahkan dosa-dosa lain seperti zina, mengandung anak
luar nikah, bercerai suami isteri akibat curang, membunuh anak luar
nikah, putusnya hubungan keluarga dan pelbagai lagi. Perihal Syaitan
mensasarkan dosa 'buka aurat' ini sebagai dosa pilihan utamanya ada
disebutkan dalam Al-Quran dari firman Allah ertinya
" Maka
Syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan
kepada keduanya yang tertutup dari mereka iaitu auratnya .." Al-A'raf :
20)
Ringkasnya, antara tujuan utama diwajibkan umat Islam lelaki dan wanita untuk menutup aurat adalah /font>
a) Perbezaan dengan binatang.
Allah SWT berfirman :
"
Wahai anak Adam, telah kami turunkan buat kamu pakaian yang boleh
menutup aurat-aurat kamu dan untuk perhiasan" ( Al-A'raf : 26)
Amat
jelas dari ayat ini, penutupan aurat ditujukan kepada sesiapa sahaja
yang termasuk dalam kategori anak Adam iaitu manusia. Justeru
barangsiapa yang berpaling dari arahan ini, secara langsung ia
menjatuhkan tahapnya selari dengan binatang yang tiada cukup kemampuan
dan aqal bagi menjalankan arahan penutupan aurat.
b) Agar kaum wanita tidak disakiti
Ia berdasarkan ulasan yang telah saya buat sebelum ini bersandarkan firman Allah SWT dari surah Al-Ahzab ayat 59.
c) Tanda atau seperti uniform kepada penganut agama Islam.
Ia
juga boleh difahami dari surah Azhab ayat 59 tadi apabila Allah SWT
menyebut : « .. yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali
(sebagai wanita Islam).. »
Dari sini jelas, menunjukkan
salah satu fungsi tutupan aurat juga adalah sebagai syiar diri sebagai
penganut Islam. Firman Allah : « Barangsiapa yang membesarkan syiar
Allah maka ia adalah dari tanda ketaqwaan hati »
d) Tanda
profesionalism dalam sistem pemakaian Islam. Kita dapat memerhati
bagaimana ?trend' sesebuah organisasi atau restoran hebat hari ini pasti
meletakkan ?dress code' tertentu bagi kakitangannya dan para tetamunya.
Ia pastinya bertujuan penjagaan standard khas bagi organisasi dan
restoran itu di tahap tertentu. Sebagai contoh, kita tidak akan dapat
melihat individu berselipar Jepun di sebuah Persidangan Antarabangsa di
PICC, Putrajaya mahupun di kalangan kakitangan PETRONAS di pejabat
mereka di Menara Berkembar. Semua menjaga ?standard' berbanding Tauke
kedai runcit yang tidak beruniform.
Justeru, Islam adalah satu
agama dan cara hidup yang profesional pastinya begitu lengkap
menyediakan panduan melengkapi setiap sudut kehidupan manusia. Dari
hal-hal yang sulit seperti urusan di dalam tandas hinggalah ekonomi dan
kenegaraan. Walaupun demikian, Islam tidak mengarah umatnya membuat
perkara yang tidak rasional, justeru, sudah tentu ?standard' pemakaian
yang diletakkan ini tidak membebankan bahkan ia amat bertepatan dengan
logik aqal manusia yang sihat.
e) Sebagai ujian bagi manusia untuk melihat tahap ketaatan mereka kepada Allah SWT.
Saya
kira hal ini amat jelas, dari firman Allah ertinya : Dijadikan hidup
dan mati adalah untuk menguji siapakah yang terlebih baik amalannya"
(Al-Mulk : 2)
DON'T JUDGE A BOOK BY ITS COVER
Ungkapan
ini kerap saya dengari, saya yakin anda juga mungkin kerap mendengarnya.
Kata-kata dari wanita yang tidak menutup aurat yang sering mendakwa
bahawa hatinya baik dan suci walaupun ia berpakaian seksi serta
mendedahkan aurat.
"Orang wanita bertudung pun banyak yang jahat hari ini, berzina, khalwat dan macam-macam lagi" Katanya memberi buah fikirannya.
"Malah, kami juga baik, kami tak kacau orang, tak mengumpat dan buat benda-benda tak elok" tambah wanita ini lagi.
Benarkah
hujjah mereka?. Benarkah penampilan luaran tidak terpakai di dalam
Islam ?. Ada juga yang sudah semakin ?advance' hujahnya lantas berhujjah
dengan sebuah maksud hadith Nabi yang sohih iaitu :
"Sesungguhnya
Allah tidak melihat kepada tubuh, rupa luaran dan harta kamu, tetapi
melihat kepada hati dan amalan kamu" (Riwayat Muslim)
Simpati
bercampur kesal saya mendengar bagaimana terdapat orang yang sewenangnya
berhujjah dengan hadith untuk menyokong nafsunya. Hanya digunakan Islam
dalam hal yang selari dengan kehendaknya sahaja.
"Seorang
pekerja yang dijumpai oleh majikannya sedang bermain ?game' semasa waktu
kerjanya sedangkan dokumen yang dipinta si boss masih tidak disiapkan,
lalu si majikan berkata: "Macam mana kamu nak cemerlang dalam kerja
kalau begini sikap kamu"
Lalu jawab si pekerja : " Saya luaran je nampak main ?game' boss, tapi hati saya ikhlas dan saya kerja dengan cemerlang"
Adakah
anda rasa si boss boleh menerima cakap pekerjanya itu ?. Adakah Allah
SWT boleh mengganggap hati seseorang itu suci dan baik dengan melanggar
perintahNya ?
Hakikatnya, sesuatu untuk baik dan suci mestilah
ditentukan mengikut neraca Allah dan RasulNya, bukannya neraca pemikiran
kita semata-mata. Jika merujuk kepada neraca Islam, Nabi SAW pernah
bersabda ertinya :
"Ketahuilah, bahawa di dalam diri anak
Adam itu ada seketul daging, yang bila ianya baik maka baik seseorang
itu, dan apabila buruk, buruklah amalan seseorang itu, ketahuilah, ia
adalah hati" (Riwayat Muslim)
Berdasarkan hadith ini, menurut
neraca Islam kebaikan hati seseorang boleh dilihat di peringkat
pertamanya dari tindak tanduknya. Ertinya, bila tindakannya sentiasa
menyalahi kehendak dan hukum yang diletakkan Islam, ia adalah tanda
kekotoran hatinya. Jika tindakan luarannya pula bertepatan dengan
kehendak Islam, maka adalah harus ianya dianggap baik pada peringkat
pertama iaitu neraca luaran orang ramai, adapun baik di peringkat kedua
adalah samada hatinya bertujuan kerana Allah ata selainnya seperti
sekadar menunjuk-nunjuk sahaja.
Justeru, 'we can judge a
book by its cover in certain cases' iaitu apabila perkara asas Islam
dilanggar, maka sudah tentu ?that cover is reflecting what's inside the
heart of a person'.
Menghukum berdasarkan yang zahir ini bertepatan dengan hadith :
Ertinya
: Sesungguhnya aku hanya manusia, dan kamu sentiasa membawa kes
pertikaian untuk di selesaikan olehku, dan mungkin sebahagian kami lebih
cekap berhujjah dari sebahagian lainnya, maka aku telah memutuskan
hukuman berdasarkan apa yang kudengari sahaja. Barangsiapa yang telah ku
jatuhi hukuman dan hukuman itu mengambil hak yang lain (akibat kurang
cekap pihak yang benar dalam berhujjah), maka jangalah kamu
mengambilnya, sesungguhnya ia bakal menjadi sepotong api neraka"
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan lain-lain ; Rujuk Naylul Awtar, 8/632,
no 3920 )
Hadith ini dengan jelas menunjukkan seorang hakim
dalam Islam akan membuat hukum berdasarkan info dan bukti zahir yang
diberikan. Demikian juga dalam kes penutupan aurat, tanpa menutupnya
adalah tanda keingkaran hati terhadap arahan Allah. Mana mungkin hati
begini boleh dianggap baik oleh Islam.
Kaum wanita perlu
menyedari bahawa dengan pembukaan auratnya, setiap lelaki yang
melihatnya akan memperoleh dosa setiap kali ia memandang. Tetapi yang
beratnya adalah si wanita bukan mendaat satu dosa bagi kesalahan itu,
tetapi juga meraih setiap dosa semua lelaki yang memandangnya.
Bayangkanlah berapa banyak dosa yang diperolehi hanya dengan pembukaan
aurat di satu hari. Ia berdasarkan sabda Nabi SAW
Ertinya :
Sesiapa yang mempelopori sesuatu yang buruk, maka ke atasnya dosa dan
dosa setiap orang yang membuatnya tanpa sedikit kurang pun dosanya.." (
Riwayat Ahmad dan lain-lain : Sohih )
Termasuklah dalam erti
mempelopori, apabila seseorang itu mempelopori pembukaan auratnya di
hari itu, yang menyebabkan lelaki melihatnya mendapat dosa. Pastinya, si
wanita itu juga mendapat dosa tanpa kurang bagi setiap mata yang
memandang. Adakah hati orang sebegini boleh dikira baik ? setelah
gunungan dosa mengaratkan hatinya ?.
Sesungguhnya Allah itu maha
adil dan maha pengasih. Segeralah mendapatkan kasih sayang Allah dengan
mentaatinya. Bagi yang berdegil, tiada kata yang dapat diberikan
kecuali ; Yakinilah bahawa Allah itu benar, RasulNya juga benar, Syurga
dan Neraka juga benar. Jika mempercayainya maka mengapa tindakan masih
seolah meraguinya. ?
Sekian
No comments:
Post a Comment